دولت با تمرکز ویژه بر اقتصاد و فرهنگ کارآمدی خود را به اثبات برساند/ مهمترین نقطه ضعف و قوت دولت
کد خبر: 3836990
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
دولت در دو سال پایانی/ محمدکاظم انبارلویی:

دولت با تمرکز ویژه بر اقتصاد و فرهنگ کارآمدی خود را به اثبات برساند/ مهمترین نقطه ضعف و قوت دولت

گروه سیاسی ــ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به تعیین اقتصاد و فرهنگ به منزله دو اولویت اصلی دولت در دو سال پایانی از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: دولت در دو سال پایانی می‌تواند با تمرکز بر این دو محور اصلی کارآمدی خود را اثبات کند و مردم هم در این دو سال می‌توانند شاهد یک دولت کارآمد، انقلابی و مقاوم در مقابل آمریکا باشند و اگر آقای روحانی به این توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب عمل کنند می‌توانند کارنامه خوبی را از دولت خود به جای بگذارند.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان در دیدار اخیر هیئت دولت با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تأکید کردند: دو سال باقیمانده از دوران دولت، مدت زمان کمی نیست و باید به دور از گرفتار شدن در برخی آفات، مسائل مهم کشور را «اولویت بندی» و اولویت‌ها را یک به یک پیگیری کرد.

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مهمترین اولویت‌های دولت در دو سال پایانی گفت: توصیه مهم رهبر معظم انقلاب به دولت و رئیس‌جمهور در این دیدار پرهیز از حاشیه‌سازی بود. دولت در شش سال گذشته غالباً به جای پاسخگویی به مطالبات مردم و عمل به وعده‌های داده‌شده مشغول دوقطبی‌سازی و حاشیه‌سازی بوده و از تعهداتی که به مردم داده فاصله گرفته است و لذا رهبری انقلاب دولت را در دو سال باقی‌مانده به دوری از حاشیه‌سازی فراخواندند.

دو سال پایانی، فرصت مناسبی برای اثبات کارآمدی دولت

وی ادامه داد: درباره اولویت‌های دو سال پایانی دولت نیز ایشان اقتصاد و فرهنگ را به منزله دو محور اصلی و اولویت اساسی مطرح کردند و بیان کردند که کارآفرینان و تولیدکنندگان رزمندگان جبهه جنگ اقتصادی هستند و دولت باید از آنان حمایت کند تا بتوان در مقابل آمریکا پیروز شد. ایشان در زمینه فرهنگ نیز تهاجم و نفوذ فرهنگی دشمن را مورد تأکید و توجه قرار دادند که پیش از این بارها نیز در این باره تذکر داده بودند. لذا دولت در دو سال پایانی می‌تواند با تمرکز بر این دو محور اصلی کارآمدی خود را اثبات کند و مردم در این دو سال باقی‌مانده شاهد یک دولت کارآمد، انقلابی و رو در رو با آمریکا باشند و اگر آقای روحانی به این توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب عمل کنند، می‌توانند کارنامه خوبی را از دولت خود به جای بگذارند.

انبارلویی درباره توصیه چندین باره رهبر معظم انقلاب به استفاده دولت از ظرفیت‌ نهادهای توانمند داخلی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان و جهاددانشگاهی و امثال آنها گفت: ظرفیت‌های عظیمی در کشور وجود دارد که مهمترین آنها نیروی انسانی باسواد، کارآمد، متخصص و باانگیزه است و اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان فراوانی وجود دارند که می‌توانند گام‌های بلندی را برای دور زدن تحریم‌ها و بالا بردن تولید ناخالص ملی بردارند. انتظار این نهادها از دولت آن است که جلوی فعالیت آنها را با قوانین دست و پاگیر و برخی مانع‌تراشی‌ها سد نکند و در صورت امکان از آنها حمایت کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اظهار کرد: ایران با ظرفیت‌هایی که دارد قادر است تا 300 میلیون نفر را تأمین غذایی کند و همه اینها در گرو آن است که دولت دقیقاً به توصیه‌های رهبری عمل کند و واقعاً از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی با رویکرد اقتصاد مقاومتی بهره ببرد و مردم نیز اگر چین رویکردی را مشاهده کنند حتماً به کمک دولت خواهند آمد.

ناتوانی برخی مسئولان در مقابله با هجمه فرهنگی دشمن

انبارلویی درباره دلایل عقب‌ماندگی‌های دولت در حوزه فرهنگ و ضرورت حمایت بیشتر از نهادهای فرهنگ مردمی و انقلابی برای حل معضلات اخلاقی و فرهنگی جامعه گفت: نهادها و مسئولان فرهنگی متعهد به انقلاب کم نیستند. از سوی دیگر هجوم علیه فرهنگ دینی و انقلابی ما فوق‌العاده است و الان فضای کشور در کنار شبکه‌های مجازی، با 9 هزار شبکه و فرستنده ماهواره‌ای روبروست و لشکری از هجمه‌کنندگان به فرهنگ اسلامی و ملی مردم ما وجود دارند.

این کارشناس کسائل سیاسی بیان کرد: بعضی از مسئولان نسبت به این هجمه غفلت دارند و بعضی هم به رغم متدین بودن، توان و خلاقیت مقابله با این هجمه‌های شدید فرهنگی را ندارند که بهتر است جای خود را به جوانانی بدهند که فکر و انگیزه ایستادگی در این جنگ نابرابر را دارند. طبق نظرسنجی‌ها بیش از 80 درصد مردم برنامه‌های رسانه ملی را مشاهده می‌کنند و اینکه می‌گویند مردم با رسانه ملی قهر کرده‌اند و به سمت رسانه‌های خارجی روی آورده‌اند دروغ است. علت اینکه در چهل سال گذشته با وجود هجوم فرهنگی دشمن و ضعف برخی مسئولان، انقلاب حفظ شده این است که در حوزه فرهنگ جبهه نیرومند مردمی پای کار انقلاب ایستاده است و نمی‌گذارند این تهاجم دشمن به موفقیت برسد. اما به هر حال دولت در درجه اول باید شناخت میدانی از این تهاجم داشته باشد و در گام دوم آماده و مهیای مقابله با این تهاجم باشند.

ایستادگی در مقابل قدرت‌ها و کمک به یکپارچگی قوا؛ نقطه قوت دولت

وی درباره مهمترین نقطه ضعف و قوت دولت در این شش سال گفت: مهمترین نقطه قوت دولت این بوده که در مقابل آمریکا و اروپا ایستاده و دولت توانسته با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و هماهنگی با سایر قوا در مقابل این قدرت‌ها بایستد و بخشی از این یکپارچگی قوا نتیجه اقدامات دولت است.

انبارلویی ابراز کرد: درست است که نقدهایی به دولت وجود دارد اما نقد وارده به دولت درجه مشخصی دارد. به هر حال دولت الان سرپا ایستاده، مردم به آن رأی دادند و مورد تنفیذ رهبری است و شش سال پر فراز و فرود را طی کرده و باید کمک کرد که دو سال آینده را با آبرومندی پشت سر بگذارد تا این مسئولیت خطیر را به عهده منتخب بعدی ملت بگذارد.

عملکرد دولت در برجام؛ بارزترین نقطه ضعف

این کارشناس مسائل سیاسی مهمترین نقطه ضعف دولت را موضوع برجام خواند و گفت: برجام براساس وعده‌های رئیس‌جمهور تحقق پیدا نکرد. رئیس‌جمهور بیان کرد که ما چیزی را امضا نمی‌کنیم مگر اینکه قبل از آن تمام تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه‌ای، پتروشیمی و ... برداشته شود ولی برجام امضا شد اما این تحریم‌ها لغو نشد و در نهایت آمریکا از برجام خارج شد و اروپا هم هنوز به تعهدات خود عمل نکرده است، اما همچنان دولت به دنبال احیای برجام است، در حالی که برجام مرده است، چون دستاوردی در حد هیچ داشته است.

وی با تأکید بر حمایت دولت از ظرفیت‌های داخلی گفت: در سیاست خارجی نیز باید کاملاً چشمان خود را به روی غرب ببندیم و به شرق روی بیاوریم. ما یک دروازه بزرگ به سوی شرق مانند روسیه، چین، هند و کشورهای همسایه داریم و می‌توانیم راهبرد سیاست خارجی خود را به تعمیق و گسترش روابط با شرق تغییر دهیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه یادآور شد: کشورهایی مانند چین، روسیه و هند خواهان روابط راهبردی با ایران هستند ولی دولت در این رابطه کوتاهی‌هایی دارد که باید به آن پایان دهد و تعمیق روابط با شرق را در دستور کار سیاست خارجی قرار دهد تا از این طریق آمریکا و اروپا را نیز وادار به عقب‌نشینی از سیاست‌های خود کند تا آنها نیز تصور نکنند که ایران همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشته است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام 

captcha