زمزمه‌های انتظار در «سه‌شنبه های مهدوی»/ نذر اقلیت‌های مذهبی برای سلامتی امام زمان(عج)
کد خبر: 3831339
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

زمزمه‌های انتظار در «سه‌شنبه های مهدوی»/ نذر اقلیت‌های مذهبی برای سلامتی امام زمان(عج)

مسئول طرح «سه‌شنبه‌های مهدوی» با بیان‌اینکه ۳۰۰ شعبه و نزدیک به ۵۰۰ هزار خادم در کشور با این طرح همراه هستند، گفت: حتی مخاطبانی از دیگر ادیان و اقلیت‌های مذهبی اعم وارد تعامل با ما و خادم و مجری طرح شده‌اند.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: ابراز عشق و ارادت به وجود مقدس امام زمان(عج) همیشه ایام بین شیعیان به ویژه ایرانیان، مرسوم و متداول بوده وکوشیده اند به طرق مختلف جلوه هایی از این این عشق را ترسیم کنند، ندبه های جمعه ها، جمکران رفتن های سه شنبه، جشن های باشکوه نیمه شعبان و ... همه و همه از مصادیق این عشق است.

طرح «سه شنبه های مهدوی» که در قالبی پویشی مردمی اجرا می شود نیز از جلوه هایی است که توانسته در ابراز و ترویج این عشق موثر واقع شود، از این رو، با «امیرحسین همتی»، مسئول این طرح گفت وگویی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

ایده طرح «سه شنبه های مهدوی» چگونه مطرح و وارد مرحله اجرا شد؟

این طرح از ماه مبارک رمضان سال 96 با افطاری ساده که از منویات مقام معظم رهبری بود، به نیت سلامتی امام زمان(عج) آغاز شد و چون امکان افطاری هر روزه وجود نداشت سه شنبه به عنوان روز اجرا، انتخاب شد. استقبال بالای مخاطبان باعث شد این طرح در طول سال هم ادامه بیابد.

طرح «سه شنبه های مهدوی» چه اهدافی را دنبال می کند؟

هدف از اجرای این طرح آن است که در بحبوحه روزمرگی ها و نیمه هفته یعنی سه شنبه، یاد و نام امام زمان(عج) را با خدمت و محبت و پذیرایی هر چند اندک و به قدر توان احیاء کنیم و اینچنین حضور حضرت(عج) را در جامعه یادآور شویم.

طرح «سه شنبه های مهدوی» با شعار «هر کسی به هر میزان که می تواند برای سلامتی امام زمان(عج) خدمت کند» در حال اجرا است.

برای آنکه طرح، حول محوری مشخص و به صورت هماهنگ به اجرا درآید، روز سه شنبه را انتخاب کردیم تا همه علاقمندان به نذر برای سلامتی حضرت بقیه الله الاعظم(عج) پای کار بیایند.

طرح شامل چه محورها و بخش هایی می شود؟

سه محور کلی برای طرح «سه شنبه های مهدوی» پیش بینی شده است؛ «خدمات اجتماعی» که به عنوان بخش اصلی کار و همسو با شعار مذکور، انجام می شود شامل ویزیت رایگان بیماران، مشاوره رایگان، حمل و نقل رایگان، و حتی واکس رایگان همه به نیت نذر برای سلامتی امام زمان(عج). یعنی هر کسی با هر تخصصی و در هر کسوت و پیشه ای می تواند کاری برای دیگران به نیت سلامتی امام زمان(عج) انجام دهد.

محور دوم شامل پذیرایی می شود که ساده ترین آن آب خنک است تا دیگر خوراکی ها که سادگی و کم هزینه بودن آنها شرط است. بعضا این پذیرایی ها با جاذبه بصری همراه می شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

محور سوم طرح، مباحث فرهنگی به منظور فرهنگسازی مهدوی و منتظرانه در جامعه است از طرقی همچون اهدای گل به عابران، کار با کودکان و نوجوانان، تعامل و انجام بحث های محتوایی با گروه های مختلف، طراحی پوستر با محور ترویج سبک زندگی مهدوی فارغ از امر و نهی. باید توجه داشت زمینه سازی برای ظهور نیازمند کار و بسترسازی فرهنگی است.

بازوهای اجرای طرح چه کسانی هستند و آیا سازمان و نهادی حاکمیتی در اجرا شما را همراهی می کند؟

طرح سه شنبه های مهدوی به صورت کاملاً مردمی در 300 نقطه کشور و به صورت شعبه‌محور در حال اجرا است و نزدیک به 500 هزار خادم با آن همراهی می کنند.

اجرای طرح از چهارراه ولیعصر(عج) و با چند نفر خادم کلید خورد اما از هفته دوازدهم طرح، در پی برگزاری اردوی جهادی که طی حادثه ای دو تن از ایده پردازان «سه شنبه های مهدوی» به شهادت رسیدند، موجی برای شناخت و همراهی بیشتر مردم با طرح ایجاد شد.

سپس از طریق فضای مجازی و تعامل با هسته مرکزی طرح، شعبات و خادمان اضافه شدند که گزارش کار آنها توسط خودشان و نیز ما در فضای مجازی منعکس می شود.

دامنه و عمق نفوذ طرح در جامعه چطور بوده و چقدر توانسته مردم را در نذروات برای سلامتی امام زمان(عج) همراه کند؟

هفته های نخست بسیاری از افراد از پذیرش خدمت سر باز می زدند اما بتدریج وقتی مردم دریافتند این طرح در پی اشاعه محبت به امام عصر(عج) است با ما همراه شدند تا جایی که حتی مخاطبانی از دیگر ادیان و اقلیت های مذهبی اعم از زرتشتی، یهودی و ... وارد تعامل با ما و خادم و مجری طرح شدند.

فضای مثبتی که در تعامل خادمان طرح «سه شنبه های مهدوی» و مردم ایجاد شد ،چنین افرادی را پای کار کشاند حتی بسیاری از مخاطبان ابتدای کار، امروز جزء خادمان ما هستند و شعبه فعال کرده اند.

کاری که با چهار پنج نفر شروع شد می توان ادعا کرد که نزدیک به 500 هزار خادم در سراسر کشور دارد که جنبه های مثبت و برکات طرح، چنین حجمی از افراد را پای کار کشانده است.

آیا در پی جذب حمایت دستگاه ها و نهادها برای اجرای این طرح هستید؟

طی این دو سال به همت مردم 300 شعبه طرح را فعال کرده ایم و 1500 نقطه در کشور حداقل یک بار مجری طرح بوده اند، همه آنچه طی این حدود 105 هفته انجام شده به برکت نذورات هر چند اندک مردمی بوده و توانسته چنین موج آفرین شود لذا حفظ این رویکرد مردمی برای ما اهمیت دارد و دنبال جذب حمایت دستگاه ها نیستیم.

در شعب و نقاط مجری طرح آیا محورها به صورت هفتگی اعلام می شود یا در محتوا و برنامه دست شان باز است؟

محور کلی طرح به تناسب مناسبت های ملی مذهبی هر هفته اعلام می شود و ایده های مرکز را با شعبات به اشتراک می گذاریم اما در پی یکسان سازی خدمات طرح در همه نقاط نیستیم چراکه شعبات به تناسب اقتضائات و شرایط خدمت راسنی می کنند. ممکن است شعبه ای خدمات پزشکی، درمانی و مشاوره ای ارائه کند و شعبه دانشجویی کار فرهنگی انجام دهد لذا درباره نوع خدمات قابل ارائه به تناسب استعداد، شغل و محل اجرای طرح تصمیم گیری می شود.

انتهای پیام

captcha