برنامه‌ریزی‌ها در راستای جذب غیر‌قرآنی‌ها باشد/ عمل به احکام؛ مهمترین خروجی طرح‌های قرآنی
کد خبر: 3839381
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
شرکت‌کنندگان «دانشجو متدبر قرآن» از تجارب خود می‌گویند/2

برنامه‌ریزی‌ها در راستای جذب غیر‌قرآنی‌ها باشد/ عمل به احکام؛ مهمترین خروجی طرح‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دانشجویان شرکت کننده در در طرح ملی دانشجو متدبر قرآن ضمن بیان تجربیات خود از حضور در این طرح، بیان کردند که برگزاری هر‌گونه دوره و طرح قرآنی می‌تواند مسیر فعالیت خدمتگزاران به قرآن را اعتلا بخشد.

برنامه‌ریزی‌ها در راستای جذب غیر‌قرآنی‌ها باشد/ عمل به احکام؛ مهمترین خروجی طرح‌های قرآنی

سعیده ابراهیم‌زاده، دانشجوی رشته روانشناسی و دانشجوی حاضر در طرح ملی دانشجو متدبر قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: دوره دانشجو متدبر قرآن در ادامه دوره دانشجو معلم قرآن مشهد برگزار شده است که منتخبان آن دوره به دوره مذکور راه یافتند.

وی با بیان این نکته که آموزش در این طرح زمینه خدمت و فعالیت در حوزه قرآن چه در دانشگاه و دیگر سطح جامعه را فراهم می‌کند، اظهار کرد: برگزاری این دوره‌ها در مراکز آموزشی بسیار لازم است؛ چراکه دانشجویان امروز و دانش‌آموزان دیروز در مدارس آموزش کاربردی نمی‌بینند.

ابراهیم‌زاده اضافه کرد: متأسفانه دانش‌آموزان ابتدایی، متوسطه اول و دوم در مدارس با اصول قرائت، تجوید، تفسیر و تلاوت آشنا نمی‌شوند و در دوران تحصیل تنها به دو واحد درسی بسنده می‌شود تا نمره‌ای کسب شود، دانش‌آموزان بدون سواد خاص قرآنی تربیت شده و به همین منوال به دانشگاه راه پیدا می‌کنند.

در قرآن از همه رشته‌ها سخن یه میان آمده است

وی ادامه داد: جوانان در اکثر مواقع از لحاظ علمی و پرورشی در طح بسیار خوبی قرار دارند، اما از لحاظ قرآنی در سطح پایینی هستند، درصورتی‌که قرآن با هیچ یک از رشته‌های علمی منافاتی ندارد و تقریبا می‌توان گفت در قرآن نسبت به همه رشته‌های علمی سخن به میان آمده است.

ابراهیم‌زاده از عدم آشنایی کافی نوجوانان و جوانان از مبانی قرآنی ابراز نارضایتی کرد و افزود: کتاب قرآن راهنمای زندگی همه ما است و متأسفانه بچه‌ها با این مصحف شریف حتی در حد خودشان نیز آشنا نیستند، برگزاری این دوره‌ها در دانشگاه‌ها ایجاب می‌کند تا کم‌کاری دوران دانش‌آموزی به نوعی جبران شود.

وی با بیان اینکه برای آموزش قرآن باید از سنین کودکی و پیش دبستانی شروع کرد، اظهار کرد: حضور دانشجو معلم‌های قرآن و در ادامه آن شرکت در طرح‌های تدبر می‌تواند به ما کمک کند تا آموزش قرآن را در سطح عموم مردم نشر دهیم و پس از گذشت چند سالی شاهد جامعه‌ای اسلامی قرآنی باشیم.

ابراهیم‌زاده تصریح کرد: برای فعالیت‌های قرآنی هر زمان وارد شویم خوب است، درست است که بهترین سن کودکی و نوجوانی است، اما اگر در این سنین به هر دلیل کمبود و غفلتی صورت گیرد نباید در سنین جوانی رنگ بی‌تفاوتی به خود بگیرد و با گفتن جمله دیگر دیر‌شده روی فعالیت‌های قرآنی خط کشید و شرکت در دوره‌های آموزش قرآن را کنار گذارد، باید دوباره از همان مقطع شروع کرد و از هر جایی که می‌توان رشته را گرفته و ادامه داد.

وی در پایان با تأکید براینکه معلمان باید در سنین ابتدایی بهترین کتاب‌های قرآنی را به دانش‌آموزان خود معرفی کنند، اضافه کرد: بسیار علاقه‌مندم در دوره‌های مهم قرآنی همچون قرائت و حفظ شرکت کنم و به صورت تخصصی از محضر اساتید بهره‌مند شوم، آرزوی قرآنی من این است که اگر حافظ نباشم عامل باشم.

برنامه‌ریزی‌ها در راستای جذب غیر‌قرآنی‌ها باشد/ عمل به احکام؛ مهمترین خروجی طرح‌های قرآنی

مرضیه نساجیان، دانشجوی کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث و شرکت‌کننده در دومین طرح «دانشجو متدبر قرآن» از کاشان در حاشیه برگزاری این طرح در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، به برگزاری دوره مشهد در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی، مفاهیم و تجوید اشاره کرد و گفت: همه این دوره‌ها مقدمه‌ای برای دوره تدبر در قرآن بوده است و در حال‌حاضر در این طرح شرکت کرده‌ایم که مقدمه‌ای برای عمل به مضامین و آموزه‌های قرآنی باشد.

وی با تأکید بر این مطلب که مهمترین نتیجه و خروجی دوره‌ها و طرح‌ها باید عمل به احکام دینی و قرآنی باشد، تصریح کرد: برگزاری هر‌گونه دوره و طرح قرآنی می‌تواند مسیر فعالیت خدمتگزاران به قرآن را اعتلا بخشد.

برنامه‌ریزی‌ها در راستای جذب غیر‌قرآنی‌ها باشد

نساجیان با بیان این نکته که اجرای طرح‌ها باید توان و قابلیت جذب مخاطب به ویژه افراد غیر‌قرآنی را داشته باشد، اظهار کرد: نوجوانان و جوانان قرآنی از کودکی در خانواده‌های قرآنی و مذهبی رشد یافته‌اند و خود در این مسیر حرکت می‌کنند اما برنامه‌ریزی‌های بیشتر و جامع‌تر باید در راستای جذب غیر‌قرآنی‌ها باشد.

نساجیان ادامه داد: دانشجویانی امروز در طرح ملی متدبر قرآن شرکت دارند شرایط برای اعتلای مسیر حرکتی آنان فراهم بوده است و دستگاه‌ها نیز تاحدی ما را در ارتقای جایگاه خود حمایت می‌کنند، ما وظیفه داریم که در دانشگاه، خوابگاه، روستاها و محلات به گونه‌ای رفتار کنیم تا نوجوانان جذب و به وسیله آموزش‌هایی که ما دیده‌ایم آموزش داده شوند.

وی اضافه کرد: تلاوت زیبای قرآن بسیار امر پسندیده ای است، اما تلاوت زیبا، روخوانی و روان‌خوانی صحیح، شرکت در مؤسسات و نهادهای قرآنی همه مقدمه‌ای برای زیستن بر پایه اصول و قواعد الهی است، بی‌شک برای رسیدن به عمل باید از مقدمات گذشت.

نساجیان با بیان این نکته که حافظ و قاری قرآن نیستم اما به مبانی الهی بسیار علاقه‌مندم، اظهار کرد: درست است که بهانه درس دلیل کافی برای عدم ورود به حوزه و قرائت نیست، اما علی‌رغم علاقه و انگیزه‌ای که دارم اما حجم درس‌ها بسیار زیاد است و فرصت برای حفظ و قرائت حرفه‌ای نیست، امیدوارم پس از اتمام درس بتوانم در این رشته‌ها فعال باشم.

دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث در پایان گفت: برای آموزش عمومی قرآن در سطح جامعه باید تلاش کرد، ما دانشجو متدبرهای قرآن متعهد هستیم که پس از اینکه با نحوه آموزش‌های تکنیکی آشنا شدیم در جلسات و محافل قرآنی وارد شده و دانسته‌های خود را با دیگران به اشتراک گذارده و آنان را آموزش دهیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha