حرکت امارات به سمت ایران و دلسردی از حمایت آمریکا؛ محرک تغییر رویکرد عربستان
کد خبر: 3831552
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴
سیدافقهی مطرح کرد:

حرکت امارات به سمت ایران و دلسردی از حمایت آمریکا؛ محرک تغییر رویکرد عربستان

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل منطقه‌ای شوک وارده از خروج امارات از یمن و متمایل شدن مقامات ابوظبی به سمت ایران از یک‌سو و دلسرد شدن از حمایت آمریکا در تحولات اخیر منطقه را از جمله عوامل اصلی اعلام امادگی عربستان سعودی برای گفت‌وگو با ایران و ترمیم روابط خواند و گفت: تغییر رفتار محسوس سعودی‌ها با حجاج ایرانی را می‌توان نشانه دیگری از این تغییر رویکرد دانست و همه به رفتار خوب، منضبط و احترام‌آمیز آن‌ها با زائران ایرانی اذعان دارند.

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اظهار آمادگی عربستان برای مذاکره و گفت‌وگو با ایران و میزان جدی بودن سعودی‌ها برای تغییر رویکرد نسبت به ایران گفت: موضع‌گیری‌های اخیر عربستان برخلاف موضع‌گیری‌های یکی دو سال قبل است که اوج آن صحبت‌های چالش‌برانگیز محمد بن‌سلمان در گفت‌وگو با «العربیه» بود که گفت ما جنگ را به داخل خاک ایران می‌کشانیم قبل از آنکه ایران جنگ را به داخل عربستان بکشد.

شوک عربستان از نزدیکی امارات به ایران

وی افزود: در خلال این دو سال تحولات شگرفی در سطح منطقه به ویژه در یمن، سوریه وعراق رخ داد و از طرفی طی روزهای اخیر تحولات بزرگی در آبراه حساس و راهبردی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به وقوع پیوست که از جمله آن‌ها انفجار کشتی‌ها در بندر الفجیره امارات، سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا از سوی ایران و عدوم توانایی آمریکا در پاسخ به اقدام ایران و توقیف نفتکش انگلستان بود. این اتفاقات به سرعت ابتدا به تغییر رویکرد امارات انجامید و آنها اکنون در حال حرکت به سمت ایران هستند و باور کردند سخنانی که مسئولان ایرانی از جمله مقام معظم رهبری می‌فرمودند که آمریکا به فکر شما نیست و هر وقت احساس خطر کند یا از منطقه فرار می‌کند و یا شما را قربانی‌ می‌کند؛ درست است.

سیدافقهی اظهار کرد: همچنین ضرباتی که اماراتی‌ها در جنگ یمن دریافت کردند منجر به مکاتباتی میان آنها با انصارالله و درخواست کمک از ایران برای خروج از جنگ یمن و از سرگیری روابط با ایران شده است. این نوع واکنش امارات سعودی‌ها را به شدت شوکه کرد زیرا عملیات نظامی زمینی در یمن با مدیریت اماراتی‌ها بود و عملیات هوایی از سوی سعودی‌ها انجام می‌شد.

ناامیدی عربستان از حمایت آمریکا

این کارشناس مسائل منطقه‌ای ابراز کرد: در این وضعیت سعودی‌ها احساس تنهایی، خطر و غبن می‌کنند زیرا بیشترین امید آنها به حمایت آمریکا و انگلیس بود و پول‌های هنگفتی در حد 480 میلیارد دلار به آمریکا داده بودند اما مشاهده کردند آنها در مقابل ایران در منطقه به ویژه در اتفاقات اخیر کاری نکردند. این مسائل منجر به چنین اظهارنظری از سوی عربستانی‌ها شده و عادل الجبیر و محمد بن سلمان بیان کرده‌اند ما خواهان جنگ با ایران نیستیم اما اگر ایران به ما حمله کند دفاع جانانه‌ای می‌کنیم. خود این عبارت نشانه عقب‌نشینی و شاید تجدیدنظر در محاسبات آنها باشد و به این نتیجه رسیده‌اند که مسائل به این سادگی نیست که آمریکا را به منطقه دعوت کنید تا برای ایران در منطقه شاخ و شانه بکشید و هرکاری دلتان خواست انجام دهید.

سیدافقهی با اشاره به دو پهلو بودن اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل تصریح کرد: اما همین سخنان بیانگر آن است که آنها هم از وضعیت امنیتی فعلی منطقه خلیج فارس و مدیریت بین‌المللی آن وحشت کرده‌اند و گام برداشتن اماراتی‌ها به سمت ایران باعث شده با این اظهارات باب گفت‌وگو را با ایران باز کنند تا در راستای ترمیم روابط گام بردارند. براساس شنیده‌ها کویت و عمان هم برای وساطت اعلام آمادگی کرده و تلاش‌هایی در جهت بهبود و آرام کردن مجادله ایران و عربستان انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین تغییر رفتار محسوس سعودی‌ها با حجاج ایرانی را می‌توان نشانه دیگری از این تغییر رویکرد دانست و همه به رفتار خوب، منضبط و احترام‌آمیز آنها با ایرانیان اذعان دارند. فلذا در مجموع می‌توان گفت عربستان سعودی کاملاً از آمریکا از سرخورده شده و خروج امارات به منزله متحد اصلی‌اش از یمن مقامات سعودی‌ را به فکر تجدید نظر در محاسباتش در برخورد با ایران در عرصه سیاسی و میدانی انداخته است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha