لزوم استفاده از ادبیات عرفی و انسانی در امر تبلیغ
کد خبر: 3829954
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰

لزوم استفاده از ادبیات عرفی و انسانی در امر تبلیغ

گروه معارف ــ مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز، استفاده از ادبیات متناسب با فهم مخاطب را لازمه فعالیت‌های تبلیغی دانست و گفت: باید در امر تبلیغ، از ادبیات عرفی و انسانی بیشتر استفاده شود. 

به گزارش ایکنا از خوزستان،  حجت‌الاسلام سیدمنصور موسوی، مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز و استاد حوزه علمیه قم در ششمین جلسه تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، که امروز 3 مردادماه برگزار شد،  گفت: پیش از طرح مباحث علمی باید قلب ما مشتاق باشد تا این معارف به حیطه عمل درآیند. انسان موجودی است که هر چیزی را که با عقلش پذیرفت، لزوما قلبش آن را نمی‌پذیرد.

موسوی با اشاره به فنون تبلیغ دین تاکید کرد: مبلغین باید این نکته را بدانند که حرف‌های خوب را باید به خوبی ادا کنند تا بر دل مخاطب بنشیند. لذا در روایت هست که اگر مردم زیبایی‌های کلام اهل‌بیت را بشنوند ایشان را تبعیت می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن گفت: ایمان مورد نظر اسلام، ایمانی است که آگاهانه و همراه با عمل باشد تا ارزشمند تلقی شود.

وی با اشاره لزوم تطهیر قلب برای پذیرش معارف دینی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم با اینکه مطلبی را عقلا می‌پذیرند، اما قلبا به آن ایمان ندارند. چرا قلب آن‌ها مریض است.

موسوی در ادامه ضمن نقد مبانی مدیریتی در تمدن غرب گفت: نظام مدیریت غربی به انسان‌ها فشار می‌آورد آنان را در راستای برقراری نظم اجتماعی کنترل کند.

وی وظیفه امام در سیستم مدیریت اسلامی را نسبت به مدیران غربی متفاوت دانست و افزود: امام شخصی است که پیشرو امت خویش است و تمامی فعالیت‌های خود را در راستای احیا قلوب مردم انجام می‌دهد.

وی با طرح این نکته که یکی از سخت‌ترین مراحل ایمان، ایمان به وعده‌های الهی است، تاکید کرد: مومنین حقیقی به وعده‌های الهی ایمان دارند چرا که در دینداری خود، تنها رضای خدای متعال را درنظر می‌گیرند. خداوند به ما نعمات زیادی عطا کرده است. ما به دنیا آمده‌ایم تا این نعمت‌ها را زیاد و استعدادها را شکوفا کنیم و در نهایت به صاحب اصلی‌اش بازگردانیم.

وی استفاده از ادبیات متناسب با فهم و درک مخاطب را لازمه فعالیت‌های تبلیغی دانست و گفت: بسیاری از افرادی که در عرصه تبلیغ دین به موفقیت چشمگیری دست یافته‌اند، اصراری بر استفاده از ادبیات صرفا دینی ندارند.

موسوی در پایان تاکید کرد: بسیاری از مخاطبان ما اصلا با چنین ادبیاتی آشنا نیستند و لازم است در امر تبلیغ، از ادبیات عرفی و انسانی بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام 

captcha