تبیین نقش حضرت زینب(س) در قیام حسینی
کد خبر: 3842323
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶

تبیین نقش حضرت زینب(س) در قیام حسینی

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه آران و بیدگل با بیان اینکه حضرت زینب(س) با خطبه‌های آتشین خویش، تبلیغات دروغین بنی‌امیه را خنثی کرد، گفت: این بانوی بزرگوار پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان در کربلا، در کوفه و شام، رسالت خویش را به خوبی انجام داد و با استفاده از فرصت‌ها، ضربه‌ای کاری بر دشمن وارد کرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌لله سیدمحمد موسوی، امام جمعه آران و بیدگل، 24 شهریورماه در جمع عزاداران و سوگواران حسینی در سالن اجتماعات حوزه علمیه حضرت زینب(س) این شهر به تبیین شخصیت پیام‌رسان کربلا حضرت زینب(س) پرداخت و گفت: حضرت زینب(س) دارای اوصاف جده‌اش حضرت خدیجه(س) بود.
وی افزود: این بانوی با عظمت، افزون بر ویژگی‌هایی مانند عفت، صبر، عقیله بنی‌هاشم، عالمه غیرمعلمه و شریکةالحسین بودن، نقش سرنوشت‌سازی در نهضت کربلا و حفظ این قیام عظیم داشت. در تکوین شخصیت حضرت زینب(س)، عامل وراثت، تربیت و محیط نقش بنیادین داشتند. به این لحاظ، در پی حادثه کربلا، حضرت زینب(س) مسئولیت سنگینی عهده‌دار شد. امام حسین(ع) پدیدآورنده نهضت بود، ولی ادامه‌دهنده آن خواهرش حضرت زینب(س) شد.
امام جمعه آران و بیدگل بیان کرد: این بانوی بزرگوار پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان در کربلا، در کوفه و شام، رسالت خویش را به خوبی انجام داد و با استفاده از فرصت‌ها، ضربه‌ای کاری بر دشمن وارد کرد. حضرت زینب(س) با خطبه‌های آتشین خویش، تبلیغات دروغین بنی‌امیه را خنثی کرد.
این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه گفت: عقیله بنی هاشم حضرت زینب(س)، مردم کوفه را به خاطر پیمانشکنی‌هایشان، از خواب غفلت بیدار و نیز هیاهوی تبلیغات دروغین یزید در میان مردم شام را برملا کرد و زمینه انقلاب را در کوفه و شام فراهم کرد، به گونه‌ای که یزید با دستپاچگی از کار خود اظهار ندامت کرد و اهل بیت پیامبر(ص) را با قافله سالار آن، حضرت زینب(س)، با احترام فراوان به مدینه بازگرداند.
امام جمعه آران و بیدگل افزود: بردباری و ایثار زنان و مادران شهدا از جمله مسائل شگفت‌انگیز واقعه کربلا است. آنان به رهبری زینب(س) از عزیزترین سرمایه‌های عمر خود، در راه عقیده و اندیشه‌های متعالی خویش گذشتند. مرگ برادران، در خون غلتیدن شوهران، و حتی شهادت فرزندان نتوانست، گام‌های ایشان را در راه هدف‌شان متزلزل کند.
وی ادامه داد: بعضی از آنان، در نهایت ادب و اخلاص، حتی برای گرفتن پیکر پاک شهدای‌شان از خیمه‌ها بیرون نمی‌آمدند و احساسات خود را مخفی کرده و صدا به گریه و شیون بلند نمی‌کردند، تا مبادا امام حسین(ع) در مقابل آن‌ها شرمنده شود.
آیت‌الله سیدمحمد موسوی افزود: هنگامی که امام حسین(ع)، پیکر پاک حضرت علی‌اصغر(ع) را پشت خیمه آورد تا دفن کند، مادر علی‌اصغر برای دفن او حاضر نشد. همین‌طور وقتی که پیکر بی‌جان حضرت علی‌اکبر و قاسم(ع) را آوردند، مادران آن‌ها از خیمه بیرون نیامدند؛ حضرت زینب(س) نیز پس از شهادت دو فرزندش، بیرون نیامد تا امام حسین(ع) شرمنده نشود و این ایثاری ظریف و مقاومتی بی‌نظیر است که در روز عاشورا به نمایش گذاشته شد.
وی در پایان یادآور شد: حضرت زینب(س) یک الگوی ناب نه فقط برای زنان بلکه برای تمام رهپویان مکتب حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) جهت رشد و تعالی اخلاقی و انسانی است.
جواد دهقانی‌آرانی
انتهای پیام
captcha