مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ انتصابات جدید در شورای عالی قرآن
کد خبر: 3833107
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ انتصابات جدید در شورای عالی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «انتصابات جدید در شورای عالی قرآن» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 15 مردادماه، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تا ساعت 16 تعداد شش خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «انتصابات جدید در شورای عالی قرآن» آمده است: با توجه به بازنشسته شدن تعدادی از معاونان شورای عالی قرآن، در جلسه‌ای ضمن تقدیر از تلاش‌های بی‌وقفه و خالصانه امیرمحمود کاشفی، علی‌اکبر حشمتی و عباس امام جمعه، نفرات جایگزین ایشان معرفی شدند. کریم دولتی به عنوان معاون پژوهش، علی قاسم‌آبادی به عنوان معاون نظارت و یاسر کربلایی میرزایی به عنوان معاون اداری و مالی شورای عالی قرآن منصوب شدند. همچنین محمدتقی میرزاجانی که پیش از این به عنوان معاون اجرایی شورای عالی قرآن مشغول فعالیت بود؛ در همین پست سازمانی، مدیریت حوزه‌های آموزش، تولید و ارتباطات را برعهده گرفت.
در خبری دیگر با عنوان «راه‌اندازی پویش تخفیف در خرید به مناسبت عید غدیر» آمده است: جلسه هم‌اندیشی و هم‌افزایی نهادهای مسئول در بزرگداشت عید غدیر خم با حضور حجت‌الاسلام سهرابی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران و دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در تهران و مسئولان نهادهای مرتبط با برگزاری اعیاد غدیر در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد. حجت‌الاسلام سهرابی با مهم دانستن شعارها، نمادها و پیام‌های عید بزرگ غدیر اظهار کرد: ما باید سعی کنیم تکریم عید غدیر در متن زندگی ما قرار گیرد و جنبه مناسک به خود پیدا کند و نباید به برگزاری جشن‌ها و برپایی ایستگاه‌های صلواتی بسنده کنیم. تمام برنامه‌های ما باید به سمتی جهت داشته باشد که دلبستگی و محبت بین مؤمنان افزایش یابد تا در نهایت به حقیقت ولایت نزدیک شویم. رویداد ۱۱۰ ایده نو و خلاق با موضوع «عید غدیر» توسط نخبگان فرهنگی و ایجاد بستری جهت عملیاتی کردن آن‌ها، طراحی پویش‌های مختلف و ساماندهی گروه‌های جهادی و هیأت‌ها جهت فعالیت در ۱۱۰ نقطه محروم و آسیب‌پذیر استان تهران برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: راه‌اندازی پویش تخفیف در خرید به عشق مولا و تشویق کسبه بازار جهت پیوستن به این پویش، پویش خرید کالاهای اساسی و نیازها و اقلام ضروری مردم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با عنوان «بخر و نبر» و رساندن این کالاها به محرومان از مهم‌ ترین کارهایی است که در دهه ولایت انجام خواهد شد. در ادامه جلسه مسئولان معاونت‌های مختلف شهرداری تهران، مرکز رسیدگی به امور مساجد، بهزیستی، کمیته امداد، شورای هماهنگی تبلیغات، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سایر نهادهایی که در دهه ولایت با برنامه‌های خود به تکریم این عید بزرگ می‌پردازند، برنامه های خود را ارائه دادند. 

چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «آیت‌الله محسنی از ارکان اصلی رهایی کشور افغانستان از یوغ کمونیسم بود»، «آیت‌الله سبحانی: با جوانان به زبان روز گفت‌وگو کنید/ لزوم کار تربیتی از سنین پایه»، «القای معانی به مستمع و صحت قرائت ویژگی‌های اصلی دعا‌خوانی است» و «ترتیل صفحه ۱۱۰ قرآن باصدای حامد ولیزاده+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و تا این ساعت تعداد پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «حافظان قرآنی که کارگزار مسابقات سراسری اوقاف شدند» آمده است: حضور تعدادی از حافظان و قاریان در بخش اجرایی مسابقات قرآن، باعث شده تا به‌جای رفع تکلیف کردن، جوانانی باانگیزه و اشتیاق از توانمندی‌های خود مایه بگذارند. حضور این جوانان در بدنه اجرایی مسابقات سراسری قرآن‌کریم زبان‌زد اساتید و متسابقین قرار گرفته است، تاجاییکه برخی معتقدند این جزء لاینفک مسابقات است که عومل تصمیم‌گیر، اجرایی و غیره همگی از بدنه قرآنی کشور باشند.
على‌اصغر سلطانی‌نژاد که از مدیران مؤسسه فرهنگی هنری عقیق است و تهیه‌کنندگی و کارگردانی ضبط و تولید تلویزیونی مسابقات را بر عهده دارد، در ابتدا با اشاره به طراحی صحنه مخصوص برای مسابقات گفت: براى طراحى دکور چند نکته را مدنظر گرفتیم، اول اینکه مسابقات در حال ضبط تلویزیونى است و رعایت قاب تلویزیونى برای ما اولویت دارد و پس زمینه مشکی، تصویر باکیفیت‌تر و بهتری را به ما می‌دهد، ضمن اینکه بخشی از ‌پخش برنامه در ایام ماه محرم صورت می‌گیرد که به همین جهت از عناصر رنگی شاد در دکور استفاده نشده و از ترکیب رنگ‌های مشکی و طلایی بیشتر بهره برده‌ایم. نکته دیگری که درباره دکور وجود دارد، استفاده از المان‌های نوری در قسمت‌های مختلف صحنه است که این مورد تمرکز بر روی یک نقطه خاص ندارد، بلکه در قسمت‌های مختلف صحنه کار شده تا به وسیله این نورها، صحنه برای اجراهای قرآنی آماده شود که بیانگر نورانیت قرآن در دل این ظلمت است.
سلطانی‌نژاد درباره برنامه‌های جانبی که در کنار ضبط مسابقات در حال تولید است، گفت: در کنار ضبط مسابقات، گروه مستندسازی نیز مشغول تهیه پشت‌صحنه و گفت‌وگو با متسابقان هستند که اتفاقاً این بخش از جذابیت خاصی برای مخاطب برخوردار است، زیرا بیننده قبل از اجرای هر شرکت‌کننده مقداری با پیشینه و شخصیت او آشنا می‌شود و فضای رسمی مسابقات با این قسمت که دارای جذابیت و هیجان است تلطیف خواهد شد. همچنین در بخش دیگری از برنامه صحبت‌ها و نکات کوتاه داوران بعد از هر اجرا، بحث آموزشی برنامه را تقویت می‌کند. تهیه کننده و کارگردان این دوره از مسابقات در ادامه گفت: طراحی دکور با مشاوره روانشناسی صورت گرفته، یعنی هم مواردی که باعث جذب مخاطب است لحاظ شده و هم سطح استرس را در متسابق کاهش داده تا در یک فضایی آرام به اجرای برنامه خود بپردازند. 
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «انفعال دستگاه‌های مرتبط با حجاب کار نیروی انتظامی را دشوار کرد/ هنوز پیگیر شکایت از علی‌نژاد در محافل بین‌المللی هستم»، «راهکارهایی در سامان‌بخشی به امور دنیوی و اصلاح نفس»، «سادگی ازدواج و مهریه فاطمه زهرا(ع) در بیان رهبر انقلاب» و «مجتمع شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ، هنر و رسانه گشایش یافت» هستند.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز صرفاً یک خبر با عنوان خاستگاه قرآنی اشعار حافظ، مولانا و خیام در «ره رفتنی طرزی دگر» منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است: نشست رونمایی، نقد و بررسی مجموعه شش‌جلدی «ره رفتنی طرزی دگر» که به خاستگاه قرآنی اشعار حافظ، مولانا و خیام نیشابوری می‌پردازد، با حضور نویسنده پروین رئیسی و ناقدین در محل اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد. رئیسی در ابتدای سخنان خود در معرفی کتاب گفت: پژوهش با فرضیه آغاز می شود و در طی مراحل پژوهش فرضیه مورد بررسی قرار گرفته، اثبات یا رد می شود. در کتاب من دو فرضیه وجود داشت فرضیه هایی که به دنبال پیدا کردن معنای اشعار عرفانی و عبور از معنای ظاهری عبارات آنها بودند. اولین فرضیه وجود خاستگاه قرآنی اشعار و دوم رمزگشایی واژه‌ها بود. گاهی نشانه‌های اشعار آنقدر قوی است که همه واژه ها به صراحت به ارجاع قرآنی هدایت می کنند. مرحله بعد از یافتن خاستگاه قرآنی رمزگشایی است. در اینجا ما به تفسیر شاعر از آیه و آیات مربوطه می‌رسیم، اگر در این راه به تفسیر قرآنی برسیم نشان می‌دهد راه را درست آمده‌ایم.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز هیچ خبر منتشر نکرده است و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز گذشته است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز امروز صرفا یک خبر با عنوان « آیت‌الله محسنی از مراجع تقلید شیعیان افغانستان درگذشت» منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان هم امروز کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و صرفاً خبری با تیتر «حدیث امام علی(ع) درباره جویندگان علم و دانش» منتشر کرده است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز امروز فقط یک خبر با عنوان «رقابت در رشته دعاخوانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن پایان یافت» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: چهارمین روز از مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با رقابت دعاخوانان راه یافته به این مرحله پایان یافت. در چهارمین روز از چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که به همت بنیاد مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در استان قم در حال برگزاری است، رتبه‌آورندگان رشته دعاخوانی در استان‌های مختلف کشور به رقابت با یکدیگر پرداختند تا منتخبان مرحله نهایی از بین ۳۴ راه‌یافته به این مرحله انتخاب شوند. ادامه مسابقات دعاخوانی، با اجرای ۱۸ راه‌یافته به مرحله کشوری این رشته ادامه یافت.
علیرضا سلامی و محمد جعفریان از استان اصفهان، محمد عرب از استان بوشهر، علی فتحی‌زهرایی از استان قزوین، ابوالفضل اروج‌زاده از استان آذربایجان‌شرقی، مصطفی علیوردی از سمنان، علی عرب از آذربایجان غربی، مهدی خطیب و مهدی هاشمی از البرز، سعید امیریان از کرمانشاه، علی قنبری از گلستان، رضا کاکاوند از لرستان، سجاد براتی و رسول شاهسون از چهارمحال و بختیاری، رضا عدل مژدهی از گیلان، شهاب امانت‌چی از قم، علیرضا الوندی از همدان و حیدر محقق از استان ایلام به رقابت با یکدیگر پرداختند.

ایسنا
هفت خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری شامل «جمع‌آوری ۵۰۰ میلیارد تومان زکات در کشور»، «افتتاح مجتمع ۳۵ شورای حل اختلاف اهالی فرهنگ ، هنر و رسانه»، «دیدار رئیس جهاددانشگاهی قم با معاون فرهنگی آستانه مقدس کریمه اهل بیت(ع)»، «ایجاد کارگروه مشترک حرم مطهر و جهاددانشگاهی»، «تکریم غدیر باید در متن زندگی قرار گیرد»، «هفدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی برگزار می‌شود» و «نگاه حزبی و جناحی به خبر آسیب جدی خبرنگاری است» هستند.

انتهای پیام

captcha