انتقاد از اداره گران آموزش و پرورش/ 24 نوع مدرسه نیاز نداریم
کد خبر: 3834015
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
از سوی سرپرست آموزش و پرورش مطرح شد:

انتقاد از اداره گران آموزش و پرورش/ 24 نوع مدرسه نیاز نداریم

گروه جامعه ــ سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش گران اداره می‌شود و باید رویه‌های غلط اصلاح شوند، گفت: با انبوهی از مشکلات مواجهیم و لازم نیست ۲۴ نوع مدرسه داشته باشیم.

به گزارش ایکنا؛ سیدجواد حسینی، سرپرست آموزش و پرورش امروز، ۱۹ مردادماه، در آیین نکوداشت خبرنگاران و اصحاب رسانه به تبیین جایگاه خبرنگاران پرداخت و گفت: بین خبرنگاران و معلمان وجه مشترک عمیقی است و آن اینکه مانند معلمان رسولان آگاهی بخش جامعه‌اند. معلمان در رشد افکار عمومی مؤثر هستند و با آگاهی‌بخشی درست نقش‌های رشد‌مدار و جامعه سالم را بردوش می‌کشند.

حسینی خبرنگاران را بهترین حلقه واسط مردم و دولت دانست که با واقع‌گرایی، مسئله‌محوری و روشنایی‌گری ایفای نقش می‌کنند و سیاست‌های دولت‌ها را به مردم و رنج‌ها و خواسته‌های مردم را به حاکمیت منتقل می‌کنند و اظهار کرد: خبرنگاران هوش و گوش مردم و حاکمیت هستند.

وی یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌ها در آموزش و پرورش را پیوند آموزش و پرورش با جامعه و دولت دانست و با بیان اینکه بهترین افراد برای ایجاد این پیوند، خبرنگاران هستند، گفت: خبرنگاران چشم بینای جامعه، گوش و چشم مخاطبان و هوش ادراکی جامعه در تعلیم و تربیت هستند.

حسینی گفت: برای اینکه مدارس و آموزش و پرورش با کیفیت داشته باشیم، باید مدارس را به جامعه و جامعه را به مدرسه پیوند بزنیم و زمینه اتصال آنان را به ابعاد و لایه‌های سازمانی فراهم کنیم. بهترین هدیه به خبرنگاران این است که سازمان‌ها عملکرد شیشه‌ای داشته باشند. بدین جهت اولین اقدام من استقرار روابط عمومی و شورای روابط عمومی بود. به تمام مدیران کل نیز ابلاغ کردم که از رسانه‌ای حق شکایت و پیگیری قضایی نخواهید داشت.

در ادامه این نشست، سرپرست وزارت آموزش و پرورش به اقدامات خود طی دو ماه گذشته اشاره و بیان کرد: سند تحول بنیادین را باید به شکل متوازن در نظام تعلیم و تربیت عملیاتی کنیم، چون نقشه راه تعلیم و تربیت، همین سند است. تمام ابعاد تعلیم و تربیت از ستاد تا صف باید متمرکز بر این موضوع شوند.

وی با بیان اینکه سند تحول ۵ آموزه اصلی دارد که اشکالات عمده آموزش و پرورش را شناسایی و برای رفع آن هدف‌گذاری کرده است، تصریح کرد: اولین اشکال این است که تعلیم و تربیت تک‌ساحتی و متمرکز بر آموزش است؛ این در حالی است که یکی از آموزه‌های اصلی سند، تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی است. دومین عارضه نگاه بیشتر به معلول‌ها نبست به علت‌هاست، بدین جهت دومین آموزه سند چرخش‌های تحول‌آفرین است که بر نگاه ساختاری تأکید دارد و از سلیقه‌گرایی و کمی‌نگری تعلیم و تربیت پرهیز دارد، لذا ۳۷ چرخش تحول‌آفرین هدفگذاری شده است.

وی سومین اشکالی را که نظام تعلیم و تربیت با آن مواجه است، تقلیل‌گرایی هویتی و بحران هویت دانست و ادامه داد: عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت نیز جزء پنج اصل اساسی سند تحول بنیادین است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تقسیم کارانجام شده برای عملیاتی شدن سند تحول بنیادین گفت: ۵۰ تا ۶۰ برنامه‌های ما تأسیسی و نوآورانه، ۲۵ درصد تقویتی و ۲۵ درصد برنامه‌ها تطبیقی است. در اجرایی کردن سند، آموزه‌ها را فرو نکاهیم و تضعیف نکنیم و از کوچک‌انگاری آنان بپرهیزیم.

حسینی از تدوین داشبورد مدیریتی سند تحول بنیادین خبر داد و گفت: برای ارزیابی و بهبود عملکرد سند، این داشبورد تدوین شده است و نقاط خاکستری، کور، سفید و زرد را بررسی می‌کنیم که میزان پیشرفت سند و خود را مشخص کنیم؛ در این زمینه امسال ۸۲ برنامه از اولویت برخوردار است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ۴۰ برنامه اوقات فراغت در ۴۰ نوع برنامه با حضور ۱۴ میلیون دانش‌آموز در حال انجام است.

حسینی در ادامه به طرح مهر اشاره کرد و افزود: تاکنون ۸۵ درصد دانش‌آموزان ثبت نام کرده‌اند. بیش از ۱۰ هزار اکیپ علاوه بر سامانه‌های الکترونیکی به عنوان بازدید حضور دارند و ۴ هزار شکایت مردمی دریافت کردیم که ۱۰ درصد شکایت در مدارس دولتی و برای درخواست پول، ۴ درصد مبتنی به مدارس غیردولتی در قالب تعرفه‌ها بوده است. حداقل با ۱۶ مدیر برای تخلفات برخورد شده و ۱۵ معلم عزل شدند که این روند نظارتی ادامه دارد.

وی از تدوین، چاپ و توزیع ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در استان‌ها تا ۲۵ شهریور در هزار عنوان خبر داد و تصریح کرد: کتاب‌های درسی با کمترین افزایش قیمت و با ارز دولتی تهیه شده است.

وی با اشاره به ارایه آموزش‌های ضمن خدمت به ۱۲ هزار مدیر مدرسه در ۱۰ سرفصل، اظهار کرد: برای داشتن مهر باشکوه، ۸۰ درصد معلمان تا ۱۵ شهریورماه تحت آموزش قرار می‌گیرند.

حسینی با اشاره به اینکه با شروع مهرماه فضاها و تجهیزات استاندارد در خدمت ۲ هزار دانش‌آموز قرار می‌گیرد، گفت: هزار و ۴۰۰ مدرسه در جریان سیل اسیب دیدند که ۲۷۰ مدرسه نیاز به ساخت مجدد دارند. مدارس ۳ تا ۵ کلاسه برای اول مهر آماده می‌شوند. مدارسی که بیشتر از ۵ کلاس دارند نیز تا پایان سال اماده تحویل می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه ۲۵۵ هزار معلم در چند سال آینده بازنشسته می‌شوند، اظهار کرد : ۶۰ هزار معلم اول مهر بازنشسته می‌شوند، در حالی که ورودی ما ۲۰ هزار نفر خواهد بود. تلاش می‌‌کنیم ۱۰ الی ۱۳ هزار حق التدریسی، نهضتی، پیش دبستانی و... را تبدیل وضعیت دهیم. پنج هزار نیروی خدماتی هم تا اول مهر جذب خواهند شد. ۱۵ هزار معلم در آستانه بازنشستگی نیز استمرار خدمت خواهند داشت. ۳۶۰۰ سرباز معلم نیز جذب می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ۱۰ هزار معلم هم در طرح تمام وقت شرکت کردند که پیش‌بینی می‌کنیم به ۱۰۰ هزار نفر برسد. برای حق‌التدریس شاغلین نیز برای دو میلیون و ۴۸۰ هزار ساعت، تفاهم‌نامه امضا کردیم که کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم.

حسینی باتأکید بر اینکه آموزش و پرورش گران اداره می‌شود و باید رویه‌های غلط اصلاح شوند، گفت: با انبوهی از مشکلات مواجهیم و لازم نیست ۲۴ نوع مدرسه داشته باشیم.

وی به ارایه توضیحاتی درباره مشکل پلمب مدارس متعلق به بنیاد شهید پرداخت و گفت: بنیاد شهید ۳۲ ملک در دست آموزش و پرورش دارد که قبلاً شکایت و احکامی دریافت کرده بود که با آقای شهیدی جلسه‌ای برگزار و به تفاهم رسیده‌ایم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. آموزش و پرورش نهادی حاکمیتی است و خواهان توسعه مدارس غیردولتی با توجه به مواردی همچون رعایت استانداردها و نظارت‌ها هستیم. رویکرد ما درباره خرید خدمات هم همین است.

انتهای پیام

captcha