معلولانی که در مدارس عادی درس می‌خوانند موفق‌ترند/ مدارس استثنایی را تعطیل کنید
کد خبر: 3844120
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
محمودنژاد:

معلولانی که در مدارس عادی درس می‌خوانند موفق‌ترند/ مدارس استثنایی را تعطیل کنید

گروه جامعه ــ مدیر عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان با اشاره به اینکه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد معلولانی که در مدارس عادی درس می‌خوانند در زندگی موفق‌تر هستند، گفت: دنیا در حال برچیدن مدارس استثتایی است، اما این مدارس در کشور ما همچنان دایر است.

علی همت محمودنژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به این پرسش پاسخ داد که در سال تحصیلی جاری چه تعداد از معلولان کشور در مدارس عادی تحصیل خواهند کرد؟ و تصریح کرد: متأسفانه از معلولانی که در مدارس عادی درس می‌خوانند آمار دقیقی نداریم اما نزدیک به 80 تا 90 هزار نفر از معلولان کشور در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند.

وی با تأکید بر اینکه امروزه در دنیا مدارس استثنایی در حال منسوخ شدن است و باید از مدارس تلفیقی که در آنها افراد معلول و سالم کنار هم درس می‌خوانند استفاده شود، گفت: تحقیقات نشان داده است که معلولانی که در مدارس عادی درس می‌خوانند و تجربه برخورد با همکلاسی‌های عادی را دارند در زندگی موفق‌تر هستند.

نقش مدارس در پذیرش معلولیت

محمود نژاد در پاسخ به این سؤال که حضور دانش آموزان معلول در مدارس عادی چه تأثیری بر دانش‌آموزان عادی مدارس دارد؟ اظهار کرد: وقتی یک معلول در مدرسه حضور دارد افراد یاد می‌گیرند که همه افراد جامعه مثل هم نیستند و واقعیت جامعه این است که افراد متفاوت با شرایط و ویژگی‌های گوناگون در آن وجود دارند و باید این افراد از حقوق یکسان و زندگی عادی برخوردار باشند.

وی اضافه کرد: معلولیت مسئله‌ای است که ممکن است در اثر حادثه و تصادف برای افراد سالم هم پیش بیاید وقتی دانش‌آموزان در مدرسه افراد معلول را می‌بینند که مانند بقیه تحصیل و زندگی می‌کنند اگر برای خود آنها هم معلولیت پیش بیاید احساس نخواهند کرد که دنیا به آخر رسیده بلکه با توجه به شرایط جدیدی که دارند زندگی خود را ادامه خواهند داد.

این فعال مدنی حوزه معلولان با تأکید بر اینکه معلولیت جزء واقعیت‌های جامعه است و باید پذیرفته شود، گفت: پذیرش وجود معلولیت و اینکه باید معلولان سهم برابری در جامعه داشته باشند، باید از مدارس شروع شود.

سرانه آموزشی پایین معلولان

وی از سرانه بسیار پایین آموزشی برای افراد معلول کشور نیز انتقاد کرد و گفت: افراد معلول نیاز به وسایل کمک آموزشی دارند اما سرانه آموزشی آنان بسیار کم است. از سوی دیگر سرانه دانش‌آموزان معلول در سراسر کشور یکسان نیست، یعنی سرانه دانش‌آموزان استثنایی مدارس تهران و ایلام با هم متفاوت است و این تبعیض بزرگی است. امیدواریم آموزش و پرورش برای تجهیز مدارس اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیر عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان اضافه کرد: افراد معلول در مدارس عادی و استثنایی به معلم‌یار نیاز دارند و هر سه دانش‌آموز استثنایی کم‌توان ذهنی باید یک معلم یار داشته باشد، اما در برخی از نقاط کشور برای 15 تا 20 دانش‌آموز استثنایی یک معلم یار وجود دارد که این مسئله کیفیت آموزش افراد کم‌توان ذهنی را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز همزمان با اول مهر اولین کمیته نظارت و پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود، گفت: ایران جزء کشورهای مترقی در زمینه تصویب و وجود قوانین حمایت از معلولان است. هیچ کمبود قانونی در زمینه حمایت از معلولان نداریم بلکه آنچه کم داریم اجرای قانون است؛ وقتی هم به عنوان افراد فعال در حوزه مدنی معلولان بیان می‌کنیم که چرا قانون حمایت از معلولان اجرای نمی‌شود می‌گویند که کدام قانون در کشور اجرا شده که این قانون اجرا شود؟

محمودنژاد تصریح کرد: افراد دارای معلولیت در لایه‌های زیرین جامعه قرار دارند و اگر قانونی برای حمایت ازآنها تعیین می‌شود، برای رفع تبعیض‌ها و رساندن معلولان به سطح عادی جامعه است و باید اجرا شود.

انتهای پیام

captcha