کیفی گرایی مهمترین شاخصه این دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان
کد خبر: 3832926
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
مدیرعامل بنیاد فارابی بیان کرد:

کیفی گرایی مهمترین شاخصه این دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

گروه هنر ــ دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در سی‌ودومین دوره از این جشنواره تغییرات شاخصی ایجاد کرده‌ایم که مهمترین آن تغییر نگاه کمی به کیفی است.

کیفیت‌گرایی به جای کمیت‌گرایی در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

به گزارش ایکنا نشست خبری سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان با حضور علی‌رضا تابش، دبیر جشنواره، امروز سه‌شنبه، ۱۵ مردادماه، در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. تابش در ابتدای این جلسه با بیان اینکه کودکان سرمایه‌های این کشورند اظهار کرد، خوشحالم این نشست با روز خبرنگار تقریباً همزمان شد زیرا خبرنگاران  نقش آگاه‌سازی جامعه را برعهده دارند و در ضمن یاد شهید صارمی از شهدای خبرنگار را گرامی می‌دارم.

وی افزود: همکارانمان تلاش کرده‌اند تا آثار خوبی را برای حضور در جشنواره آماده کنند، زیرا قصد داشتیم جشنواره با کیفیتی ارائه کنیم و این دوره از چندین جهت دارای اهمیت است زیرا مجموعه‌ای از اصلاحات ساختاری در این دوره صورت گرفته است همچنین تغییر مناسبات الگوی مصرف نیز روی این جشنواره تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: در این جشنواره سنت تولید فیلم‌های جشنواره‌‌ای را کنار گذاشته‌ایم، زیرا کمیت برایمان مهم نیست و تلاش خواهیم کرد توجه خود را روی کیفیت متمرکز کنم. برای همین در بخش ملی با هفت فیلم با کیفیت مواجهیم. این جشنواره درصدد است سینمای حقیقی سینمای کودک را ترسیم کند.

در راستای شعار سال گام برمی‌داریم

تابش با بیان اینکه شعار سال هم سرلوحه فعالیت ماست ادامه داد، سینما خود را موظف می‌داند در راستای شعار سال گام بردارد این رویکرد در تمامی بخش‌ها نمایان خواهد شد زیرا سوددهی سینمای کودک یکی از راه‌های دستیابی به این مهم است. 

وی تأکید کرد: توجه به اقتصاد سینما به معنای بی‌توجهی به مفهوم نیست زیرا تلاشمان را بیشتر کرده‌ایم تا به آموز‌ه‌های اخلاقی بپردازیم. در این راستا جایزه کسب‌وکار نیز در این دوره اهدا خواهد شد.

المپیاد فیلم‌سازی برگزار می‌شود

دبیر جشنواره تصریح کرد: در این دوره جشنواره ویژه انیمیشن هم دارم و خبر دیگری که لازم است به آن اشاره کنم مربوط به برگزاری المپیاد فیلمسازی در این دوره است.  این المپیاد همزمان با جشنواره برگزار خواهد شد.

وی درباره گرامیداشت‌ها هم تصریح کرد: در این دوره از سه نفر از سینماگران حوزه کودک تجلیل می‌شود. مهین جواهریان، علیرضا رضاداد و مریم سعادت افرادی هستند که به واسطه فعالیت در حوزه سینمای کودک تجلیل می‌شوند.

وی درباره تعداد آثار این دوره نیز چنین توضیح داد، 200 فیلم خارجی برای حضور در جشنواره تقاضا داشتند که ۴۲ فیلم برای بخش مسابقه و ۲ اثر خارج از مسابقه برای این بخش انتخاب شدند و در بخش ملی نیز ۲۷۰ اثر تقاضای حضور داشتند که ۳۶ فیلم در بخش‌های مختلف حضور خواهند داشت.

تحریم‌ها اثری روی جشنواره نداشت

وی با بیان اینکه تحریم‌ها روی جشنواره تأثیر چندانی نداشته است تصریح کرد: دشمنان این ملت قصد دارند چهره ایران اسلامی را تخریب کنند اما این جشنواره به مدد دعوت از میهمانان خارجی چهره فرهیخته ایرانیان را برای جهانیان نمایان می‌کند. 

دبیر جشنواره درباره آثار حذف شده هم گفت: آثار ارسالی به جشنواره باید یکسری قواعد و اصول را رعایت کنند، که اگر رعایت نشده باشد از حضور در جشنواره حذف خواهند شد و قطعاً در آثاری که حذف شده‌اند این قواعد رعایت نشده است، این رویکرد در راستای کیفی‌گرایی جشنواره است که در ابتدا به آن اشاره کردم. 

23 میلیارد فروش در سال گذشته

تابش افزود: برخی اطلاعات درباره سینمای کودک به روز نیست. ما در شوراهای فارابی جوان‌سازی کرده‌ایم تا بتوانیم اولویت‌های جدیدی داشته باشیم.به همین جهت رشد قابل توجهی در اکران داشته‌ایم. برای نمونه اکران مداوم فیلم‌های کودک در سینما یکی از این دست برنامه‌ریزی‌هاست. با این توضیح باید بگویم در سال گذشته ۱۵ فیلم در سینماها اکران شد که ۲۳ میلیارد هم فروش داشت.

وی متذکر شد: شرایط اکران سینمای کودک را نباید با دهه ۶۰ و ۷۰ مقایسه کرد زیرا شرایط امروز قابل قیاس با آن دوران نیست. در دهه ۶۰ کودکان تنها از طریق سینما و تلویزیون آثار دلخواهشان را می‌دیدند. اما امروز کودکان امکانات فراوانی برای تماشای فیلم دارند. 

وی درباره همکاری با آموزش و پرورش گفت: تا دیدگاه سینما و آموزش و پرورش یکی نشود اتفاقات خوبی در این زمینه رخ نمی‌دهد و این هماهنگی تاکنون رخ نداده است به همین جهت از مسئولان آموزش و پرورش می‌خواهم صعه صدر بیشتری داشته باشند و با دید بازتری به سینماگران نگاه کنند.

رسانه‌های نوین یاریمان کنند

دبیر جشنواره درباره همکاری با صدا‌وسیما نیز چنین توضیح داد: خوشبختانه همکاری بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد و رسانه ملی پوشش مناسبی در این زمینه انجام خواهد داد. در این میان رسانه‌های نوین هم در پوشش بهتر اخبار این جشنواره کمک می‌کنند.

تابش یادآور شد: فارابی تلاش می‌کند با نمایش فیلم‌های شاد کودک در مناطقی که سینما ندارند، امید و فرهنگ را در جامعه جاری کند. این اتفاق برای مناطق سیل زده شکلی جدی‌تر دارد. شعار امسال جشنواره «رویای کودکان سیل زده را بسازیم» خواهد بود.

تابش با بیان اینکه ما به فروش آثار کودک به کشورهای دیگر توجه داریم تأکید کرد. تلاش می‌کنیم با کشورهای همسایه و کشورهایی که با ما اشتراکات دینی و زبانی دارند ارتباطات خوبی برقرار کنیم تا آثار سینمای کودک در تلویزیون‌های دیگر کشورها به نمایش درآید.

وی در پایان این جلسه تأکید کرد. امیدوارم به واسطه این جشنواره و میهمانان خارجی، تولیدات مشترک با دیگر کشورها در حوزه سینمای کودک بیشتر شود.

انتهای پیام

captcha