بازدید آیت‌الله صفایی بوشهری از مسجد جمعه و مجلسی شيخ حسن آل عصفور
کد خبر: 3837706
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲

بازدید آیت‌الله صفایی بوشهری از مسجد جمعه و مجلسی شيخ حسن آل عصفور

کانون خبرنگاران نبأ ــ آیت‌الله صفایی بوشهری با حضور در مسجد جمعه و همچنین مجلسی(خانه) آیت‌الله شيخ حسن آل عصفور واقع در بافت تاریخی شهر بوشهر، از این مکان بازدید و از نزدیک در جریان روند تعمیرات و مرمت مجلسی تاریخی این عالم بزرگ بوشهر قرار گرفت.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر صبح امروز، چهارم شهریورماه با حضور در مسجد جمعه و همچنین مجلسی(خانه) آیت‌الله شيخ حسن‌ آل عصفور واقع در بافت تاریخی شهر بوشهر، از مسجد جمعه بازدید و از نزدیک در جریان روند تعمیرات و مرمت مجلسی این عالم بزرگ بوشهر که یک اثر تاریخی است، قرار گرفت.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در پایان این بازدید، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: مسجد جمعه، مسجدی کهن و بسیار پر پیشینه در بوشهر و همچنین مجلسی شیخ حسن آل عصفور نیز یکی از بناهای فرهنگی قدیمی جهان تشیع و ایران است.
امام جمعه بوشهر با بیان اینکه آل عصفور صاحب تألیفات بسیار عمیق و ارزشمند هستند، افزود: این مسجد و مجلسی یادگار بزرگان، فرهیختگان و علمای بزرگی مثل شیخ حسن آل عصفور، شیخ محمدعلی آل عصفور، شیخ خلف آل عصفور، شیخ عبدالعلی آل عصفور و شیخ محمد آل عصفور است که در تاریخ تشیع همچون ستاره‌ای پرفروغ درخشیده‌اند.
آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه اولین مبارزه با انگلیس در بوشهر از مسجد جمعه و با حکم مرحوم شیخ حسن آل عصفور آغاز شد، اظهار کرد: مسجد جمعه و مجلسی شیخ حسن آل عصفور در گذشته مراکز حضور، آموزش و تدریس علما و محل عبادت بزرگان و حوادث بزرگ تاریخی مثل مشروطیت و تاریخ بزرگ مبارزه با انگلیس بوده است.
وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه این مسجد و بنای مجلسی مدت‌هاست که دچار فرسودگی شده که با پیگیری اداره اوقاف و میراث فرهنگی اقداماتی صورت گرفته و این دو بنا محفوظ مانده، اما نیازمند تعمیرات لازم است.
آیت‌الله صفایی بوشهری ادامه داد: طی بازدیدی که از مجلسی شیخ حسن آل عصفور داشتم، تعمیرات متوقف شده که باید هر چه سریع‌تر این تعمیرات شروع و به سرانجام برسد.
امام جمعه بوشهر، مسجد جمعه را نیز نیازمند تعمیرات دانست و گفت: امیدوارم مسئولان در این رابطه اقدامات لازم را به‌عمل آورند و هرچه سریع‌تر این دو بنای مهم و تاریخی جهان تشیع و ایران را مرمت و شرایطی فراهم بکنند که این دو مرکز که وقایع و حوادث مهم تاریخی در آن صورت گرفته است، به سرانجام برسد.
مسجد جمعه یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر بوشهر و یکی از موقوفات آیت‌الله شیخ حسن آل عصفور است. همچنین خانه (آرامگاه) شیخ حسن آل عصفور که به مجلسی مشهور بوده، خانه‌ای دو طبقه و محل سکونت و انجام امور قضایی و اداری وی بوده است. آرامگاه او نیز در همین مکان واقع است. این دو بنا در کوی شنبدی واقع در بافت تاریخی شهر بوشهر قرار دارند.
شیخ حسن آل عصفور از فقهای به‌نام و از اسلام‌شناسان بزرگ بوشهر بود که بعد از شهادت پدرش در بحرین به بوشهر مهاجرت کرد و در محله شنبدی به فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی مشغول بود. وی که متولد سال 1169 هـ.ق و از علمای به‌نام ارجمند در قرن سيزدهم هجری قمری است در سال 1261 قمری بدرود زندگی گفت و در خانه‌اش به خاک سپرده شد كه دارای آرامگاه مشهوری است. تألیفات وی عبارتند از: رساله عملیه در طهارت و نماز، مناسک حج، رساله‌ای در احکام و شرح منظومه پدرش در اصول پنج‌گانه. همچنین شیخ حسن آل عصفور یکی از واقفان بزرگ بوشهر است که موقوفات آن بیش از 1000 رقبه دارد.
کیوان عمادی
انتهای پیام
captcha