هیئات مذهبی باید مروج احکام قرآنی باشند/ضرورت اجرای یک طرح پژوهشی آسیب‌شناسی عزاداری عاشورا
کد خبر: 3841054
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴

هیئات مذهبی باید مروج احکام قرآنی باشند/ضرورت اجرای یک طرح پژوهشی آسیب‌شناسی عزاداری عاشورا

گروه اجتماعی- در میزگرد تخصصی ایکنا با عنوان «منطق حسینی» چگونگی ورود آسیب‌های عزاداری و رعایت حق الناس در این ایام با حضور اساتید دانشگاهی و علمای استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میزگرد تخصصی «منطق حسینی» در راستای چگونگی برگزاری عزاداری حسینی و احترم گذاشتن به حق‌الناس با حضور حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی‌شاهرودی، معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان، حجت‌الاسلام مجید بگی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، دکتر صادق زمانی، معاون علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، علی خزاعی، رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان، ۱۶ شهریورماه در دفتر خبرگزاری ایکنای کردستان برگزار شد.
ضرورت گفتمان اصیل عاشورایی در هیئات مذهبی
علی خزاعی، رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان در این میزگرد با اشاره به اینکه هیئات مذهبی در دو بخش ممکن است که خلاف آیین‌نامه و موازین اسلامی عمل کنند، اظهار کرد: یکی بدعت، خرافه، انحراف که از گذشته به پیکره هیئات اضافه شده است و یکی دیگر هزینه کردن دشمن برای به انحرف کشیدن عزاداری‌هاست.
وی قمه‌زنی را یکی از بدعت‌های عزاداری حسینی دانست و افزود: دشمنان با خرید پارچه سفید و قمه به صورت عمده و توزیع رایگان بین عزاداران سعی در ترویج این خرافه بین مسلمانان دارد و از سوی دیگر با ایجاد حاشیه و پخش تصاویری از قمه‌زنی در فضای مجازی سوء استفاده خود را از مراسم عزاداری می‌برند.
خزاعی بیان کرد: ایجاد حاشیه و آسیب‌های عزاداری دشمنان بسیار به ضرر فرهنگ عاشورایی و موجب مخدوش کردن چهره اصلی اسلام و ایجاد نحله‌های انحرافی در جامعه می‌شود.
قمه‌زنی در کردستان به صفر رسید
وی افزود: با هوشیاری مردم و مسئولان هیئات مذهبی این خرافه‌ها و بدعت‌های عزاداری در حال به صفر رسیدن است و نمونه آن بدعت قمه‌زنی بوده که در استان کردستان به صفر درصد رسیده است.
رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان عنوان کرد: ما نیازمند ترویج گفتمان اصیل عاشورایی در هیئات مذهبی هستیم که این گفتمان باید از دستاوردهای قیام امام حسین(ع) محافظت کند و تمام ارکان هیأت پایبند این گفتمان باشند.
وی افزود: هدف قیام امام حسین(ع) دادخواهی مظلومان و مقابله با ظالم بوده است در حالیکه وجود بدعت و انحراف و خرافه خود ظلم بزرگی در حق سرور و سالار شهیدان و فرهنگ عاشورایی است.
خزاعی امر به معروف و نهی از منکر را هدف اصلی قیام عاشورا دانست و عنوان کرد: مقابله با دشمن و منکرات ایجاد شده دشمن خود یک نهی از منکر است که باید در هیئات مذهبی مورد توجه قرار گیرد.
وی اعلام کرد: امام حسین(ع) خود پرورش یافته مکتب اسلام و فرهنگ حضرت رسول بوده است و هدف از قیام خود را احیای دین جدش عنوان می‌کند.
رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان اجرای مداحی با ریتم‌های غیراسلامی، اشعار غلط و شبهه دار را یکی دیگر از آسیب‌های عزاداری امام حسین دانست و بیان کرد: ما باید مراقب باشیم، در کنار استقبال بی‌حد و مرز از آیین‌های عزاداری امام حسین(ع)، مداحان نفوذی دشمن و افراد حاشیه‌دار از فرهنگ عاشورایی سوء استفاده نکنند چراکه این افراد حمایت شده و هدفمند وارد دسته جات عزاداری می‌شوند.
مداحان باید سندخوانی کنند
وی اعلام کرد: مداحان نباید سعی کنند تا به هر طریقی و قیمتی اشک مردم را جاری کند و فرهنگ امام حسین(ع) را زیر سؤال ببرد بلکه مداحان ما باید سندخوانی کنند و با مطالعه وارد هیأت شوند.
خزاعی اعلام کرد: ما معتقدیم هر گونه ورود به هیئات باید با طهارت روح و جسم همراه باشد چراکه عزاداری حسینی با عشق و علاقه انجام می‌شود.
وی سینه‌زنی با بدن لخت و پا کوبیدن‌های بی اساس را آسیب جدی دیگر عزاداری دانست و گفت: لخت شدن در معابر عمومی مغایر با فرهنگ و موازین اسلامی است ولو آنکه برای عزاداری حسینی باشد.
رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان استفاده از صداهای گوش خراش و آزار دهنده و عدم رعایت حق‌الناس موجب بی‌اثر شدن عزاداری‌های حسینی دانست و گفت: رعایت حقوق اجتماعی و فردی و دفاع از حق‌الناس باید سرلوحه کار هیئات مذهبی باشد نه اینکه خود هیئات عامل برهم زدن آن باشند.
هیئات مذهبی باید مروج احکام قرآنی باشند
وی افزود: هیئات مذهبی باید مروج احکام قرآنی، پایبند به قانون و مجری حقوق شهروندی و متعهد به حق الناس و پایبند به اصل و آرمان‌های عاشورا باشند و نباید با انجام اعمال و رفتاری ناشایست زمینه سرزنش شدنمان توسط مردم را فراهم کنیم.
خزاعی اعلام کرد: نفع معنوی هیچگونه سنخیتی با مزاحمت و آزار دیگران نخواهد داشت و ما باید منتقل‌کننده فرهنگ عاشورایی به نسل‌های جدید باشیم و نباید با ایجاد بدعت و انحراف این گنجینه الهی را از دست دهیم.
وی ادامه داد: محبان اهل بیت باید در برنامه‌های شبانه و روزانه خود تهذیب نفسو اخلاق گرایی را رعایت کنندو منجر به وقوع مزاحمت برای دیگران نشوند چراکه این امر از لحاظ عقلی، شرعی و قانونی درست نیست و مراجع و بزرگان دین ایجاد مزاحمت را کار ناشایستی می‌دانند.
رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان اعلام کرد: امروزه فرقه‌های ضاله، وهابیت، صهیونیسم و آمریکا در صدد ضربه زدن به فرهنگ عاشورایی هستند که ما نباید به آن‌ها میدان عمل دهیم.
و ی در پایان به تدوین منشور اخلاقی ویژه عزاداری در شورای هیئات مذهبی شاره کرد و یادآور شد: ما به هیئات مذهبی تأکید کرده‌ایم تا اصل خدا محوری، قرآن محوری و اجرای سیره و روش معصومان و تقویت باورهای دینی و اخلاقی را در دستور کار خود قرار دهند.
مهدویت و عزاداری حسینی مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است
حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه دشمن با ورود در دو بخش مهم سعی در ضربه زدن به محبان اهل بیت را دارد، گفت: امروزه دشمنان به مهدویت و فرهنگ انتظار و عزاداری حسینی ورود کرده و سعی در خدشه دار کردن باورهای دینی ما دارد.
وی افزود: دشمن با استفاده از تبلیغات سوء خود سعی در ناامید کردن مردم از انتظار منجی آخر الزمان دارد در حالیکه تمام ادیان الهی به طور متفق‌القول به موعود معتقد هستند اما هرکدام فردی را به عنوان منجی آخرالزمان می‌شناسند.
معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه دشمن با درک اهمیت عزاداری‌های حسینی سعی در به انحراف کشیدن این مراسم دینی دارد، بیان کرد: عزاداری حسینی هر ساله جامعه اسلامی را واکسینه می‌کند و با از بین بردن معایب موجود در جامعه زمینه قرب الهی را برای ما فراهم می‌کند.
خودجوش و مردمی بودن عزاداری حسینی
وی با اشاره به اینکه عزاداری حسینی از گذشته تاکنون به صورت خودجوش و مردمی اداره و برگزار شده است، افزود: در دورانی با همکاری رضاخان سعی در تعطیلی مراسم عزاداری حسینی داشتند اما به این نتیجه رسیدند که این آیین کاری دولتی نیست تا بتوان آن را تعطیل کنند.
حجت‌الاسلام حسینی افزود: دشمنان وقتی باور و اعتقادات دینی مردم به عزاداری حسینی را دیدیند با ایجاد بدعت‌ها و خرافاتی سعی در به انحراف کشیدن آن و ضربه زدن به دین اسلام را دارند.
مهم‌ترین آسیب انحراف در مسیر اهداف عاشوراست
وی آسیب‌های عزاداری را به سه دسته بزرگ تقسیم بندی و اعلام کرد: دسته اول آسیب‌های عزاداری محتوایی، دسته دوم شکل عزاداری و مهم‌ترین آسیب انحراف در مسیر اهداف عاشوراست.
معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان اعلام کرد: با دقت در فیلم‌های هالیوودی به این نتیجه می‌رسیم که دشمنان با مسلمانان مخالف نیستند بلکه با مسلمانی که در مقابل اهداف آنها بایستد، مخالف هستند و این همان اسلام آمریکایی است.
وی بیان کرد: اسلام حقیقی مقابله با طاغوت و استبداد استکبار است و این طاغوت زمانی پرتغال، انگلیس و امروز آمریکا و صهیونیسم بوده است. اما همه آن‌ها یک هدف مقابله با دین اسلام را در سر دارند.
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه تمام انحرافات و بدعت‌های عزاداری از سوی دشمنان ورود پیدا کرده است، افزود: در زمان صدر اسلام بعد از فوت فرزند حضرت محمد (ص) یک ماه گرفتگی روی داد که گروهی نزد پیامبر رفته و آن را معجزه می‌دانستند که آسمان در عزای فرزند پیامبر است اما پیامبر اکرم (ص) آن را نپذیرفت و این ماه گرفتگی را امری طبیعی عنوان کرد پس ما نیز به عنوان پیروان پیامبر باید از این آسیب‌ها و غلوها دوری کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: حضرت امیرالمؤمنین نیز می‌فرماید: دو گروه بیشترین آسیب را به من زدند نخست کسانی که در حق من غلو کردند و دوم کسانی که ولایت من را نپذیرفتند.
وی اعلام کرد: در این راستا سازمان تبلیغات و ارگان‌های ذیربط بسته‌های از منابع مستند و مورد تأیید اهل بیت(ع) تهیه و در اختیار عزاداران امام حسین، سخنرانان و ذاکران اهل بیت قرار می‌دهند تا از وجود هرگونه آسیب محتوایی جلوگیری کنند.
ضرورت مقابله با عوام‌گرایی دینی
حجت‌الاسلام حسینی دومین مبحث مورد توجه در عزاداری‌ها را ضرورت مقابله با عوام‌گرایی دینی دانست و ادامه داد: ریختن یک قطره اشک موجب پاک شدن از گناهان می‌شود اما متاسفانه این مورد تبدیل به حربه‌ای برای شیطان شده است. در حالیکه پیش شرط این روایت مسلمان بودن است.
وی افزود: ما هیئت‌هایی را می‌بینیم که تا پاسی از شب بیدارند و این امر موجب ادا نکردن نماز صبحشان می‌شود در حالیکه ما می‌خواهیم با انجام یک کار مستحبی به قرب الهی برسیم نه اینکه واجبات را ترک کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در ادامه تأکید کرد: امام حسین(ع) در دشت کربلا و در بیرون از خیمه به ادای نماز می‌پرداختند و حضرت زینب(س) در شب عاشورا نمازش را ترک نکردند و این امر حاوی پیامی برای پیروان راستیم اهل بیت است و باید با پیروی از آن‌ها از عوام‌گرایی در هیئات جلوگیری کنیم.
وی افزود: قمه‌زنی، حمل علامت‌ها، طبل‌های بزرگ، آلات موسیقی و چهل چراغ متناسب با شأن عزاداری امام حسین(ع) نیست هرچند امروزه این خرافه‌ها در حال حذف شدن از عزاداری امام حسین هستند و نصب یک پرچم بزرگ بر روی چوب سه، چهار متری و حرکت در جلوی دسته جات عزاداری جایگزین علامت‌ها شده است.
حجت‌الاسلام حسینی حذف اسراف را یکی دیگر از مباحث مورد توجه دانست و گفت: دین اسلام با اسراف، افراط و تفریط مخالف است حتی اگر این اسراف در عزاداری باشد و باید به مرور زمان حذف شود.
وی افزود: آراستگی‌های آنچنانی، پوشش‌های نامناسب زنان و مردان و ورود با انگیزه‌های دیگر غیر از عزاداری، برهنه شدن، آهنگ‌های لهوی، انتخاب نام‌های نامناسب برای هیأت‌ها را از دیگر آسیب‌های جدید در بخش شکلی عزاداری‌ها عنوان کرد و بر پرهیز از این امور تأکید کرد.
اسلام اصیل را در هیئات اجرا کنیم
معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان اعلام کرد: در بخش سوم آسیب‌ها که به انحراف کشیدن مسیر عاشوراست ما باید سعی کنیم که اسلام اصیل را در هیئات اجرا کنیم و به این کارهای حاشیه‌ای کمتر بپردازیم.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران خود منادی وحدت بوده و نباید اجازه دهد در قالب این عزاداری‌ها به این وحدت خدشه وارد شود بلکه عزاداری زمینه‌ساز بصیرت‌افزایی و آگاهی در جامعه شود و این همان مسیر عاشوراست.
علت به وجود آمدن آسیب‌ها مورد توجه قرار گیرد
سیدصادق زمانی، معاون علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج نیز عنوان کرد: بنا بر حدیث ثقلین؛ قرآن و عترت دو اصل جدانشدنی از هم هستند و توجه جداگانه به هرکدام موجب ابتر شدن یکی و نادیده گرفتن دیگری می‌شود و هرجا ما قرآن را نادیده گرفتیم، دچار افراط و تفریط‌هایی شدیم که به ما ضرر رسانده است.
وی به آسیب‌های عزاداری و نبود منطق حسینی اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل در بحث آسیب‌ها این است که ما دنبال علت‌ها بگردیم اینکه چرا یک جوان با وجود تذکرات بسیار از علمش دل نمی‌کند و یک مداح به هر شکلی به دنبال اشک درآوردن مخاطبش است.
اجرای یک طرح پژوهشی برای شناسایی آسیب‌های عزاداری
زمانی شناسایی این علت‌ها را مستلزم اجرای یک طرح پژوهشی بزرگ دانست و عنوان کرد: این امر باید به صورت جدی مورد پردازش قرار گیرد و ادارات ذیربط با همکاری گروهی از پژوهشگران این طرح تحقیقی را اجرا کنند چراکه می‌تواند نتایج مطلبی را به دنبال داشته باشد و براساس آن طرح‌هایی را اجرا کنیم.
وی افزود: واقعیت این است که افرادی کار ارزشمند محبت به اهل بیت را انجام می‌دهند که دانسته یا نادانسته به بیراهه رفته‌اند و دچار خطا و گناه شده‌اند اما فرد واقعاً قصدش این نیست. لذا جهاددانشگاهی که در این زمینه‌ها ورود کرده باید یک کارگروه تشکیل داده و به طور جدی پیگیر اجرای این طرح پژوهشی شود.
معاون علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج افزود: توجه به فردی که علم را برمی‌دارد موجب ایجاد انگیزه در فرد برای اجرای این امر می‌شود.
نادیده گرفتن نقش روحانی در هیأت‌های مذهبی
وی با اشاره به اینکه نادیده گرفتن نقش روحانی در هیأت را یکی از آسیب‌های اصلی عزاداری‌ها دانست و گفت: هیأت‌ها امروز مداح محور هستند تا روحانی محور و یک مداح آموزش ندیده با اندک اطلاعات، جایگزین سخنران، روحانی و ارکان اصلی هیأت می‌شود و مورد توجه عزاداران هم قرارمی‌گیرد.
زمانی ناهماهنگی دستگاه‌های فرهنگی و موازی کار آن‌ها را یکی دیگر از آسیب‌های کنونی برنامه‌های فرهنگی دانست و گفت: این موازی کاری موجب سطحی عمل کردن و عدم توجه به عمق مباحث می‌شود که باید دستگاه‌های فرهنگی با وحدت رویه و یک هماهنگی و انسجام و برنامه‌ریزی دقیق فعالیت‌های فرهنگی را دنبال کنند.
وی ادامه داد: مسئله عاشورا تنها به جنبه حماسی و اسطوره‌ای بودن آن ختم نمی‌شود بلکه جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و عقلانیت آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد که امروز کمتر به آن‌ها توجه می‌شود.
توجه به جنبه‌های مختلف قیام امام حسین(ع)
معاون علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج افزود: امروز ما جنبه حماسی و اسطوره‌ای آن را مورد توجه قرار داده‌ایم و سایر بخش‌ها توجهی نشده و همین امر موجب افراط و تفریط و ایجاد غلوهایی در این بخش شده است.
وی ادامه داد: مظلومیت امام حسین(ع) صرفاً به بخش حماسی این واقعه مربوط نمی‌شود بلکه این مظلومیت به جایی می‌رسد که به دلیل ناآگاهی مردم، امام حسین(ع) به عنوان یک فرد خارجی مطرح می‌شود و گروهی از مردم از پیروزی بر یک خارجی خوشحال شده و بر سر در خانه‌ها نعل اسب آویزان می‌کنند در حالیکه اگر این آگاهی وجود داشت این اتفاق نمی‌افتاد.
زمانی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات کنونی عزاداری‌ها نیز به دلیل همین نا آگاهی است، افزود: جنبه عقلی قیام عاشورا باید مورد توجه قرار گیرد و در کنار جنبه احساسی عزاداری با عقلانیت با مسئله روبه رو شوند.
وی عنوان کرد: در گذشته مسئله عزاداری بهانه‌ای شده بود که روحانی حاضر در جلسات اصول و مبانی دین اسلامی را در قالب سخنرانی برای مردم مطرح می‌کرد و به نوعی یک یادآوری در مسائل اساسی دینی روی می‌داد اما این شکل امروزه بسیار متفاوت شده است.
عرفی شدن دین
معاون علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج عرفی شدن دین را یکی دیگر از آسیب‌های شرایط کنونی جامعه دانست و گفت: همین امر موجب شده که هر کسی از دیدگاه خود کارشناس دین شده و در مورد مسائل و فقه و فروع دین اظهار نظر می‌دهند.
وی بیان کرد: صدای بلندگوی هیئات مذهبی در ایام عزاداری باعث آزار و اذیت مردم شده و حق الناس رعایت نمی‌شود و به دلیل عرفی شدن دین گروهی اظهار نظر می‌کنند که این امر عدم رعایت حق الناس نیست و دیگران از آن‌ها پیروی می‌کنند.
زمانی تأکید کرد: حق الناس یکی از امور مورد توجه خداوند متعال بوده و نباید برای انجام یک عمل ارزشمند دینی دیگران را مورد آزار و اذیت قرار داد.
ایام خاص موجب پررنگ شدن مسائل دینی می‌شود
حجت‌الاسلام مجید بگی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در ادامه گفت: به گفته امام راحل «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» و نباید حسن‌های عزاداری محرم و صفر نادیده گرفته شود چراکه این ایام به طور خاص موجب پررنگ شدن مسائل دینی می‌شود.
وی افزود: روزها و زمان‌هایی در طول سال ایام الله هستند و بوی خدا در آن بیشتر بوده و یکی از این ایام محرم و صفر است که در این دو ماه روش صحیح زندگی کردن، بندگی کردن صحیح خداوند متعال و رسیدن به کمال انسانیت بار دیگر برای فرد تداعی می‌شود و در این ماه یک الگو عملی مطرح می‌شود که این الگو خود سبطالنبی(نوه پیامبر اسلام) است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: چون این زمان مختص به این امور بوده موجب می‌شود تا افراد در این مراسمات حضور یافته، حرف می‌زنند، می‌شنوند و براساس آن حرکت می‌کنند و این امر موجب شده که اصل اسلام شکل بگیرد.
وی افزود: در ماه محرم به صورت خودجوش مردم به عزاداری امام حسین و برپایی مراسمات ویژه این ایام می‌پردازند و در گذشته حتی برخی حکومت‌ها اجازه برپائی این مراسم را نمی‌دادند اما همیشه مردم بخاطر محبت به خاندان عصمت و طهارت با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات به استمرار این کار مقدس می‌پرداختند و همین امر موجب ماندگاری عزاداری حسینی شده است.تنها حکومتی که به مبحث عزاداری امام حسین (ع) توجه خاصی داشته، انقلاب اسلامی است.
عزاداری حسینی همان تعظیم شعائر اسلامی است
حجت‌الاسلام بگی عنوان کرد: مردم در این ایام با حضور در مساجد، هیأت‌ها، روضه‌خوانی و مداحی بار دیگر با خداوند متعال ارتباط پیدا می‌کنند و این همان زنده نگه داشتن اصل اسلام و تعظیم شعائر اسلامی است.
وی بیان کرد: در این راستا اگر این مراسم به درستی و صحیح اجرا شود، در کل جامعه تأثیر می‌گذارد و تک تک افراد اثرگذار خواهد بود.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد: مبنای حرکت امام حسین (ع) عقلانی بوده است حال اگر این مراسم به طور صحیح و مطلوب برگزار شود، همان عقل ما هم رشد پیدا می‌کند. و وقتی مشخص شود که چه چیزهایی برای ما باید اصل و چه چیزهایی فرع باشد کل جامعه به سمت مسیر درست حرکت می‌کند.
وی گفت: مطلوبیت خوب برگزار شدن مجالس امام حسین(ع) به شکل برگزاری و محتوای عالی مطابق با معارف قرآن، تعالیم پیامبر و اهل بیت(ع) حاصل می‌شود.
حجت‌الاسلام بگی افزود: در فقه اموری وجود دارد که شکل را برای ما براساس قرآن، تعالیم پیامبراکرم(ص) و ائمه اهل بیت(ع) مشخص می‌کند.
فقط پخش اذان با صدای بلند نیاز به مجوز ندارد
وی با اشاره به اینکه براساس فقه اسلامی تنها امری که برای بلند اعلام شدن آن نیاز به رضایت کسی نیست اذان گفتن است و لاغیر، گفت: لفظ اذان به معنای اعلام واجب شدن وقت نماز است لذا موافقت یا مخالفت فرد در آن هیچ اهمیتی ندارد و باید با صدای بلند اعلام شود. اما براساس همین فقه پخش قرآن قبل از اذان با صدای بلند نیازمند اجازه از دیگران است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان تأکید کرد: اصل برگزاری عزاداری‌های امام حسین(ع) مستحب است و هیچگاه نمی‌توان با مستحب یک حرامی انجام داد اما این مستحب موجب زنده ماندن واجبات دینی می‌شود لذا اصل برگزاری آن را نیاز داریم.
وی با تأکید بر اینکه عدم مزاحمت و رعایت حقوق دیگران مبنای قرآنی و روایی دارد، افزود: براساس استفتائات مراجع تقلید در عزاداری‌ها صداهایی که باعث آزار و اذیت دیگران شده و بیش از حد عرف باشد، نباید انجام شود.
حجت‌الاسلام بگی اعلام کرد: دو بحث را باید از هم تفکیک کرد یکی در راه درست قدم برداشتن و دیگری در این راه درست به نحو صحیح طی مسیر کردن. در موضوع عزاداری هم این دو بحث باید مورد توجه قرار داد لذا برپایی عزاداری، برپایی ایستگاه های صلواتی و ... حرکت در راه درست است اما آیا در این راه امام حسین درست راه می‌رویم؟
سد معبر یکی از مصادیق عینی اشتباه رفتن در مسیر امام حسین(ع) است
وی افزود: یکی از مصادیق عینی اشتباه رفتن در مسیر امام حسین(ع) سد معبر کردن، پخش مداحی‌هایی با سبک غربی، پخش صداهای بلند است که شیطان نیز در به انحراف کشیدن این مسیر تلاش می‌کند چراکه شیطان در صراط مستقیم می‌نشیند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد: در روز تاسوعا و عاشورای حسینی چون تمام مردم درگیر عزاداری حسینی می‌شوند، استثناپذیر می‌شوند.
وی افزود: هیئات مذهبی با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی در این بخش کارهای خوبی انجام داده است و باید این انحرافات را همواره به مردم یادآوری کرد تا همین اشکالات جزئی رفع شود.
انتهای پیام

captcha