نماز بزرگترین معروف ناهی از منکر است
کد خبر: 3840415
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱

نماز بزرگترین معروف ناهی از منکر است

گروه سیاست و اقتصاد ــ امام جمعه اسالم، برخورد جزیره‌ای در امر به معروف و نهی از منکر را محکوم به شکست دانست و گفت: بزرگترین معروفی که می‌تواند خودش ناهی از منکر باشد نماز است.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد باقری، امام جمعه اسالم امروز، 15 شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سیدالشهداء(ع) به بیان ویژگی‌های نهضت عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین اراده و قصد امام حسین(ع) از قیام و مقابله با امویان احیای دو فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

وی با اشاره به هفته اول ماه محرم که به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است، گفت: این دو اصل مهم که زیربنای تمام امور و اصلاح انحرافات است در حقیقت حکم فرهنگ‌سازی در تعالیم دینی را دارد؛ چرا که معروف در حقیقت هنجار و منکر در حقیقت هنجارشکنی است که با امر و نهی نسبت به این دو موضوع فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد.

امام جمعه اسالم ادامه داد: باید در قدم اول معروف و هنجارهای خوب را برای جامعه تعریف کنیم و به مردم بشناسانیم تا خودشان هر چیزی که مخالف آن باشد را به عنوان منکر بشناسند و آن را ترک کنند.

باقری اولین شرط امر به معروف و نهی از منکر را در علم آمر به معروف و ناهی از منکر دانست و بیان کرد: خود آمر و ناهی هم باید معروف و منکر را بشناسد تا بتواند به آن امر و یا از آن نهی کند. وقتی آمر و ناهی به‌صورت عام معروف و منکر را نشناسد و یا آن را درست به مردم نشناساند وضعیت همین می‌شود که اکنون شاهد آن هستیم.

وی ضمن انتقاد از مغفول ماندن این دو فریضه بزرگ در جامعه، یادآور شد: متأسفانه به خاطر عدم تشخیص اهمیت مسائل، بعضی مسائل دست چندم به اولویت اول امر به معروف و نهی از منکر تبدیل شده و از معروف و منکرهای بزرگی که می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد غافل شده‌ایم.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اسالم بیان کرد: بزرگترین معروفی که می‌تواند خودش ناهی از منکر باشد نماز است. از بزرگترین منکراتی که خود مانع اقامه خیلی از حدود و دستورات دین می‌شود ظلم است. ظلم یعنی قرار دادن چیزی در غیر جای خودش..

باقری ضمن انتقاد از وضعیت حجاب و عفاف در جامعه، اضافه کرد: آن قدر نسبت به مسئله حجاب و ترویج حجاب اسلامی و ایرانی غافل بودیم که این فرصت به تهدید بزرگی برای سلامت اخلاقی جامعه تبدیل شده است. اکنون ریشه‌کن کردن بی‌حجابی سخت شده و هر روز وضع بدتر می‌شود. البته منکر فقط بی‌حجابی نیست و دزدی و اختلاس و خیانت مسئولان از بزرگترین منکرها است.

وی برخورد جزیره‌ای در امر به معروف و نهی از منکر را محکوم به شکست دانست و گفت: یکی از منکراتی که کمر جامعه را می‌شکند و اعتماد مردم را از مسئولان سلب می‌کند تبعیض است. برخی از آقازادگان وام‌های میلیاردی با سود بانکی پایین می‌گیرند،‌ اما جوان جویای کار و ازدواج نمی‌تواند حتی وام 20 میلیونی بگیرد؛ لذا امر به معروف و نهی از منکر در چنین شرایطی اثر ندارد.

امام جمعه اسالم یک از منکرات خانمان‌سوز و نابودگر جامعه را اعتیاد دانست و بیان کرد: سال‌های سال است این منکر به این بزرگی در جامعه اتفاق می‌افتد ولی انگار برخی از مسئولان و تصمیم‌گیرندگان راضی به برخورد و جلوگیری از پخش مواد مخدر نیستند.

وی با بیان اینکه بیکاری و عدم اشتغال یکی از عمده‌ترین عوامل اعتیاد جوانان است،‌ یادآور شد: جوانی که کار نداشته باشد، نمی‌تواند تشکیل خانواده بدهد و جوانی که خانواده نداشته باشد آرامش روح و روان ندارد. این جوان دیگر نخبه و پرفسور نمی‌شود و به جای ابزار کار سیگار در دست می‌گیرد و معتاد می‌شود.

باقری تذکراتی برای برگزارکنندگان مراسم سوگواری در ماه محرم داشت و گفت: مجالس عزای امام حسین(ع) بزرگترین سرمایه و فرصت تبلیغی اسلام در طول تاریخ بوده و هست؛ لذا باید صفا و خلوص این مجالس حفظ شود. نباید به بهانه‌های واهی شکل و محتوای این مجالس دستخوش تغییر و تحریف شود و به جای ایجاد وحدت موجب اختلاف و تفرقه شود. باید حقایق و فضائل اهل بیت(ع) را در این مجالس به مردم به خصوص نسل جوان انتقال دهیم.

وی همچنین به بررسی مسائل منطقه‌ای پرداخت و گفت: بحمدلله حماس قدرت امروز خود را از حمایت‌های جمهوری اسلامی می‌داند و حزب‌الله لبنان خواب را بر اسرائیل آشفته کرده و آن‌ها را در حالت انتظار و سردرگمی حمله قرار داده است. انصارالله یمن نیز جایگاه دیپلماتیک بین‌المللی پیدا کرده و آمریکا به‌دنبال مذاکره با آنان است و همه این‌ها در سایه مقاومت به دست آمده است.

انتهای پیام

captcha