مسائل اجتماعی پایتخت، زیر ذره‌بین ایکنا
کد خبر: 3838660
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
بر خط جامعه؛

مسائل اجتماعی پایتخت، زیر ذره‌بین ایکنا

گروه جامعه ــ سبک زندگی، ازدواج، کافه‌نشینی و کافه‌داری، وضعیت مساجد و دست‌فروشی در مترو سوژه‌های این هفته گروه اجتماعی ایکنا بود که توانست برخی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه به خصوص پایتخت را زیر ذره‌بین قرار دهد و به بوته نقد ببرد.

مسائل اجتماعی پایتخت، زیر ذره‌بین ایکنابه گزارش ایکنا؛ بازار و تجارت در هفته‌ای که گذشت، روزهای آرامی را پشت سر گذاشت و ده‌ها طرح خدماتی و رفاهی در سراسر کشور به مناسبت هفته دولت راه‌اندازی شد، همچنین آرام آرام خیمه‌های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در کوچه‌ها و خیابان‌ها برپا و همه چیز برای برپایی باشکوه محرمی دیگر، آماده شد.

گروه اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت، در امتداد روند خود، برخی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه همچون سبک زندگی، ازدواج، کافه‌نشینی و کافه‌داری، وضعیت مساجد و دستفشروشی در مترو را مورد بررسی قرار داد. در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار و سوژه‌های هفته را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

صورت‌مسئله را پاک نکنیم، راهبرد فرهنگی ارائه دهیم

این هفته به یکی از کافه‌های مشهور در مرکز تهران رفتیم و با امین کیانی، کارآفرین در حوزه کافه‌داری و مؤسسات فرهنگی، به گفت‌وگو نشستیم. کیانی که فارغ‌التحصیل حقوق از دانشگاه علامه‌طباطبایی و فعال سابق دانشجویی کشورمان است، دلیل ورود خود به عرصه کافه‌داری را به کار بستن عقلانیت فرهنگی و استفاده از شیوه‌های صحیح در روند جامعه‌سازی بیان می‌کند. او شاید از این منظر که خود یک کافه‌دار است، به هیچ‌وجه آسیب‌های احتمالی در فضای کافه‌نشینی را نمی‌پذیرد اما در نهایت بر لزوم راهبرد فرهنگی کافه‌ها تأکید می‌کند.

مسائل اجتماعی پایتخت، زیر ذره‌بین ایکنا

وی معتقد است: کافه، محیط و پاتوق اجتماعی و بستری برای گفت‌وگو و تولید عقلانیت جمعی است. این فضا در بستر اجتماع شکل گرفته است پس به عبارتی پدیده اجتماعی است و اساساً پدیده‌های اجتماعی تک‌بعدی و تک‌عاملی نیستند. کافه معجونی از انسان‌ها، شخصیت‌های متفاوت، رفتارها و تیپ‌های مختلف است. در کافه مردم‌شناسی و رفتارشناسی افراد به بهترین شکل و بدون سانسور قابل پیش‌بینی و تعریف است. مخاطب اصلی این پاتوق با ظرفیت‌های منحصر به فرد جوانان هستند که حداقل به خاطر محدودیت‌های اجتماعی و درست عمل نکردن مکانیسم‌های فرهنگی موجود، تمنای شدیدی برای حرف زدن و شنیده شدن دارند.

این گفت‌وگوی تفصیلی را که حاوی راهبردهایی برای ارتقای فرهنگی کافه‌هاست، اینجا بخوانید.

قانونی که اجرایی نشد، خانواده‌هایی که متضرر شدند

این هفته و همزمان با روز خانواده با عماد افروغ، پژوهشگر برجسته علوم اجتماعی و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، که تصویب قانون تسهیل ازدواج در مجلس هفتم حاصل تلاش‌های اوست به گفت‌وگو نشستیم؛ افروغ در این گفت‌وگوی صمیمی ضمن بیان سیر تصویب این قانون جامع از عدم اجرای آن طی ۱۴ سال اخیر به شدت انتقاد می‌کند و دولت‌ها را مقصر اصلی سخت شدن ازدواج و تضعیف ارزش‌های خانواده می‌داند.

مسائل اجتماعی پایتخت، زیر ذره‌بین ایکنا

افروغ می‌گوید: من باور قوی ندارم که جوانان به ازدواج بی‌رغبت باشند، چون سال‌ها با دانشجویان سر و کله ‌زده‌ام، دانشجویان چه پسر و چه دختر عاشق ازدواج و تشکیل خانواده هستند. نظرسنجی کنید، شرایطی فراهم کنید که دختر و پسر جوان نظرات خود را بروز دهند، آن‌وقت می‌بینید که چقدر میل به ازدواج دارند. مشکل اقتصادی بحث جدی است، نگاه نکنید قشر خاصی به رغم اینکه مرفه هستند تن به ازدواج نمی‌دهند؛ باید بررسی کنیم که این قشر خاص و محدود، چه نگاه فرهنگی، دینی و اخلاقی و تربیتی دارند که ازدواج نمی‌کنند؟ ولی حرف این است که اکثریت جوانان میل به ازدواج دارند اما مشکل مالی اجازه نمی‌دهد. از هر جوانی بپرسید چرا ازدواج نکرده‌ای می‌گوید شغل ندارم، مسکن ندارم، خرج ازدواج بالاست و ... چرا چشممان را به این واقعیات ببندیم.

این پژوهشگر علوم اجتماعی تأکید می‌کند: تعجب می‌کنم که بعضی به اصطلاح جامعه‌شناسان می‌گویند مشکل تأخیر در ازدواج، مسئله اقتصادی نیست! اگر صرفاً فرهنگی است که همه شبکه‌های تلویزیون برای ازدواج فرهنگسازی می‌کنند. جوانان برای ازدواج انگیزه دارند اما فرصت ندارند. این فرصت را چه کسی باید در اختیار جوان قرار دهد؟ بخشی از اعطای این فرصت وظیفه خانواده است. امروز باید دامنه و گستره توجه پدر و مادر به فرزندان بیشتر شود چون شرایط سختی در انتظار جوان است. قبلاً می‌گفتند جوانی که درس خواند و سربازی رفت، دیگر می‌تواند روی پای خودش بایستد اما در حال حاضر این گونه نمی‌توان پیش رفت و پدر و مادر واقعاً باید کمک کنند و تسهیلات بیشتری در اختیار فرزندانشان قرار دهند. در کنار نقش خانواده باز هم تأکید می‌کنم، دولت، نقش اساسی دارد. اگر عفت، اخلاق، سلامت و امنیت جامعه برای دولت مهم است، باید خانواده و ازدواج برایش مهم باشد. این را هم بگویم که ازدواج با توجه به فرهنگ ایرانی بر محور ازدواج دائم می‌چرخد و منظورم از ازدواج فقط دائم است.

این مصاحبه جذاب را اینجا بخوانید.

گفتنی است ایکنا به زودی پیگیری اجرای قانون تسهیل ازدواج را از مسئولان آغاز می‌کند.

تأثیری که حج قرآنی بر سبک زندگی دارد

موسم حج و حضور زائران بیت‌الله الحرام در سرزمین وحی و از طرف دیگر، یک‌ سالگی کتاب «حاجی خودتی!» اثر محققانه و جامعه‌شناسانه حسن محدثی، فرصت خوبی است تا با او به گفت‌وگو بنشینیم؛ محدثی که علاوه بر تدریس جامعه‌شناسی در دانشگاه، سال‌هاست دغدغه دین دارد و به پژوهش‌های دینی نیز می‌پردازد، در دو قامت و کسوت متفاوت به سؤالات ایکنا پاسخ می‌دهد.

مسائل اجتماعی پایتخت، زیر ذره‌بین ایکنا

وی در بخش نخست گفت‌وگو در قامت یک پژوهشگر دین به نکاتی درباره تمایز بین فرهنگ قرآنی و فرهنگ اسلامی اشاره می‌کند که می‌تواند طرح بحثی جدید در مباحث نواندیشی دینی معاصر باشد و خود در آینده به یک نظریه منسجم و منقح تبدیل شود. در ادامه گفت‌وگو، با محدثی در مقام جامعه‌شناس طرف هستیم که بر لزوم استفاده از پژوهش‌های علمی بر بررسی عملکرد حج تأکید می‌کند و از فقر حج‌پژوهی در ایران سخن می‌گوید.

حاصل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

سر راه مانده‌ای بی‌مناره و گنبد در قلب پایتخت

ماجرای پرفراز و نشیب ساخت و افتتاح مسجد بدون مناره و گنبد پایتخت ایران هنوز تمام نشده است. اگر چه تعدادی از مردم محل برای اقامه نماز به شعب ابی‌طالب امام جماعتشان می‌آیند، گویی هنوز همتی برای رفع مشکلات این مسجد وجود ندارد و نهادی غم‌خوار مسئولیت پیگیری امور را بر عهده نمی‌گیرد.

مسائل اجتماعی پایتخت، زیر ذره‌بین ایکنا

از حجت‌الاسلام جعفری، امام جماعت بسیار خوش خلق و خوی مسجد در خصوص پیشینه مسجد ولیعصر(عج) و آغاز امامت جماعتش در این مسجد سؤال می‌کنیم که می‌گوید: ۳۱ سال است که امام جماعت هستم. قبل از افتتاح مسجد ولیعصر(عج)، مسجدی سوله‌ای در محل فعلی همین مسجد وجود داشت. وقتی امام جماعت آن مسجد شدم، شرط کردم که برای اقامه نماز پول نمی‌گیرم چرا که معتقدم اگر برای اقامه نماز ماهیانه بگیرم نمازم باطل می‌شود. البته مسئولان هم نباید مرا در اداره مسجد تنها بگذارند، کمااینکه عده‌ای تنها گذاشته‌اند اما من سال‌هاست که ایستادم.

گزارش ایکنا از مسجد حضرت ولیعصر(عج) را اینجا بخوانید.

مسئولان بگویند به جز دستفروشی چه کنیم

ساعت ۱۱ چهارشنبه ششم شهریورماه، به ضلع روبروی جایگاه بلیت‌فروشی ایستگاه متروی امام خمینی(ره) رفتیم، جایی که مملو از جمعیت و سروصدا بود. مسافران با نگاه و دقت بیشتر، راه خود را به سمت این جمعیت کج می‌کردند تا بدانند چه خبر است. کمی جلوتر صدای خانمی پشت میکروفن واضح‌تر می‌شد؛ «لطفا فقط دستفروشان در ردیف‌های جلو بنشینند». کمی جلوتر بنر بزرگی نصب شده بود که روی آن نوشته شده: گفت‌وگوی صمیمی مدیران شهری با دستفروشان مترو.

مسائل اجتماعی پایتخت، زیر ذره‌بین ایکنا

در گفت‌وگوی دو ساعته مدیران شهری با دستفروشان مترو در ایستگاه امام خمینی(ره) دستفروشان از دغدغه‌های معیشتی و مشکلات زندگی‌شان گفتند و اینکه مأموران بار ما را می‌گیرند، در حالی که راهی برای کسب درآمد نداریم و از سویی مسئولان شهری بر حفظ امنیت و آسایش در رفت‌وآمد مردم و مسافران تأکید داشتند. این جلسه بدون صحبت‌های مدیرعامل مترو با دستفروشان به پایان رسید.

این گزارش را اینجا بخوانید.

جشن عاطفه‌ها آغاز شد

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، تأمین مایحتاج مورد نیاز برای آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان محروم را مهم‌ترین هدف برگزاری جشن عاطفه‌ها اعلام کرد و گفت: امسال جشن عاطفه‌ها در روز پنجشنبه، هفتم شهریورماه، در پایگاه‌های اصلی کمیته امداد در سراسر کشور آغاز می‌شود و این پایگاه‌ها آماده جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای دانش‌آموزان نیازمند هستند.

مسائل اجتماعی پایتخت، زیر ذره‌بین ایکنا

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد اضافه کرد: همچنین در روز جمعه هشتم شهریورماه پایگاه‌های مستقر در مصلی‌های نماز جمعه اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردم نیکوکار خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه مرحله دوم برگزاری جشن عاطفه‌ها در روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه، در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود، گفت: امسال برنامه‌های ویژه جشن عاطفه‌ها با شعار «با رنگ مهر، رویایی را بسازیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

۳۰ هزار هیئت مذهبی مورد حمایت سازمان اوقاف قرار می‌گیرد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه این هفته از اجرای طرح شمیم حسینی و حمایت از ۳۰ هزار هیئت مذهبی از محل موقوفات خبر داد و گفت: نمایشگاه عرضه محصولات مورد نیاز هیئت‌ها در ۴۰۰ آستان امامزاده برگزار می‌شود.

مسائل اجتماعی پایتخت، زیر ذره‌بین ایکنا

آغاز به کار کنگره بین‌المللی رویان

عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، در نشست خبری بیستمین جشنواره و کنگره بین‌المللی رویان که از ششم شهریورماه، در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شد با بیان اینکه پژوهشگاه رویان در این رویداد بین‌المللی زمینه تعامل خوبی را در حوزه‌های پزشکی، تولید مثل، بیولوژی، فناوری سلول‌های بنیادی و همچنین پرستاری و مامایی مرتبط با موضوعات مختلف فراهم آورده است، اظهار کرد: امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی در مقالات ارسالی به دبیرخانه کنگره بوده‌ایم. ۵۰۳ مقاله تحقیقاتی به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که این عدد در سال گذشته ۴۲۵ مقاله بود.

مسائل اجتماعی پایتخت، زیر ذره‌بین ایکنا

انتهای پیام

captcha