اختصاص 160 تن دارو به پیاده‌روی اربعین/ شروط هلال احمر برای ارائه خدمات پزشکی نهادها
کد خبر: 3840652
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
معاون عتبات و عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت حبر داد؛

اختصاص 160 تن دارو به پیاده‌روی اربعین/ شروط هلال احمر برای ارائه خدمات پزشکی نهادها

گروه سلامت ــ معاون عتبات و عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به پیش‌بینی حضور بیش از سه میلیون زائر در پیاده‌روی اربعین، از اختصاص 160 تن دارو برای پیاده‌روی اربعین خبر داد.

اختصاص 160 تن دارو برای پیاده‌روی اربعین/ شروط هلال احمر برای ارائه خدمات پزشکی نهادهابه گزارش خبرنگار ایکنا، علی حیدری، معاون عتبات و عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت در نشست خبری اعلام خدمات این مرکز برای زوار اربعین که امروز، 16 شهریورماه، برگزار شد، اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود که حدود سه میلیون زائر در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کنند، ضمن اینکه در مراسم اربعین امسال حدود دو هزار نفر از نیرو‌های هلال احمر در شهر‌های کربلا و نجف، کاظمین و بین نجف و کربلا حضور پیدا کرده و مدت ۲۰ روز به زائران اربعین خدمت ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه به دلیل قوانین موجود در عراق کار‌ها و وظایف هلال احمر بسیار محدود و سنگین است، گفت: نیرو‌های داوطلب ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر اگر قصد فعالیت و ارائه خدمات داشته باشند باید تحت پوشش هلال احمر بوده و استاندارد‌های این مرکز را اجرا کنند.

حیدری با بیان اینکه موضوع بهداشت و درمان زائران با هر موضوع دیگری متفاوت است، گفت: ما هیچ‌گونه منعی برای همکاری با ارگان‌های دیگر نداریم، اما هر گروه و نهادی که بخواهد در حوزه بهداشت و درمان عمل کند باید در چهارچوب هلال احمر باشد و پنج شرط را بپذیرد.

وی ادامه داد: نهاد‌هایی که می‌خواهند خدمت ارائه دهند باید ۱- مسئول فنی داشته و این مسئول حتما باید پزشک بوده و شماره نظام پزشکی داشته باشد ۲- نیرو‌هایی که معرفی می‌شوند باید کارشناس باشند ۳- دارو‌های این افراد باید در چارچوب فارماکوپه ایران باشند ۴- محل استقرار تیم‌ها مشخص باشد ۵ – مدت زمان ارائه خدمات این افراد معین باشد.

حیدری بیان کرد: ۱۶۰ تن دارو و تجهیزات برای اربعین امسال اختصاص داده شده است، ضمن اینکه هشت اتوبوس‌آمبولانس و ۴۰ دستگاه آمبولانس برای خدمت به زوار اربعین اختصاص داده شده است.

وی افزود: عملیات بهداشت و درمان اربعین از هشتم صفر آغاز می‌شود و در اربعین پایان می‌پذیرد؛ ضمن اینکه تیم پشتیبان نیز برای خدمت به زواری که پس از اربعین به کشور باز می‌گردند نیز در عراق حضور خواهد داشت.
 
وی بیان کرد: در کربلا شش مرکز درمانی، مسیر کربلا و نجف هفت پایگاه، نجف چهار پایگاه، سیدمحمد یک پایگاه، سامرا یک پایگاه، کاظمین سه پایگاه و حله یک پایگاه درمانی از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت برای اربعین در نظر گرفته شده‌ا است؛ ضمن اینکه ۲۰ پایگاه نیز از سوی نهاد‌های دیگر با تأیید هلال احمر ایجاد می‌شوند.

حیدری یادآور شد: بیمارستانی ۱۱ طبقه‌ای در کربلا در حال ساخت است که قرار بود سه طبقه آن در مراسم اربعین امسال راه‌اندازی شود، اما امکان دارد این امر محقق نشود. در تلاش هستیم تا سال آینده این بیمارستان به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

معاون عتبات مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: برای تاسوعا و عاشورا نیز دو تیم ۲۰ نفره از پزشکان و نیرو‌های امدادی اختصاص پیدا کرده و به زوار خدمت ارائه می‌دهند؛ در این دو تیم جراح نیز حضور دارد. ضمن اینکه امیدواریم زائران و عزاداران ایرانی خود را از مراسم سنتی غلط عراقی‌ها(قمه‌زنی) در روز عاشورا دور نگهدارند.
 
انتهای پیام
captcha