دانشجویان مطالبه‌گر قرآنی؛ بزرگترین سرمایه جامعه
کد خبر: 3830611
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

دانشجویان مطالبه‌گر قرآنی؛ بزرگترین سرمایه جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک استاد و داور برجسته قرآن با اشاره به اینکه رویکرد تلاوت معنامحور بین دانشجویان امری تأثیرگذار است، گفت: شوق دانشجویان و مطالبه‌گری آنان در زمینه علوم و معارف قرآن بزرگترین سرمایه برای جامعه محسوب می‌شود.

دانشجویان مطالبه‌گر قرآنی سرمایه بزرگ جامعه هستندمریم خطیب، استاد و داور برجسته قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه چهل‌وسومین دوره برگزاری طرح ملی «دانشجومعلم قرآن کریم» که به میزبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حال برگزاری است، در خصوص برگزاری طرح دانشجومعلم قرآن اظهار کرد: دوره آموزشی دانشجو معلم قرآن که خوشبختانه چهل‌وسومین دوره آن هم‌اکنون در حال برگزاری است از این جهت حائز اهمیت است که علاوه بر دانشجویان رشته معارف، الهیات، علوم قرآن و حدیث و سایر رشته‌های نظری نیز دانشجویان از رشته‌های علوم پایه، مهندسی و رشته‌های پزشکی که علاقه‌مند به فراگیری علوم و معارف قرآنی هستند، در این طرح حضور دارند.
 
وی ادامه داد: این حضور از رشته‌های متفاوت تأثیر بسزایی در ترویج فرهنگ و معارف قرآنی دارد؛ چرا که برای دانشجویان در رشته‌های غیرمرتبط قرآنی هم زمینه فراگیری علوم و معارف قرآنی فراهم شده و آنان با یادگیری و کسب تخصص در حوزه قرآن نیز در جامعه مؤثر واقع خواهند شد. 

خطیب با بیان اینکه حضور دانشجویان در طرح دانشجو معلم قرآن امیدوارکننده است، بیان کرد: این یعنی دانشجویان ما طالب هستند معارف قرآنی را بیاموزند و ما باید به این مطالبه دانشجو توجه کرده و به آن بها بدهیم و در این راستا با توجه به اینکه کتاب اصلی و مرجع همه ما مسلمانان قرآن است، آنان را رهنمون باشیم.

استاد و داور برجسته قرآن کریم ادامه داد: هرچند دوره فشرده است اما همین شروع اولیه باعث می‌شود دانشجو با تلاوت که مقدمه تدبر در معارف و مفاهیم قرآن است، آشنا شده و بعد از آن با اشتیاق و پشتکاری که دارد خودش به دنبال آشنایی با مفاهیم و معارف برود و در واقع برگزاری این دوره راه را برای ورود دانشجویان به عرصه قرآن باز می‌کند.

وی بیان کرد: اگر دانشجو با مفاهیمی از جمله سیمای صالحان، منافقان و... از منظر قرآن آشنا شود در شناخت وی از جامعه و اطرافش تأثیرگذار خواهد بود و این بینش را پیدا می‌کند تا بتواند قوه تشخیص خود را با استفاده از آموزه‌های قرآنی بالا ببرد که این امر به وی در رسیدن به سبک زندگی اسلامی نشئت گرفته کمک خواهد کرد.
 
استاد و داور برجسته قرآن کریم اظهار کرد: هرچند تلاوت قرآن به تنهایی هم ثواب دارد، اما بدون ترجمه و تبیین مفاهیم تأثیر چندانی در کاربردی کردن آیات قرآن در زندگی فرد ندارد؛ لذا در اجرای این طرح سعی شده علاوه بر آموزش تخصصی تلاوت به ارائه ترجمه و مفاهیم هم پرداخته شود و بر همین اساس نیز در پایان طرح هر یک از شرکت‌کنندگان مفاهیم سطح یک و دو را به‌صورت کتبی آزمون خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه مطالبه دانشجویان در حوزه قرآن مسئولیت جامعه قرآنی را سنگین‌تر خواهد کرد، تصریح کرد: این رویکرد که تلاوت قرآن معنامحور شود و دانشجویان بیشتر با مفاهیم قرآن آشنا شوند فوق‌العاده است هر چند آموزش در یک دوره فشرده نمی‌تواند جای آموزش یک دوره طولانی را بگیرد اما همین شوق دانشجویان و مطالبه‌گری آنان در این زمینه بزرگترین سرمایه برای جامعه محسوب می‌شود.
 
انتهای پیام 
captcha