پیامبر(ص)؛ بزرگ‌ترین اصلاح‌گر وضعیت زنان/ حمایت از زنان فمینیسم نیست
کد خبر: 3837338
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
ابتکار تصریح کرد؛

پیامبر(ص)؛ بزرگ‌ترین اصلاح‌گر وضعیت زنان/ حمایت از زنان فمینیسم نیست

گروه جامعه ــ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ضمن انتقاد از نهادهایی که سمن‌های حامی زنان را به فمینیسم متهم می‌کنند، گفت: بدون شک پیامبر(ص) بزرگ‌ترین اصلاح‌گر وضعیت زنان بودند و نگاه غالب باید حمایت از تشکل‌های حامی زنان باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ به مناسبت هفته دولت معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، طی نشستی خبری به تشریح اقدامات این معاونت طی فعالیت دولت دوازدهم پرداخت و گفت: مهم‌ترین محور کاری دولت دوازدهم در خصوص زنان، نگاه برنامه‌ای به موضوع عدالت جنسیتی و تحقق ماده 101 برنامه ششم توسعه است که در اصل تحقق بندهایی از قانون اساسی تلقی می‌شود.

وی با اشاره به تصویب شاخص‌های عدالت جنسیتی و ابلاغ آن به دستگاه‌ها با هشت محور آموزش و پژوهش، سلامت و تندرستی، حقوق و امنیت، جمعیت و خانواده، كار و اقتصاد، حمایت‌های اجتماعی، سیاست و فرهنگ، گفت: ستاد ملی زن و خانواده نهادی فراقوه‌ای است که انتظار داریم برای رسیدن به هدف‌گذاری‌هایی مثل رفع مشکل کودکان بازمانده از تحصیل، ارائه خدمات باروری به بانوان و ... همه نهادها با این ستاد همکاری کنند.

ابتکار با اشاره به ارتباط این معاونت با مرکز آمار ایران برای دریافت آمارهای مربوط به بانوان، گفت: به کمک این آمارها متوجه شدیم 41 درصد تسهیلات روستایی به بانوان ارائه شده و همین آمارها به تفکیک جنسیت است که به ما کمک می‌کند مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها ‌را رصد و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم.

وی به تدوین سند ارتقای وضعیت زنان در همه استان‌ها اشاره و اظهار کرد: هر استان یک سند تاب‌آوری در برابر آسیب‌ها دارد. همچنین اطلس وضعیت زنان و خانواده هر استان ترسیم شده است که این دو مبنای سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده هر استان قرار می‌گیرد.

تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده 31 استان به پایان رسید

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اعلام اینکه تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده 31 استان به پایان رسیده است، گفت: تا قبل از این حرکت برنامه‌ای در حوزه زنان و خانواده نداشتیم و تدوین این سند مسئله را مرتفع کرده است.

وی بازنگری در قوانین و تدوین قوانین جدید را از دیگر اقدامات معاونت امور زنان در دولت دوازدهم اعلام و اظهار کرد: سال گذشته پنج لایحه به دولت ارائه شد؛ از جمله برابری دیه زنان و مردان، اصلاح قانون طلاق، افزایش سن کیفری، مقابله با کودک همسری و حمایت از زنان در برابر خشونت که نشست‌های تخصصی در خصوص حمایت از زنان در برابر خشونت نیز با همکاری قوه قضائیه برگزار شد و امیدواریم این لایحه، که حمایت از خانواده است، زودتر تصویب شود.

ابتکار از کمیسیون قضایی مجلس و شورای نگهبان درخواست کرد که لایحه حمایت از کودکان را که لایحه‌ای مترقی است زودتر به تصویب برسانند و گفت: یکی دیگر از تلاش‌های ما برقراری تعادل بین نقش‌های اجتماعی و خانوادگی زنان است تا این دو نقش در تقابل با هم قرار نگیرند. همچنین از مرخصی 9 ماهه خانم‌ها حمایت کردیم و این مرخصی اکنون محقق شده است.

طرح ملی گفت‌و‌گوی خانواده

وی به اجرای طرح ملی گفت‌و‌گوی خانواده نیز اشاره و اظهار کرد: دو طرح نیز با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اشتغال در دست اجراست که مهارت‌های کارآفرینی و اشتغال نوین خانگی با هدف‌گذاری 12 هزار زن در حال انجام است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از راه‌اندازی دو مدرسه یکی در شین‌آباد و دیگری در روستای چاه جمال در ایرانشهر برای دختران بازمانده از تحصیل خبر داد و گفت: یک مدرسه نیز در خراسان شمالی در حال احداث است و در همین خصوص نیز برنامه ویژه‌ای برای استان کهکیلویه و بویراحمد داریم و تلاش می‌کنیم یک مدرسه خوابگاهی برای دختران احداث کنیم.

وی اعلام کرد: قبل از انقلاب 38 درصد دختران کشور بازمانده از تحصیل بودند که این رقم بعد از انقلاب به چهار درصد رسید، اما همین چهار درصد هم زیاد است. البته در کل تعداد دختران بازمانده از تحصیل سه تا چهار برابر پسران بازمانده از تحصیل است.

حمایت از طرح‌های تشکل‌های رسمی حامی زنان

ابتکار در پاسخ به سؤالی در خصوص سمن‌ها و نهادهای مدنی حامی زنان که به حمایت از فمینیسم متهم می‌شوند، گفت: برچسب حمایت از فمینیسم به تلاش‌های انجام شده برای ارتقای وضعیت زنان کار درستی نیست و بدون شک پیامبر(ص) بزرگ‌ترین اصلاح‌گر وضعیت زنان بودند و این سیره در اهل بیت(ع) وجود داشت.

وی اضافه کرد: البته نهادهای امنیتی باید به وظایف خود عمل کنند اما درخواست ما این است که نگاه غالب حمایت از تشکل‌های حامی زنان باشد. تعداد تشکل‌‌های حامی زنان از هزار و 700 تشکل در ابتدای دولت یازدهم به دو هزار و 700 تشکل در دولت دوازدهم رسیده است و برای هزار و 500 تشکل نیز دوره‌های مهارت‌آموزی برگزار کرده‌ایم.

ابتکار اضافه کرد: از طرح‌های تشکل‌های رسمی حمایت از زنان در کشور که همسو با طرح‌های معاونت امور زنان باشد حمایت می‌کنیم و این تشکل‌ها باید طرح‌های خود را به پرتال معاونت ارسال کنند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه به دنبال افزایش سن ازدواج نیست، بلکه تمام تلاش معاونت مقابله با کودک‌همسری است، گفت: دختران زیر 13 سال از دیدگاه وزارت بهداشت کودک محسوب می‌شوند.

اقدامات معاونت امور زنان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی

معاون امور زنان در خصوص اقدامات این معاونت برای کاهش آسیب‌ اجتماعی اعتیاد در خانواده، یکی از موضوعات مهم را طرح تاب‌آوری این معاونت در راستای کاهش آسیب اعتیاد اعلام و اظهار کرد: برنامه حمایت از اورژانس اجتماعی و نیز طرح حمایت از زنان زندانی از دیگر اقدامات معاونت در این خصوص است و تعداد زیادی از زندانیان زن به دلیل حمل مواد مخدر زندانی هستند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص کودک‌همسری در مناطق مرزی نیز گفت: ما با علمای اهل سنت در سیستان و بلوچستان صحبت کردیم و آنها تأکید کردند که مسئله فرهنگی است و ازدواج دختران کم‌سن و سال با مردان سالخورده ارتباطی با مسائل دینی ندارد و باید این فرهنگ اصلاح شود.

ابتکار به مشکلات بانوان برای دریافت وام اشتغال نیز اذعان و اظهار کرد: نگاه سنتی به اشتغال خانگی را کنار بگذارید؛ با وجود IT و تحولات این حوزه، اشتغال خانگی در زمینه خدمات بوم‌گردی و سلامت، تهیه غذا و سایر استارت‌آپ‌های خانگی می‌تواند تحول خوبی در زمینه اشتغال ایجاد کند و ما در تلاش برای تدوین استانداردهایی برای مشاغل خانگی هستیم.

در پایان این نشست خبری ابتکار پنج کمپین زنان نسل تحریم(حمایت از بانوان کارآفرین)، رد پای آب(با هدف آموزش استفاده صحیح از آب به بانوان)، ارمغان(آزادی مادران زندانی جرایم غیرعمد)، تار و پود زندگی(حمایت از پوشش و لباس ایرانی) و کمپین نه به اسراف غذا را معرفی و خواستار حمایت از این کمپین‌ها شد.

انتهای پیام

captcha