چاپ و بسته‌بندی رسانه محسوب می‌‎شود
کد خبر: 3837046
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد:

چاپ و بسته‌بندی رسانه محسوب می‌‎شود

گروه ادب ــ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره ملی چاپ ایران طی 4 شهریورماه در تالار وحدت، گفت: چاپ و بسته‌بندی نوعی رسانه محسوب می‌‎شود که در هر لحظه حامل پیام فرهنگی، محتوایی و زیبایی‌شناسانه به شهروندان است.

دوران گذار از صنعت به فرهنگ در جشنواره ملی چاپبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نوزدهمین جشنواره ملی چاپ صبح امروز، دوم شهریورماه، با حضور مهرزاد دانش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی چاپ، علی‌اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر و دبیر اجرایی و محسن شمس، مدیر امور اجرایی جشنواره، برگزار شد. 

وی با بیان اینکه سنت برگزاری این جشنواره نزدیک به دو دهه است که در وزارت ارشاد مورد توجه قرار می‌گیرد و باید در این فضای نمادین نقبی به عمق واقعیت‌ها، بضاعت‌ها، فرصت‌ها و آسیب‌ها زده شود، افزود: جشنواره ملی چاپ محملی برای توجه دادن آدم‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌ها به آن است و در این عرصه هدف ما مخاطب قرار دادن همه آن‌ها است تا فضای چاپ بهبود یابد و در این میان مدیران و فعالان فرهنگی، صنعتی، بازرگانی، هنری، رسانه‌ای و اقتصادی، چه در حوزه‌های دولتی و چه در حوزه‌های تشکل‌های صنفی، مخاطبان اصلی این جشنواره هستند.

دانش با تأکید بر تمرکز بر مناسبات و سنجه‌های فرهنگی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس سیاست کلان چند سال اخیر، نسبت خود با حوزه چاپ را با رویکرد تمرکز بر ابعاد فرهنگی این ساحت بازتعریف کرده است و امور مربوط به ترخیص و واردات ماشین‌آلات از پاییز ۱۳۹۶ به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است. همچنین در گام بعدی لایحه انتقال فعالیت‌های صنعتی به وزارت صمت نظیر صدور مجوز تأسیس چاپخانه‌ها و فعالیت‌های بهره‌برداری از چاپ تدوین شد و پس از تصویب در هیئت دولت، در زمستان سال گذشته به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است و در انتظاریم نمایندگان مجلس نتیجه بررسی خود را اعلام کنند.

وی تأکید کرد: تکلیف خود می‌دانیم در این جشنواره به رویکرد‌های مرتبط با حوزه فرهنگی توجه کنیم و همین بُعد است که ارتباطش را با وزارت ارشاد وثیق و محکم می‌کند.

دانش در ادامه به تأثیر چاپ و بسته‌بندی و سایر حوزه‌های وابسته در انتقال زمینه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: چاپ و بسته‌بندی نوعی رسانه محسوب می‌‎شود که در هر لحظه حامل پیام فرهنگی، محتوایی و زیبایی‌شناسانه به شهروندان است. به همین دلیل با تمرکز بر جنبه فرهنگی، باید بهره‌گیری از نظرات اهالی چاپ و بسته‌بندی، متخصصان گرافیک، کارشناسان زبان فارسی، مدیران تولید محتوا، خوشنویسان و سایر اصحاب فرهنگ و هنر مرتبط با حوزه چاپ و در راستای غنا بخشیدن به این محتوا باشد.

معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعت چاپ کشور

علی اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه این نشست گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی جشنواره ملی چاپ ایران، معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعت چاپ کشور است و اینکه اعلام کنیم صنعت چاپ کشور ما پاسخگوی تمام نیاز کشور در عرصه‌های گوناگون نیست و شاید در بخشی از موضوعات، پاسخگوی آن نباشد و در این زمینه شاهد واردات هستیم.

وی با اشاره به رویکرد جلوگیری از واردات محصولاتی که توانایی تولید داخلی آن وجود دارد، بیان کرد: در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ شاهد واردات حدود ۲۰۰ میلیون کیلوگرم محصولات چاپ به صورت سالانه بودیم که این آمار در سال ۱۳۹۷ به ۴۰ میلیون کیلوگرم کاهش پیدا کرد که برای محصولات چاپی در حوزه لیبل و لفاف بود.

ابراهیمی با اشاره به اصلاح قوانین و آئین‌نامه‌ها گفت: اصلاح قوانین و مقررات و آئین‌نامه از فعالیت‌های دیگر دفتر چاپ و نشر است که در این زمینه سه دستورالعمل و یک آئین‌نامه برای اصلاح و تدوین در کمیته‌های مربوط در دست بررسی است.

اعلام آمادگی ۳۱ استان برای برگزاری جشنواره

محسن شمس، مدیر اجرایی نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران، از برگزاری این جشنواره در استان‌ها خبر داد و گفت: ۳۱ استان برای برگزاری این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند و فقط استان بوشهر آمادگی برگزاری آن را نداشت و قرار است از دوم تا دهم شهریور این جشنواره را برگزار کنند.

وی با بیان اینکه اختتامیه این جشنواره 4 شهریورماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، ادامه داد: در این جشنواره از پنج پیشکسوت برتر (دو پیشکسوت از تهران و سه نفر از سایر استان‌ها)، یک کارآفرین نمونه و یک صادرکننده برتر و همچنین مدیرکل استانی برتر با نگاه بیشترین همکاری در حوزه چاپ و کارشناس برتر در اجرای طرح سامانه جامع چاپ تجلیل می‌شود.

مهرزاد دانش در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره جنبه فرهنگی این جشنواره گفت: ما در دوران گذار هستیم، لایحه‌ای که از طریق وزارت ارشاد با همفکری تشکل‌های صنفی تهیه و به دولت تقدیم شد، در حال بررسی است و تا زمانی که بررسی نشود، سعی می‌کنیم با تمرکز بیشتری در مسیر انتقال از صنعت به فرهنگ حرکت کنیم و سبقه کلی جشنواره را محفوظ نگه داریم؛ از این رو این به معنای رفع تکلیف نیست، بلکه براساس هویت فرهنگی این ابعاد پررنگ‌تر خواهد شد.

در پایان این نشست از پوستر نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha