راه اندازی رادیو توان ویژه معلولان
کد خبر: 3832272
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

راه اندازی رادیو توان ویژه معلولان

رادیو اینترنتی توان با رویکرد تقویت روحیه امید و نشاط، ایجاد خودباوری و بهبود کیفیت زندگی افراد توانیاب راه اندازی شد و تمام برنامه هایش نیز توسط معلولان اجرا می شود.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: به اسم های مختلفی می شناسندشان؛ معلول، کم توان، توانیاب و ... آمار دقیقی از تعداد افراد دارای معلولیت در کشور وجود ندارد. اما به گفته رییس سازمان بهزیستی وقت در سال ۹۷ در حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند که از این تعداد ۱۴ درصد ناشنوا یا کم شنوا هستند، ۱۰ درصد نابینا یا کم بینا، ۴۲ درصد معلولیت جسمی حرکتی، ۲۰ درصد معلول ذهنی و ۵ تا ۶ درصد هم معلول روانی هستند.

از طرفی بنا به اظهار «زهرا ساعی» رییس فراکسیون معلولان مجلس، سالانه ۵۰ هزار نفر به آمار معلولان کشور افزوده می شود که برخی بر اثر سوانح رانندگی، حوادث مختلف دچار معلولیت شده و تعدادی نیز معلول متولد می شوند.

افراد معلول مانند سایر افراد جامعه حق زندگی و فعالیت در جامعه دارند و به همان نسبت باید از خدمات و امکانات رفاهی، درمانی و خدماتی بهره ببرند. در این میان قوانین زیادی برای بهبود کیفیت معلولان تصویب شده. در کنار مصوبات و قوانین مربوط به حمایت از معلولان، نهادها و سازمان های دولتی و مراکز خیریه نیز پای کار آمده اند تا افراد دارای معلولیت با کیفیت بهتری در جامعه زندگی کنند.

موسسه خیریه رعد یکی از مراکز خیریه است که در دهه ۶۰ با رویکرد کمک به افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی شکل گرفت و تا امروز توانسته است فعالیت های حمایتی خود از معلولان را گسترش دهد.

 مرکز آموزش علمی کاربردی، سالن همایش، مرکز توانبخشی، سالن غذاخوری و کلاس ها و کار گاه های آموزشی توسط موسسه خیریه رعد ایجاد شده است و در ابتدا با هدف آموزش‌های رایگانِ فنی و حرفه ای به توانیابان فعالیت خود را آغاز کرد و به مرور زمان دامنه فعالیت ها و خدماتش به افراد دارای معلولیت را افزایش داد و در حال حاضر علاوه بر آموزش فنی حرفه‌ای خدمات  توانبخشی ( فیزیوتراپی، کاردرمانی)، مددکاری و مشاوره، کاریابی و اشتغال حمایتی نیز ارائه می شود.

در این میان یکی از اقداماتی که مجتمع خیریه رعد برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت ارائه کرده است؛ ایجاد «رادیو توان»‌ است. رادیو اینترنتی توان با رویکرد تقویت روحیه امید و نشاط، ایجاد خودباوری و بهبود کیفیت زندگی افراد توانیاب راه اندازی شد و تمام برنامه هایش نیز توسط معلولان اجرا می شود.

سرویس رادیو توان، یک وب سایت آنلاین شامل اخبار و صدا در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و گردشگری برای شهروندان دارای معلولیت در سطح کشور است.

شناسایی و معرفی توانیابان موفق در زمینه های تخصصی مانند صدا، دوبله، بازیگری، مجری گری و کارگردانی تا در راستای اشتغالزایی برای پوشش دهی حوزه خبر و تولید محصولات آموزشی، انگیزشی، فرهنگی در رادیو توان از اهداف راه اندازی رادیو توان است.

شناسایی و معرفی افراد موفق در تمامی زمینه ها، معرفی افرادی که در زمینه های رشته های هنری صدا، دوبله، بازیگری، کارگردانی و نویسندگی، تولید محصولات فرهنگی، هنری و تخصصی افراد توان یاب، بکارگیری توان یابانی که در رابطه با گویندگی دوبله و تهیه گزارش توانایی دارند، بکارگیری رابط زبان اشاره در پوشش دهی خبرهای تصویری برای ناشنوایان و پوشش دهی و معرفی انواع سازمان های مردم نهاد از اهدافی است که رادیو توان دنبال می کند.

مجتمع خیریه رعد که در اقدامی ابتکاری به ایجاد رادیو اینترنتی مبادرت کرده است، سعی دارد تا علاوه بر تقویت روحیه امید و نشاط در توان یابان، شناسایی استعدادهای این طیف از جامعه، بتواند با مسئولان، دست اندرکاران، برنامه ریزان و سیاست گذاران جامعه به ویژه در حوزه معلولان، افق های روشنی پیش روی توانیابان گشوده و کیفیت رندگی توانیابان را ارتقا دهد.

 علاقه مندان می توانند برای استفاده از برنامه های رادیو توان به آدرس radiotavan.com مراجعه کنند.

انتهای پیام

captcha