آسیب جدید ‌ازدواج/ جوانان را در انتخاب گزینه مناسب ‌یاری کنیم‌ ‌
کد خبر: 3832563
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

آسیب جدید ‌ازدواج/ جوانان را در انتخاب گزینه مناسب ‌یاری کنیم‌ ‌

گروه اجتماعی ــ یک استاد دانشگاه و مشاور خانواده عدم معرفی و انتخاب گزینه مناسب از سوی جوانان و خانواده‌ها را یکی از عوامل دخیل در تجرد جوانان اعلام کرد.

جوانان را در انتخاب گزینه مناسب برای ازدواج یاری کنیم

این روزها که سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) را پشت سر گذاشتیم فرصت مناسبی است تا با نگاهی به سبک زندگی ائمه معصومین(ع) جوانان با ازدواج‌های آسان و کم‌هزینه آشنا شوند چراکه دوام و قدرت یک زندگی پایدار نه در تجملات بلکه در آگاهی زوج‌ها از فلسفه ازدواج و زندگی کردن با یکدیگر است.

در حالی سن ازدواج جوانان در جامعه افزایش پیدا کرده است که کارشناسان و جامعه‌شناسان نسبت به عواقب عدم تمایل جوانان به ازدواج یا ازدواج در سن بالا هشدار داده و خانواده‌ها را از عواقب این نوع سبک زندگی برحذر می‌دارند.

با افزایش شدید تورم و مشکلات اقتصادی اختلافات خانوادگی نیز بیشتر شده و جوانان مجرد نیز با دیدن چنین اوضاعی از ازدواج و تشکیل خانواده منصرف می‌شوند در حالی که سبک زندگی غربی و اروپایی خانواده‌های ایرانی را تهدید می‌کند اما در یک جامعه اسلامی دستورات ویژه‌ای برای سبک زندگی دینی در فرمایشات ائمه اطهار(ع) به چشم می‌خورد.

جامعه روحانیت، معلمان، متخصصان فرهنگی، اساتید حوزه و دانشگاه تمام کارشناسانی که به هر نحو ممکن با جوانان در ارتباط هستند می‌توانند با تبیین و معرفی ازدواج‌های آسان نقش مؤثری در امر ازدواج،آموزش خانواده‌ها و رواج سبک زندگی داشته باشند.

فاطمه رضایی، استاد دانشگاه و مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه امر ازدواج یکی از سفارشات و دستورات مهم قرآنی است، اظهار کرد: خداوند در آیات و سوره‌های متعدد به این امر تأکید کرده و از جمله در آیه ۲۱ سوره روم فرموده است: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» از نشانه‌های خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید که در کنار آنها آرامش یابید و میان شما علاقه، دوستی و مهر باطنی نهاد.

وی ادامه داد: با گسترش جوامع و افزایش جمعیت و تغییر تکنولوژی‌های مدرن سبک زندگی دستخوش این دگرگونی‌ها و تغییرات محیطی جوامع شده و در کنار آن موضوع تشکیل خانواده نیز مثل دهه‌های قبلی نیست که جوانان به محض رسیدن به سن ۲۰ سالگی ازدواج کنند.

عوام تجرد جوانان
رضایی زندگی مجردی جوانان را تابع عوامل مختلف ذکر کرد و افزود: در درجه اول یک جوان را نمی‌توان متهم کرد که چرا ازدواج نمی کند بلکه شرایط و زیر‌ساخت‌های مربوط به ازدواج باعث شده است یک جوان بخواهد تا مرز ۳۰ سالگی و بیشتر از آن مجرد باقی بماند که از جمله مهمترین عوامل تجرد جوانان می‌توان به بیکاری فزاینده در جامعه اشاره کرد، جوانان بیکار چگونه می‌توانند مسئولیت یک زندگی را برعهده بگیرند، تا زمینه‌های اشتغال جوانان چه از طریق دولت، بخش خصوصی یا خودشان فراهم نشود سپردن مسئولیت به آنها کار درست و عاقلانه‌ای نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به مجرد بودن تعدادی از جوانان شاغل نیز اظهار کرد: البته جوانان شاغلی هم هستند که هنوز مجردند و بحث آنها فرق می‌کند و می‌توان برای عدم ازدواج آنان دلایل گوناگونی را ذکر کرد. به عنوان مثال وقتی طلاق در جامعه افزایش پیدا کرده است فکر می‌کنند ازدواج آنان نیز به طلاق منجر می‌شود که البته این قضاوتی عجولانه بوده و درست نیست و در صورت انتخاب فرد با اصول و شایستگی‌ها و معیارهای درست می‌توان به داشتن یک ازدواج موفق امیدوار بود. از سوی دیگر راهنمایی و مشاوره‌های اشتباه از سوی خانواده، دوستان و برخی کارشناسان نیز مزید بر علت است.

نقش شبکه‌های اجتماعی در کاهش اعتماد افراد 
مشاور خانواده‌ گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را یکی از گزینه‌های آسیب‌رسان به امر ازدواج جوانان ذکر کرد و ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش اعتماد افراد به همدیگر شده است، یک خانمی که به ازدواج با آقایی تصمیم گرفته است در شک و تردید است که نکند فرد مورد نظر با گزینه‌های دیگری نیز در ارتباط باشد و متقابلاً این طرز تفکر در مورد آقایان نیز صدق می‌کند. در حالی که در دهه‌های گذشته چنین مواردی اصلاً وجود نداشت و دو فرد به محض رضایت خانواده‌ها و انتخاب و پسند کردن همدیگر زمینه‌های ازدواج شکل می‌گرفت.

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر افرادی که برای مشاوره در مراکز حضور دارند از بی‌عاطفه و بی‌علاقه‌گی همسران نسبت به همدیگر و گاهی خیانت‌های صورت گرفته از سوی برخی شوهران اظهار ناراحتی کرده و تنها دلیل آن را ارتباط با گزینه‌های دیگر و جنس مخالف در فضای مجازی عنوان می کنند، در حالی که همسران باید آگاه باشند که بسیاری از افراد در شبکه‌های اجتماعی نه با هویت خود بلکه با هویت‌های جعلی حضور داشته و در‌صدد از بین بردن قداست خانواده و از بین بردن آن هستند.

رضایی آگاهی دادن به جوانان در زمینه‌های آسیب‌های فضای مجازی را وظیفه تمام نهادها و ارگان‌هایی دانست که با جوانان در ارتباط هستند.

وی با اشاره به تجربه‌های کار مشاوره ادامه داد: تجربه‌های مشاوره‌ای ما نشان می‌دهد نحوه نگرش جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده نسبت به دوره‌های گذشته تفاوت بسیار زیادی کرده است، دیگر جوانان مثل پدر و مادرهایشان نیستند که برای اصول و قواعدی که در ابتدای زندگی بر آن عهد بسته‌اند پایبند باشند بلکه آنها با به وجود آمدن کوچک‌ترین مشکلی در زندگی مشترک عطای زندگی را به لقایش بخشیده و حتی از سر لج و لجبازی هم که شده به همدیگر خط و نشان می‌کشند که از تو جدا شده و با یکی بهتر از تو ازدواج می‌کنم.

در حالی که این نوع زندگی یک چرخه غیرقابل قبول است وقتی انسان در زندگی مشترک نتواند از خطاها و اشتباهات همدیگر چشم‌پوشی کند چه یک بار یا چندبار ازدواج کند زندگی تلخ و جهنمی برای خود ساخته است.

آسیب جدید ‌ازدواج جوانان
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یک آسیب جدید به موضوع ازدواج جوانان وارد شده است و آن عدم معرفی دختران و پسران به خانواده‌ها است، طی چند سال اخیر که طلاق در جامعه افزایش یافته است وقتی یک خانواده برای پسر خود به دنبال یک گزینه خوب هستند از چند نفر که در مورد دختران دوست و آشنا پرس‌وجو می‌کنند اما متأسفانه هیچ کس تمایلی برای معرفی یک خانواده دختر دار نیست.

رضایی ادامه داد: متأسفانه این موضوع در حال گسترش است در حالی که باید به عنوان یک پدر یا مادر در برابر فرزندان خود مسئولیت داشته و آنها را در انتخاب گزینه خوب برای ازدواج کمک و یاری کنیم.

انتهای پیام

captcha