به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا مهدویارفع، مسئول نهضت بینالمللی نهجالبلاغهخوانی، شب گذشته، ۲۶ تیرماه، در سیزدهمین شب از سلسله جلسات بیست و ششمین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبههزدایی دینی در مهدیه مصلی شهرکرد، اظهار کرد: همه چیز در ادبیات اهل بیت(ع) در نسبت بین امام و امت تعریف میشود و حق متقابل این دو بر هم بزرگترین و بالاترینِ حقهاست.
وی در توجیه انحصاری بودن جایگاه این حق و برتری آن بر دیگر حقوق تصریح کرد: این حق عامل پایهای پیوند ملت و رهبر و به دنبال آن، عزت حق و دین و اصلاح روزگار است.
مسئول نهضت بینالمللی نهجالبلاغهخوانی با تأکید بر نقش جامعه در پیشبرد اهداف امام، گفت: اگر جامعهسازیِ مطلوب تحقق نیابد حتی امام علی(ع) که جامع فضایل است، نمیتواند اهداف امور مسلمین را تحقق بخشد و نتیجه آن در خطبه ۲۷ نهجالبلاغه، که نمود عمق فاصله امام با امت است، هویداست.
وی با بیان اینکه امتسازی مشتمل بر شکلگیری سه لایه بصیرت، اطاعت و تسلیم حول محور امام است، اضافه کرد: اگر لایههای بصیرت و اطاعت تقویت شوند میتوان ادعا کرد که امتسازی برای امام در حال شکلگیری است.
حجتالاسلام مهدویارفع نقش دیندارها را در این خصوص متذکر شد و گفت: این افراد باید بتوانند لایه تسلیم را که لایه اکثریت و قشر خاکستری است، رشد دهند و با امام همراه کنند تا آنجا که فاصله نضج تا تحقق اراده امام در جامعه به حداقل برسد.
وی برای تحقق این مهم سه راه را بیان و تصریح کرد: راه نخست توسل به تحکم و زورگویی است که مانند چماق رضاخانی محکوم به شکست است، راه دوم نیز پیروی از بخشنامههاست که تحقق نمییابد، زیرا در کف جامعه اتفاق دیگری میافتد.
حجتالاسلام مهدویارفع در ادامه تأکید کرد: راه سوم برای تحقق همراهی اکثریت امت با امام آشنا ساختن آنان با منطقِ اوامر و نواهی امامشان است که در این خصوص، مبانی و راهکارهای نهجالبلاغه بهترین ابزار برای همراه ساختن قشر خاکستری با امام به شمار میرود.
«سبک زندگی»؛ یکی از محورهای بیانیه گام دوم
وی با اشاره به مبحث «سبک زندگی» آنرا یکی از محورهای مأموریت چهل ساله بیانیه گام دوم خواند و افزود: از نگاه راهبردیِ جامعهپردازی میتوان ذکاوت رهبری را در طرح موضوع سبک زندگی دریافت، چرا که غفلت از سبک زندگی روند جامعهپردازی را از حرکت بازمیدارد.
حجتالاسلام مهدویارفع استفاده استراتژیک دشمنان از سبک زندگی را یادآوری کرد و گفت: دشمنان برای فروپاشی نظام، سبک زندگی مردم را هدف قرار میدهند کاری که ما باید برای تقویت فرهنگ اسلامی در دنیا انجام میدادیم.
وی با استناد به دیدگاه گورباچف مبنی بر «تغییر سبک غذای جامعه» به عنوان علت اولیه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یادآور شد: امام علی(ع) قرنها پیش در غررالحکم بر این نکته صحه گذاشتهاند که امت رسولالله خوار و ذلیل نخواهد شد مگر روزی که غذای بیگانه بخورد و لباس بیگانه بپوشد.
حجتالاسلام مهدویارفع غذا را نقطه آغاز تغییر ذائقه امت و پذیرش کامل ذائقه بیگانه خواند و بیان کرد: به فرموده امام دشمن هیچ عجلهای ندارد و برای چهل سال آیندهمان برنامهریزی میکند. بنابراین تغییر ذائقه در غذا در طولانیمدت به تغییر در سبک غذا خوردن، تفریح، عزاداری، ازدواج و در یک کلام تغییر سبک زندگی خواهد انجامید.
تغییر در تفکر و بینش؛ نتیجه تغییر سبک زندگی
وی تأکید کرد: تغییر در سبک زندگی، تغییر در تفکر و بینش را به دنبال دارد و فرد طرفدار کارگزاری میشود که بیش از بقیه سبک زندگی غربی را محور امور قرار دهد.
حجتالاسلام مهدویارفع در ادامه تصریح کرد: فردی که سبک زندگی غربی را کاملاً پذیرفته اگر ببیند کارگزار به دلیل ملاحظات، یک خط در میان به این سبک پایبند است، در صدد تغییر نظام برمیآید.
وی با تأکید بر اینکه توصیه رهبری به سبک زندگی اسلامی نه فقط یک نگاه تربیتی بلکه نگاه عمیق سیاسی است، گفت: تأکید ایشان این است که مراقب باشیم اگر دشمن توانست ذائقه ما را تغییر دهد ما به کلِ او دل میبندیم و اگر توانست از ذائقه خودی دلزدهمان کند از کل آن دلزده خواهیم شد.
حجتالاسلام مهدویارفع با بیان اینکه اولین جلوه جامعه اسلامی سبک زندگی اسلامی است، بیان کرد: اگر بخواهیم جامعهای منسجم مبتنی بر مبانی عمیق انقلاب اسلامی بسازیم و در چهار راه تمدنها به بشریت عرضه کنیم، باید تمام عناصر جامعه با هم هماهنگ و سبک زندگی اسلامی در آن ساری و جاری باشد.
وی با تأکید بر اینکه سبک زندگی اسلامی بهترین دعوتکننده به مبانی اسلام است، اظهار کرد: برای ارائه تمدن نوین ایرانی-اسلامی به بشریت در وهله نخست باید بتوان با جاری ساختن نظم، تمیزکاری، پرهیز از دغلکاری و ... سبک زندگی سالم و صحیح را در جامعه نهادینه کرد.
حجتالاسلام مهدویارفع با یادآوری دیدگاه رهبر معظم انقلاب در این خصوص، گفت: رهبری نیز این نگاه ایجابی را دارند که برای عرضه تمدن نوین اسلامی، سبک زندگی آحاد جامعه باید گویای آن باشد که تفکر و مبانی دینی در زندگیمان جواب داده است.
انتهای پیام