ضرورت‌ تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور
کد خبر: 3838865
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
بررسی موضوعی مهم که بالاخره در جلسه امروز مجمع مشورتی مطرح می‌شود/

ضرورت‌ تشکیل مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نخستین اقدام از سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، که ایجاد و استقرار مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به عنوان دبیرخانه کمیسیون زیر نظر وزیر آموزش و پرورش است، همچنان سرنوشت نامعلومی را طی می‌کند، اما چقدر تشکیل این مرکز در پیش‌برد اهداف آموزشی ضرورت دارد؟

به گزارش ایکنا؛ نیروی انسانی ضرورت غیرقابل انکار پیشبرد برنامه‌ها برای تحقق اهداف است. زمینه فعالیت نیروی انسانی در نظام اداری کشور با عنوان ساختار سازمانی شناخته می‌شود. در همین راستا ساختارهای امور قرآنی نیز به مرور زمان به صورت مستقل یا وابسته ذیل بخش‌های فرهنگی شکل گرفته است، لکن این رشد تدريجی، همچنان با وضعیت تكاملی و مطلوب خود فاصله دارد.

یکی از این ساختارها، دبیرخانه‌های کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که طبق مصوبه جلسه اول این شورا باید در سطح حداقل اداره‌‌کل تحت نظر مستقیم وزیر ایجاد می‌شد. در دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساختار دو دبیرخانه در حد اداره‌کل اجرایی شده و با افت و خیز نسبی در حال فعالیت است، اما در وزارت آموزش و پرورش، ساختار دبیرخانه کمیسیون در حد اداره ذیل یک معاونت و بدون عِده و عُده لازم فعالیت می‌کند.

طی سال‌های گذشته موانعی برای ارتقای سطح از اداره به اداره‌کل مستقل در این وزارتخانه وجود داشته است. حتی در اولین اقدام از نخستین سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، این تکلیف به صورت «ایجاد و استقرار مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به عنوان دبیرخانه کمیسیون زیر نظر وزیر آموزش و پرورش و شناسایی و تأمین نیروی انسانی کارآمد لازم برای مرکز، از درون این وزارت برای ایفای نقش راهبری اجرای سند(سال 1397)» تعیین شده است. (متن سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور را اینجا ببینید.)

از آنجا که این تغییر هنوز اجرایی نشده است و با توجه به مسئولیت مستقیم معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش در این زمینه، آخرین اخبار حاکی از آن است که در جلسه امروز، 10 شهریورماه، مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از وی دعوت شده تا برای بررسی موانع و آخرین وضعیت تحقق این اقدام، حضور یابد.

ایکنا نیز طی سال‌‌های گذشته در قالب گزارش‌های مختلف، اهمیت تشکیل چنین مرکزی را بارها اشاره کرده بود. تجربه دهه گذشته حاکی است که با وجود اهتمام معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش به کار این کمیسیون، انجام وظایف دبیرخانه کمیسیون، مستلزم استقلال آن از حیطه فعالیت‌های اجرایی قرآنی درون‌وزارتی است. لذا سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، در سال 1397 از سازمان اداری و استخدامی درخواست کرد با توجه به اقتضائات حقوقی و کارشناسی امر، مرکز مذکور در نمودار سازمانی وزارت ایجاد شود.

ضرورت‌های تشکیل مرکزی مستقل

در ذیل ضرورت‌های تشکیل «مرکز مستقل تحت نظر وزیر» به عنوان ساختار و سازوکار پشتیبان کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور ارائه می‌شود.

الف-توجیه مأموریتی
1. فرابخشی بودن مأموریت کمیسیون و ساختار پشتیبان آن در وزارت آموزش و پرورش؛ کمیسیون بر معاونت‌های آموزش ابتدایی، متوسطه، پرورشی، نیروی انسانی، سازمان پژوهش اشراف دارد.
2. فرادستگاهی بودن مأموریت کمیسیون و ساختار پشتیبان آن در سازماندهی، هماهنگی و مراکز آموزش قرآن کل کشور
3. فراملی بودن مأموریت کمیسیون و ساختار پشتیبان آن در مدیریت تعاملات هم‌افزا با مراکز آموزشی داخل با خارج از کشور

ب- توجیه قانونی
4. تصریح ماده پنج مصوبه جلسه اول شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر تشکیل ساختار «اداره‌کل مستقل تحت نظارت وزیر» که طیف بین «اداره‌کل»، «مرکز» تا «معاونت» یا «سازمان» را در بر می‌گیرد.
5. تأکید دفتر مقام معظم رهبری برای شکل‌گیری مرکز آموزش عمومی قرآن
6. مطالبات متعدد شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس و دبیر شورا برای ایجاد ساختار مستقل
7. تأکید هیئت بررسی و پایش سال 93 دبیرخانه بر تسریع در ایجاد مرکز همراه با جذب نیروی انسانی توانمند ستادی

ج- توجیه تجربی
8. ناکامی ساختار فعلی از سال 89 تاکنون در ایفای وظایف مدیریت راهبردی حوزه تخصصی از سوی اداره‌کل قرآن و عترت و نماز با توجه به ضعف در هزینه به شصت میلیارد اعتبار اجرای منشور، نارضایتی دستگاه‌ها از ناهماهنگی‌ها و تداخل‌ها در حوزه تخصصی و دست نیافتن به خروجی قابل دفاع با وجود برگزاری حدود 50 جلسه کمیسیون
9. تجربه موفق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اخذ مجوز و ایجاد ساختار اداره‌کل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآنی کشور از سازمان اداری ـ استخدامی
10. تجربه موفق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اخذ مجوز و ایجاد ساختار مرکز هماهنگی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور از سازمان اداری ـ استخدامی به صورت مستقل تحت نظر وزیر.

در ادامه پیش‌نویس نامه‌ای ارائه می‌شود که در تاریخ 94/09/19 آماده شد تا کفاش، معاون اسبق پرورشی، از معاون وزیر امضا بگیرد و موفق نشد.

معاونت محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

با سلام و احترام؛
با عنایت به ضرورت اهتمام مضاعف به امر رفیع قرآن در وزارت آموزش و پرورش مطابق منویات مقام معظم رهبری و پیگیری‌های مکرر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از این وزارتخانه برای اجرای ماده پنج مصوبه جلسه اول مورخ 1388/07/28 شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر تشکیل اداره‌کل قرآنی مستقل تحت نظر وزیر متعاقب ماده هفت منشور توسعه فرهنگ قرآنی (پیوست)، که طی آن مأموریت مدیریت راهبردی آموزش عمومی قرآن کشور به صورت فرادستگاهی به وزیر آموزش و پرورش سپرده شده و طی بند چهار تدابیر اجرایی مصوبه اهداف آموزش عمومی قرآن مسئولیت هماهنگی و نظارت بر تحقق اهداف به این وزارت واگذار شده است. خواهشمند است به منظور استقرار سازوکارهای لازم برای ایفای این مسئولیت‌های حاکمیتی، با ارتقای «اداره دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن» در نمودار سازمانی این وزارت به «مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن کشور» به صورت اداره‌کل مستقل تحت نظر وزیر موافقت فرمایید.
شایان ذکر است به استناد مصوبه مذکور «مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور» در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز «اداره‌کل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی‌ ـ ترویجی قرآنی کشور» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده است.

تصاویر برخی مکاتبات مرتبط با موضوع، که جمع‌آوری آن از سوی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفته است، قابل مشاهده است.

 

انتهای پیام

captcha