موضوع روش‌تدریس در طرح دانشجومعلم جدی‌تر گرفته شود
کد خبر: 3842762
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
شرکت‌کننده طرح دانشجومعلم و متدبر قرآن:

موضوع روش‌تدریس در طرح دانشجومعلم جدی‌تر گرفته شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ فاطمه محمدی، فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی نرم‌افزار از دانشگاه فولادشهر اصفهان، شرکت‌کننده در طرح دانشجومعلم جهاددانشگاهی خواستار شد تا در ادوار بعد به موضوع روش‌تدریس بیشتر توجه شود.

به گزارش ایکنا؛ سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی اقدام به برگزاری دوره‌ها و طرح‌های متنوع قرآنی کرده است از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح دانشجومعلم قرآن و دانشجومتدبر قرآن اشاره کرد. هدف از برگزاری دوره دانشجومعلم قرآن که از سال 94 تاکنون، چهل و پنج دوره آن برگزار شده، گسترش و توسعه معرفت قرآنی بین دانشجویان، شناسایی استعدادهای بالقوه قرآنی در سطح کشور در بخش‌های مختلف قرآنی و... است.

همچنین طرح دانشجومتدبر قرآن برای دومین سال است که با هدف گسترش فرهنگ تدبر در قرآن بین دانشجویان، افزایش میزان معرفت قرآنی میان دانشجویان، فهم بیشتر قرآن بین دانشجویان و انتقال آن، شناسایی دانشجویان علاقه‌مند به تدبر و حمایت از آن‌ها برگزار شده است. در ادامه با یکی از شرکت‌کنندگان این دوره‌ها آشنا می‌شویم؛

فاطمه محمدی، فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی نرم‌افزار از دانشگاه فولادشهر اصفهان است. وی از طریق گروه تلگرامی دوستانش با این طرح آشنا می‌شود و پس از ثبت‌ نام و قبولی در مصاحبه‌ تلفنی به این دوره راه پیدا می‌کند.

محمدی درباره طرح دانشجومعلم قرآن که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: سطح علمی استادان رشته‌های تجوید و مفاهیم قرآن خوب بود، اما دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی و روش تدریس در زمانی کوتاه و نامناسب برگزار شد، این نارضایتی در قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان این دوره بود، حتی دوستانی هم که رشته آنها علوم قرآن و حدیث و مرتبط بود باز هم تأکید داشتند که این دوره در زمانی کوتاه برگزار شد.

وی ادامه داد: حتی منبعی که برای آزمون روش تدریس نیز معرفی شد، دارای کلمات ثقیل و سخت بود. منبعی که بیان شد روان نبود که بعضا دانستن آن برای افرادی که دانشجو و یا فارغ‌التحصیل این رشته بودند، سخت بود. آزمون روخوانی و روان‌خوانی و تجوید در پایان دوره به صورت شفاهی برگزار شد، اما آزمون‌های تجوید، مفاهیم و روش تدریس به صورت فشرده و پشت سر هم بود، البته شاید این برای من که متأهل بودم و همچنین شاغل هستم، سخت‌تر بود.

محمدی اضافه کرد: تمایل داشتم، نکات تدبری درباره تمام قرآن بیان و تدریس می‌شد. فن بیان استاد این درس بسیار شیرین و از لحاظ اخلاقی نیز خوب بود.

این کارشناس نرم‌افزار در پاسخ به این سؤال که علت ورودتان به این دوره با توجه به رشته متفاوت تحصیلی‌تان چه بود؟ اظهار کرد: علاقه داشتم تا معلمی قرآن به شیوه دوره مکتب‌الرضا(ع) را تحت نظارت یکی از واحدهای جهاددانشگاهی به عشق اینکه معلم قرآن خردسالان شوم، بگذرانم، به خاطرهمین هنگامی که از برگزاری دوره فوق مطلع شدم با ذوق و شوق در آن شرکت کردم، اما در حال حاضر شغلم مرتبط با رشته تحصیلی‌ام است، امیدوارم به زودی بتوانم به عنوان معلم قرآن مشغول به فعالیت شوم تا آنچه را که از قرآن فراگرفته‌ام در اختیار دیگران قرار دهم.

وی در پایان این گفت‌وگو درخواست داشت تا این دوره‌های آموزشی در ادوار بعد با تفکیک زمانی حضور آقایان و بانوان برگزار شود تا بانوان، راحت‌تر در محیط آموزشی حضور داشته باشند و بیان کرد: بهتر است در ادوار بعد بیشتر به مبحث روش تدریس اهمیت داده شده و اساتید بهتری را دعوت کنند.

captcha