تکاپوی برخی ذی‌نفعان برای انحلال صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3827054
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
اخبار غیررسمی؛

تکاپوی برخی ذی‌نفعان برای انحلال صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ به نظر می‌رسد سناریوی طراحان ایده انتقال یا انحلال صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، از سیاست جدید برون‌سپاری امور اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی نشئت گرفته باشد که در مرحله اول سناریوی خود، انتقال صندوق از شورای توسعه فرهنگ قرآنی به یک دستگاه و نهاد دیگر را طراحی کرده‌ و در ادامه، فاز دوم را کلید خواهند زد.

کلید خوردن انحلال صندوق مشارکت / انتقال فاز اول انحلال

به گزارش ایکنا؛ تازه‌ترین خبرهای غیررسمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حکایت از حذف یا انتقال صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی از این شورا به نهاد و مرکز دیگری دارد.

صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، سال 91 مصوب و سال 95، آن هم پس از پیگیری‌های مکرر رسانه‌ای، تشکیل شد تا وضعیت بودجه قرآنی به شفافیت برسد. تشکیل این صندوق باعث شد تنها براساس ضوابط و البته اجرای برنامه‌ و اسناد، بودجه‌ها تقسیم شود.

ظاهراً جمعی تلاش دارند تا هر چه زودتر این روند حذف یا انتقال تسریع شود، این در حالی است که موضوع انحلال یا انتقال این صندوق در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح نشده است. موضوع دیگری که باید به آن اشاره شود، ماده 13 اسا‌س‌نامه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی است،‌ براساس این بند، انحلال صندوق تنها از طریق پیشنهاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان‌پذیر خواهد بود.

فاز اول اجرای سناریوی حذف صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، از سیاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، که ریاست شورای توسعه فرهنگ قرآنی برعهده دارد، نشئت می‌گیرد که دخالت نکردن شورا در برنامه‌های اجرایی و برون‌سپاری امور است. البته قصد ما در این گزارش، تحلیل این سیاست جدید نیست، بلکه هشدار سوء‌استفاده‌ای است که دیگران از این سیاست خواهند داشت. در این فاز انتقال صندوق از شورای توسعه فرهنگ قرآنی به یک دستگاه و نهاد دیگر طراحی شده است؛ چراکه اعلام انحلال و حذف صندوق در گام اول، شاید با مقاومت بسیار نهادهای قرآنی همراه باشد. براساس شنیده‌ها، طراحان، حتی سازمانی که صندوق در آن مستقر شود نیز تعیین کرده‌اند. زمانی که بحث انتقال مطرح شود، مطمئناً بسیاری از دستگاه‌ها، موافق انتقال نبوده و مخالفت خود را اعلام می‌کنند و آن گاه در ادامه، فاز دوم و اصلی این طرح، که حذف صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی است، کلید خواهد ‌خورد.

اما یکی دیگر از توجیهات طراحان این ایده، می‌تواند مسئله بودجه بیشتر تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی(شورای توسعه فرهنگ قرآنی) و مقایسه آن با بودجه کمتر شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد. مجریان حذف یا انتقال صندوق اعتقاد دارند زمانی که بودجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر است و صندوق مشارکت هم اجازه هیچ دخل و تصرفی را به شورای عالی نداده است، پس چه لزومی دارد تولیت این صندوق با شورای توسعه باشد.

همه این اتفاقات در حالی در آستانه رخ دادن است که با تلاش فراوان مجلسی‌ها، اخیراً اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی از ردیف متفرقه به ردیف اصلی بودجه کشور آمده است.

بهتر است پیش از هرگونه حرکت حساس و مهم، که فعالیت‌های قرآنی کشور در سطح نهادها و دستگاه‌ها را دستخوش تغییر کند، نظر کارشناسان اخذ شود و از طریق قانونی و طبق مصوباتی که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی موجود است پیش بروند.

ایکنا علاوه بر اینکه آماده دریافت و انعکاس نظرات فعالان امور قرآنی و افراد دخیل در صندوق توسعه خواهد بود، همچنان پیگیر این موضوع است.

در ذیل اساسنامه صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی قابل مشاهده است.

انتهای پیام 

captcha