شرکت 56 هزار دانش‌آموز کردستانی در طرح حفظ جزء سیء قرآن
کد خبر: 3840031
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

شرکت 56 هزار دانش‌آموز کردستانی در طرح حفظ جزء سیء قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی- معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان گفت: با برنامه‌ریزی و همت دست‌اندرکاران تعداد 56 هزار نفر از دانش‌آموزان کردستانی در طرح حفظ جزء سی قرآن شرکت کردند و این موفقیت نشانگر تشویق و ترغیب دانش‌آموزان و همکاران برای شرکت در این برنامه بود.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الله نریمانی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان امروز، 13 شهریورماه در گردهمایی سالانه کارشناسان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهرستان‌ها، نواحی و مناطق تابعه که در سنندج برگزار شد، به اجرای مسابقات قرآن و معارف اسلامی دانش‌آموزان و فرهنگیان و میزان پوشش و شرکت دانش‌آموزان پرداخت و اظهار کرد: اولویت اصلی ما در اجرای مسابقات قرآن و معارف اسلامی، تحت پوشش قرار دادن همه دانش‌آموزان است تا نخبه پروری.
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی 98-97 تعداد 110 هزار نفر دانش‌‌آموز استان در چهار مرحله مسابقات قرآن و معارف اسلامی مشارکت داشتند، عنوان کرد: مرحله شهرستانی مسابقات با شرکت بیش از 25 هزار نفر، مرحله استانی با بیش از 2 هزار نفر برگزار شد و 99 نفر از رتبه‌های برگزیده استانی به مرحله کشوری مسابقات اعزام شدند و فرهنگیان استان امسال در مرحله کشوری مسابقات حضور داشتند.
کردستان در اجرای طرح حفظ جزء سی جزو استان‌های موفق بود
نریمانی در ادامه به تشریح نتایج سایر شاخص‌ها از جمله حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم نیز اشاره کرد و افزود: کردستان در اجرای این برنامه ارزشی، جزو استان‌های موفق بود و هدف گذاری اولیه را شرکت 25 هزار نفر از دانش‌آموزان عنوان کرد.
وی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی و همت دست‌اندرکاران تعداد 56 هزار نفر از دانش‌آموزان در این برنامه قرآنی شرکت کردند و این موفقیت نشانگر تشویق و ترغیب دانش‌آموزان و همکاران برای شرکت در این برنامه بود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط امروز جامعه و ضرورت توجه به برنامه‌های تربیتی و عقیدتی پرداخت و دشمنان نظام اسلامی در طول سال‌های گذشته در عرصه‌های مختلف علیه نظام اسلامی تلاش کرده و خوشبختانه شکست خورده‌اند.
وی جوانان و نوجوانان جامعه ما در معرض و متأثر از جنگ نرم و آسیب‌های اجتماعی هستند، تقویت بنیان خانواده‌ها، اعتقادات و فرهنگ جامعه را یک ضرورت دانست.
وی با اشاره به نقش جامعه، خانواده و مدرسه در تربیت دانش‌آموزان، همکاری این نهادها را در راستای جلوگیری از تلاش دشمنان مؤثر دانست و گفت: همه باید با توجه به این موضوع تلاش کنیم.
نهادینه‌سازی فرهنگ اقامه نماز؛ محور برنامه‌های پرورشی
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان، محور برنامه های این حوزه را فعالیت های دینی، قرآن و نهادینه سازی فرهنگ اقامه نماز عنوان کرد و با بیان اینکه نماز ستون دین است، گفت: اولین وظیفه ما توسعه، تعمیق و نهادینه سازی فرهنگ اقامه نماز جماعت در واحدهای اداری و آموزشی است.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در پیام خود به اجلاس نماز و ضرورت کمک کلیه دستگاه ها به آموزش و پرورش برای گسترش فرهنگ اقامه نماز در مدارس، خواستار اهتمام ویژه در این خصوص شد و با بیان اینکه این مهم نیاز به مقدمات دارد، توسعه و تجهیز نماز خانه ها و جذاب کردن نماز خانه های مدارس را از برنامه‌های این حوزه بر شمرد.
نریمانی با تأکید بر اینکه نماز خانه مدارس باید محل رجوع و مأمن فعالیت‌های پرورشی مدرسه باشد و دانش‌آموزان با نماز خانه انس پیدا کنند، گفت: از صدر اسلام همه فعالیت‌های بزرگان دین در ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از مسجد انجام می‌شد و در انقلاب اسلامی نیز مبارزان انقلابی فعالیت خود را از مساجد آغاز کردند لذا باید به نماز خانه مدارس توجه جدی شود.
عدم تبدیل وضع و تغییر کاربری نمازخانه‌های مدارس
وی حفظ موقعیت نمازخانه مدارس، عدم تبدیل وضع و تغییر کاربری نمازخانه‌های مدارس و زیباسازی آن را از مهم‌ترین برنامه‌ها دانست و در موضوع جذب ائمه جماعات مدارس نیز خواستار پیگیری موضوع با همکاری مرکز بزرگ اسلامی شد.
معاون پرورشی و فرهنگی استان محور دوم فعالیت‌های این حوزه را قرآن اعلام کرد و با تأکید بر مأنوس کردن دانش‌آموزان با کتاب الهی و شرکت در فعالیت‌های قرآنی، گفت: گسترش این برنامه‌ها، باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و خوشبختانه بر اساس علایق دانش‌آموزان، برنامه‌های متنوعی وجود دارد .
نریمانی با تاکید بر ضرورت آشنایی دانش آموزان با زندگی و سیره بزرگان دین و سبک زندگی اسلامی، آشنایی دانش‌آموزان با سبک زندگی اسلامی را یکی از مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) عنوان کرد و گفت: هر ساله در راستای معرفی بزرگان دین و الگو گرفتن نسل جوان از آنان، در قالب برنامه مصباح‌الهدی ، سیره و زندگی با برکت آنان معرفی می‌شود.
وی از معرفی سبک زندگی پیامبر اکرم(ص)، امام حسن و امام سجاد(ع) تاکنون خبر داد و گفت: دانش‌آموزان با شرکت در این برنامه و در قالب برنامه‌های تحقیق و پژوهشی با شیوه و زوایای زندگی بزرگان دین آشنا می‌شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی استان با بیان اینکه در سال جاری برنامه‌های این حوزه بر اساس زیر نظام سند تحول بنیادین ابلاغ شده است، خواستار مطالعه و رصد برنامه‌ها شد و گفت: تفاهم شهرستان‌ها و مناطق در سطوح مختلف بر اساس این برنامه‌های است.
فعال کردن مراکز دارالقرآن
وی فعال کردن مراکز دارالقرآن را یکی دیگر از برنامه‌های این حوزه بر شمرد و با اشاره به حساسیت‌های ایجاد شده و تعیین امتیاز دانش‌آموزان علاقه‌مند ادامه تحصیل در مدارس نمونه دولتی، هدایت دانش‌آموزان به سمت فعالیت‌های قرآن در قالب مراکز دارالقرآن را فرصتی ارزشمند دانست.
نریمانی بر اجرای برنامه‌های طرح یک روز با دارالقرآن و حضور دانش‌آموزان دوره ابتدایی به ویژه پایه‌های پنجم و ششم به صورت هر روز یک مدرسه تاکید کرد و گفت: حضور دانش‌آموزان در این مراکز زمینه آشنایی آنان را با دارالقرآن‌ها فراهم می‌کند.
وی کنترل و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های حوزه در طول سال و بازدید از مدارس و رصد فعالیت ها را ضروری دانست، گفت: در سال تحصیلی جدید، با جدیت بیشتری اقدام شود لذا در جلسات مدیران مدارس، ضمن تشریح موضوع، تغذیه سامانه در دستور کار قرار گیرد، چرا که ملاک ارزیابی اقدامات، سامانه مذکور بوده و این نیازمند مستندسازی است.
نریمانی حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم را جزو برنامه‌های شاخص سال 98 اعلام کرد و با پیش‌بینی اینکه امسال مشارکت دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته بالا خوهد بود، یادآور شد: با توجه به رغبت خانواده‌ها و دانش‌آموزان، ملاک تأییدیه حفظ قرآن مراکز دارالقرآن‌ها هستند.
انتهای پیام

captcha