اختراع با دست‌های خالی
کد خبر: 3835765
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰

اختراع با دست‌های خالی

گروه اجتماعی ـ غلامرضا، یکی از فرزندان مددجوی کمیته امداد است که بدون هیچ پشتوانه مالی موفق به اختراع دستگاه ماسه‌شویی منحصربه‌فرد شد.

اختراع با دست‌های خالیبخشی از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی توانایی راه‌اندازی کسب و کار در بخش‌های مختلف را ندارند، دولت در راستای حمایت از این افراد با اختصاص تسهیلات اشتغال‌زا سعی دارد به نوعی این افراد را در مسیر خودکفایی قرار دهد.

گاهی با دست خالی هم می‌شود افتخار آفرید، گاهی می‌توان در اوج مشکلات، تدبیری اندیشید که هم خود و هم اطرافیانت را از چنگال مشکلات نجات دهی.

گاهی تنها یک حمایت، یک دستگیری لازم است تا بتوانی کاری بزرگ را آغاز کنی، کاری که به سعادتمندی چندین نفر ختم می‌شود. غلامرضا، یکی از فرزندان مددجوی کمیته امداد است که بدون هیچ پشتوانه مالی موفق به اختراع دستگاه ماسه‌شویی منحصربه‌فرد شد. این دستگاه که تقریباً از چند سال قبل مراحل تحقیق و ساخت آن توسط غلامرضا آغاز شده بود، ابتدا در سطح ایده ارائه شد و مراحل ساخت و تکمیل آن با وسایل مستعمل و غیرقابل استفاده کاربردی آغاز شد.

غلامرضا با مراجعه به کمیته امداد درمیان و طرح موضوع، مورد استقبال قرار گرفت و وام ۲۰ میلیون تومانی طرح اشتغال را دریافت کرد و به‌صورت تکمیلی‌تر و با امکانات پیشرفته‌تری شروع به ساخت دستگاه جدید کرد که برای اجرای کامل طرح، با پیگیری کمیته امداد درمیان از محل منابع توسعه و اشتغال پایدار روستایی برای دریافت وام به مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان معرفی به بانک صورت گرفته است.

از ویژگی‌های بارز و منحصر به‌فرد این دستگاه منحصر به‌فرد، افزایش چند برابری سرعت در عملیات شست‌وشوی ماسه بوده و با تسهیل کار باعث می‌شود تولیدی با کیفیت‌تر و درآمد بیشتر برای خود در مدت زمانی کوتاه به‌دنبال داشته باشد. شن‌های تولیدی توسط این دستگاه کیفیت بالایی داشته و باعث افزایش سرعت در شن‌شویی می‌شود.

اختراع با دست‌های خالی

غلامرضا در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی می‌‌گوید: با استقبال اهالی روستا یک عدد از این دستگاه تولید و در اختیار اهالی روستا گذاشته شده و مددجویان در حال شن‌شویی به‌وسیله آن هستند و نتیجه کار، سرعت بالا، دفت بیشتر و کیفیت بهتر است که اشتغال را برای اهالی روستا فراهم کرده است.

این مخترع که در حال حاضر برای سه نفر به‌صورت مستقیم و 10 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است، افزود: نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی از این دستگاه وجود ندارد. هیچ نمونه مشابهی با این دستگاه در بازارهای داخلی و خارجی وجود نداشته و دستگاه‌هایی که در حال حاضر در کشور برای شن‌شویی وجود دارد، بسیار هزینه‌بر است.

وی بیان کرد: از دیگر مزیت‌های این دستگاه نسبت به دستگاه صنعتی این است که در اجرای طرح شست‌وشوی شن حداقل هزینه برای راه‌اندازی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان است و این دستگاه‌ برای ساخت ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان نیاز دارد.

بنا بر این گزارش، تغيير در رويكردهای كميته امداد طی سال‌های اخير و تكيه بر توانمندسازی افراد كه بيشتر با ايجاد شغل ميسر شده است، نه تنها افزايش كيفيت خدمات را به‌دنبال داشته است بلكه اجرای اين راهبردها توانسته است جمعيت انبوه مددجويان را سرو سامان دهد و راه را برای ارائه خدمات به ساير اقشار محرومی كه نيازمندان واقعی هستند هموار كند.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha