مرکز رشد مسجد در حوزه کارآفرینی کلید خورد
کد خبر: 3830323
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد:

مرکز رشد مسجد در حوزه کارآفرینی کلید خورد

حجت‌الاسلام ارزانی از تشکیل مرکز رشد در مساجد خبر داد و گفت: این مرکز ضمن فعالیت در قالب ایده شغل و استارت آپ، برای تبدیل ایده به هسته فناورانه و ایجاد رشد حرکت می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ برنامه تابستان داغ با موضوع طرحها و برنامه های تابستانه با حضور حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

حجت الاسلام ارزانی در آغاز به تشریح سابقه کانون های مساجد پرداخت و عنوان کرد: در ۱۸ اسفند سال ۷۱ مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ایجاد کانون هایی در مدارس تصویب شد تا در حوزه های نمایش فیلم، کتاب خوانی و هنری مانند خیاطی و گلدوزی فعالیت کنند و کودکان و نوجوان را به خود جذب کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در حدود ۲۵هزار کانون در اقصی نقاط ایران وجود دارد که ۱۲ هزار عدد از آن مربوط به روستا و مابقی به حوزه شهری مرتبط هستند. همچنین ۲میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به عنوان اعضای کانون های مساجد شناخته و در سامانه ثبت شده اند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور درباره وظایف کانون های مساجد عنوان کرد: کانون ها باید در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری ورود پیدا کنند و از طریق دریچه هنر و با ظرفیت و قابلیت های این حوزه برای جذب کودکان و نوجوانان قدم بردارند.

حجت الاسلام ارزانی دلایل کاهش حضور مردم در مساجد نسبت به سال های نخست انقلاب را تشریح کرد و گفت: نگاهی که در ابتدای انقلاب وجود داشت این بود که برنامه های مختلف با کارکردهای مختلف در مسجد ساماندهی شود به همین دلیل مساجد محل اعزام نیرو به جبهه نیز بود و بسیاری از فعالیت ها و توزیع اجناس برای مناطق جنگی در این مکان صورت می گرفت.

وی ادامه داد: در گذشته اغلب کلاس های عقیدتی و فرهنگی در مسجد تشکیل می شد .یعنی مسجد با نیازهای مردم عجین شده بود و شخص برای تامین نیاز خود به مسجد می آمد. به تدریج نهادهایی در کنار مسجد ایجاد شد که برخی از کارکردهای مسجد را پاسخ می داد و دیگر نیازی نبود فرد به مسجد مراجعه کند و به آرامی جدایی میان مردم و مسجد اتفاق افتاد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشکیل شورای عالی سیاستگذاری کانون های مساجد اشاره کرد و گفت: تمام افرادی که در مساجد فعالیت می کنند اعم از مرکز رسیدگی به امور مساجد، ائمه جمعه و حوزه علمیه کشور، ببسیج مستضعفان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه نفر از وزرا، سازمان تبلیغات اسلامی و اوقاف، در این شورا عضو هستند که با تشکیل جلسات متعدد در خصوص نحوه عملکرد کانون ها همفکری می کنند.

حجت الاسلام ارزانی فعالیت های کانون مساجد را برشمرد و عنوان کرد: شاخص ترین عرصه در حوزه محتوایی قرآن و عترت است که شامل فعالیت های اجتماعی، شبکه سازی و فضای مجازی، فعالیت های هنری، کتاب و کتابخوانی و آموزش و توانمند سازی می باشد.

وی با بیان اینکه اهمیت شبکه سازی و ساماندهی کانون ها سبب ایجاد معاونتی با همین نام شده است، عنوان کرد: معاونت شبکه سازی کانون، در بستر فضای مجازی سامانه ای را جهت ثبت نام کانون های کشور ایجاد کرده است که می توان آن را یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی دانست که نمونه آن در هیچ یک از کشورها دیده نمی شود.

دبیر ستاد روستا و عشایر وزارت ارشاد در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو گفت و گو، به ایجاد مرکز رشد مسجد اشاره کرد و گفت: این مرکز در حوزه کارآفرینی کلید می خورد و نه فقط در قالب ایده شغل و استارت آپ، بلکه برای تبدیل به هسته فناورانه و رشد در زمینه اشتغال حرکت می کند.

حجت الاسلام ارزانی گفت: در این راستا طرح های نوآورانه و خلاقانه هر استان در سامانه سحاب بارگزاری می شود و کانون به نسبت اعتبار مورد نیاز طرح های ارائه شده منابع مالی جهت انجام طرح تخصیص می دهد به طوری که طرح های زیر پنج میلیون تومان در استان و بالای این مبلغ در مرکز کانون اعطا می شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در خصوص فعالیت های این نهاد برای اوقات فراغت اظهار کرد: کانون در سال جاری برای اوقات فراغت متفاوت تر ظاهر شده و مدل پایتخت فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران ) را تعریف کرده است که در ۴ عرصه محله محوری، خانه بنیانی، مسجد پایه و نشاط اجتماعی و در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری میان مساجد رقابت ایجاد می کند.

وی افزود: فعالیت کانون درعرصه قرآن و عترت شامل فعالیت های حفظ، روخوانی، تفسیر، نهج البلاغه، طرح ۱۴۵۳، صحیفه سجادیه است و در عرصه هنر سرود، نمایش مسجدی، خیاطی، نقاشی، صنایع دستی مداحی، تولیدات هنری، تئاتر، قصه گویی، تواشیح، داستان و فیلم نامه نویسی، تصویر سازی، کاریکاتور و پرده خوانی را در برمی گیرد.

حجت الاسلام ارزانی در پایان در رادیو گفت و گو عنوان کرد: تعداد مساجد در حدود ۷۰ هزار و تعداد کانون ها ۲۵ هزار است یعنی کانون ها در همه مساجد فعال نیستند و قرار شد کاردانی رشته خادمی مسجد در دانشگاه پایه گذاری شود.

انتهای پیام

captcha