اهمیت روزهای نخست مدرسه
کد خبر: 3844126
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۴

اهمیت روزهای نخست مدرسه

گروه اجتماعی ــ روزهای نخست مدرسه به یادماندنی‌ترین روزها در زندگی همه افراد است، اگر دانش‌آموزان روزهای اول مدرسه را با آرامش و شادی سپری کنند، گرایش آنان به مدرسه و تحصیل بیشتر می‌شود.

آغاز ماه مهر و فصل تعلیم و تربیت، بار دیگر شور و هیاهو را در رگ‌های کوی و معابر به جریان می‌اندازد و این شوق و نشاط دانش‌آموزان جلوه جوانی را در سیمای شهر و روستا نمایان می‌سازد.

پس از یک تعطیلات طولانی‌مدت، همواره روزهای آغازین مدرسه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تقویت روحیه تلاش و علم‌آموزی، کاهش اضطراب، اجتناب از بروز بدبینی نسبت به درس و مدرسه و معلم، تشویق به فعالیت‌های گروهی در روزهای آغاز مدرسه می‌تواند دانش‌آموز خلاق و فعالی را پرورش دهد، بخصوص در دوره ابتدایی که دوران طلایی تربیت‌پذیری و علم‌آموزی است.

لیلا شعبانی، کارشناس ارشد جامعه شناسی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با تاکید بر اهمیت روزهای آغازین سال تحصیلی، اظهار کرد: امروزه مسئولیت تربیت را باید به جای والدین به نظام آموزش و پرورش سپرد، بر همین اساس از آنجایی که تمام فرصت و وقت فرزندان در اختیار نهادهای وابسته به آموزش و پرورش از جمله مدرسه است باید نقش جایگزینی مدرسه به جای والدین مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی افزود: مدرسه فرآیندی است که از طریق آن دانش، مهارت، شایستگی و کیفیت‌های مطلوب رفتار یا منش به فرد آموخته می‌شود، از اینرو روزهای آغازین مدرسه تأثیر بسزایی در دانش‌آموزان دارد و حتی به از بین بردن هرگونه تنش و بدبینی آنان نسبت به درس، تحصیل و معلم کمک می‌کند.

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه دانش‌آموز در مدرسه اجتماعی شدن را یاد می‌گیرد، افزود: مهارت‌های ضروری و ارتباط متقابل اجتماعی با دیگران را در کنار توانایی خواندن و نوشتن فرا می‌گیرد.

شعبانی با تأکید بر نقش معلمان در شکل‌گیری شخصیت آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای مدرسه، کارکرد تربیتی و پرورشی است که برعهده معلمان و مربیان است، بر این اساس معلمان اولین شخصیت‌های دارای نفوذ و اقتدار در مدرسه هستند که دانش‌آموزان هر روز با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند؛ لذا اگر برخورد آنان، مهربانانه و همراه با خوش‌رویی باشد دانش‌آموزان را به درس و مدرسه علاقه‌مند می‌کند و باعث تقویت اعتماد به نفس آنان می‌شود و بالعکس هرگونه تهدید، تحقیر، تنبیه و پرخاشگری، اضطراب دانش‌آموز را بیشتر می‌کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نقش والدین در حمایت از دانش‌آموزان و تقویت اعتماد به نفس آنان، بیان کرد: مدرسه در روزهای اول برای فردی که تمام وقت خود را به بازی و استراحت گذرانده ممکن است خسته‌کننده باشد. به همین دلیل چند هفته طول می‌کشد تا او به وضعیت و شرایط جدید عادت کند؛ لذا برخورد والدین می‌تواند به سازگار کردن کودک با وضعیت جدید کمک فراوانی کند.

وی با اشاره به اینکه روابط در خانه فردی‌تر و عاطفی‌تر اما در مدرسه جمعی‌تر و منطقی‌تر است، تأکید کرد: والدین توجه کنند که آغاز سال تحصیلی به معنای کمرنگ شدن نقش آنان در چرخه تربیتی و آموزشی نیست، بلکه همه نهادهای اجتماعی اعم از خانواده تا نهادهای نظارتی و حتی خود آموزش و پرورش نقش تأثیرگذاری و مکملی در فرآیند تحصیلی و پرورشی دانش‌آموزان ایفا می‌کنند.

شعبانی بیان کرد: برای جامعه‌پذیر کردن دانش‌آموزان راهکارهایی به والدین و مربیان پیشنهاد می‌شود و به آنان کمک می‌کند تا در عین ارائه الگوی رفتاری مناسب، نظم و انضباط را به تدریج و با آموزش در فرزند به وجود آورند.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی به اولیا و مربیان توصیه کرد: هرگز در برابر بی‌نظمی‌های کودکان تسلیم نشوید، در مقابل عدم توجه کودکان نسبت به ایجاد نظم و انضباط برای او محرومیتی در نظر بگیرید، آرامش خود را حفظ کنید، از تغییرات مثبت دانش‌آموز حتی اگر اندک هم بود تعریف کنید، از انتقاد مکرر خودداری کنید، از پررنگ کردن بیش از حد نکات مثبت رفتاری کودک خودداری کنید، هرگز به کودکان بابت منظم بودن رشوه ندهید.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که روزهای نخست مدرسه به یادماندنی‌ترین روزها در زندگی همه افراد است، اگر دانش‌آموزن روزهای اول مدرسه را با آرامش و شادی سپری کنند، گرایش آنان به مدرسه و تحصیل بیشتر می‌شود؛ در این راستا تعریف خاطرات روزهای خوش دوران تحصیل، مدرسه‌آرایی و برخورد صمیمانه معلمان، نخستین روزهای مدرسه را به روزهای خاطره‌انگیز برای دانش‌آموزان تبدیل می‌کند.

انتهای پیام

captcha