تداوم انس فرهنگی بین کشورهای جاده ابریشم، دینداری آنها بوده است
کد خبر: 3845439
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶

تداوم انس فرهنگی بین کشورهای جاده ابریشم، دینداری آنها بوده است

گروه فرهنگی ـ رئیس فرهنگستان ادب و فارسی با اشاره به اینکه ادیان مختلف در جاده ابریشم در حال رفت و آمد و معاشرت با هم بوده‌اند، گفت: این کشورها با ادیان مختلف در کنار یکدیگر انس فرهنگی داشته‌اند و سرّ این، دوام دینداری این کشورها است. هریک از کشورهای این مسیر دارای دین خاصی بوده‌ان و دین‌داری وجه مشترک بنیادی و مبنای هم زیستی و رعایت اصول اخلاقی بین این کشورهای در مسیر این جاده بوده است.

تداوم انس فرهنگی بین کشورهای در مسیر جاده ابریشم دینداری آنها بوده استبه گزارش ایکنا از همدان، غلامعلی حدادعادل٬ رئیس فرهنگستان ادب و فارسی در نشست گفت‌وگوی ادیان و مذاهب اجلاس جهانی راه ابریشم در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، گفت: جاده ابریشم تا قبل از ۲ تا ۳ دهه اخیر تنها خاطره‌ای نزد تاریخدانان و مردم آشنا با ادبیات بود.

وی افزود: در سال‌های اخیر به همت یونسکو به طور خاص پس از قوت گرفتن چین در صحنه جهانی٬ جاده ابریشم از یک خاطره به یک واقعیت نو مبدل شده است.

حدادعادل اضافه کرد: چینی‌ها مفهوم تاریخی جاده ابریشم را از نو تجدید کردند٬ در سال ۲۰۱۳ رئیس جمهور چین عنوان «یک کمربند - یک جاده» را شعار و راهبرد اصلی همکاری‌های بین‌المللی چین قرار داده است.

رئیس فرهنگستان ادب و فارسی ابراز کرد: مفهوم جاده ابریشم دوباره زنده شده است و چین، جاده ابریشم را به عنوان نماد حضور در عرصه جهانی و نماد همکاری روابط بین‌المللی خود انتخاب کرده و می‌خواهد رویای جاده قدیم ابریشم را تعبیر کند.

حدادعادل گفت: جاده ابریشم ابعاد مختلف و جنبه‌های گوناگونی دارد٬ جاده ابریشم را می‌توان از حیث اقتصادی٬ جغرافیایی و ... مورد توجه قرار داد٬ توجه این همایش به جاده ابریشم از لحاظ فرهنگی است.

وی بیان کرد: ایران در جاده ابریشم قدیم نقش تعیین کننده‌ای داشته است. ایران حلقه واسطه‌ای میان چین٬ هند٬ غرب آسیا و اروپا بوده است که امیدواریم امروز نیز ایران این جایگاه تأثیرگذار در احیای جاده داشته باشد.

حدادعادل گفت: همانطور که گفته شد این همایش به بخش فرهنگی٬ اخلاقی و دینی جاده ابریشم اختصاص دارد٬ یکی از راه های تحقیق در جاده ابریشم مراجعه به منابع کهن ادبیات فارسی است.

جاده ابریشم نمادی از زندگی همه جانبه است

وی گفت: در کتاب‌های ما ایرانیان همچون مثنوی مولوی قصه‌های بسیاری وجود دارد که در بستر تجارت در منطقه شکل گرفته است علاوه بر آن نمونه‌های خواندنی و شنیدنی درخصوص سفر و منطقه وجود دارد که یکی از آنان سفرنامه ناصر خسرو و گلستان سعدی است که به ترتیب در هزار سال پیش و ۸۰۰ سال پیش نوشته شده است.

وی گفت: وقتی می‌گویم جاده ابریشم نباید تنها یک جاده و راه در نظر ما مجسم شود البته جاده ابریشم یک راه بوده اما راه همچون رگ در بدن است اهمیت جاده ابریشم از آن جهت است که مسیر زندگانی بوده، تحرک و تکاپو بوده است.

رئیس فرهنگستان ادب و فارسی گفت: در جاده ابریشم یک جامعه جهانی٬ یک جامعه متنوع و یک جامعه پویا در طول چندین قرن زندگی پر تحرک داشته است٬ جاده ابریشم نمادی از زندگی همه جانبه است که رکن مهم آن فرهنگ بوده است.

حداد عادل تصریح کرد: ادیان مختلف در این جاده در حال رفت و آمد و معاشرت باهم بوده‌اند٬ این ادیان در این جاده یکدیگر را تحمل می کرده‌اند چرا که اگر تحمل نمی‌کردند نمی‌توانستند یک بزرگراه اقتصادی مهم را چندین هزار سال فعال نگاه دارند.

وی ادامه داد: این کشورها با ادیان مختلف در کنار یکدیگر انس فرهنگی داشته‌اند و سر این دوام دینداری این کشورها است٬ هریک از کشورهای این مسیر دارای دین خاصی بوده‌اند٬ دین داری وجه مشترک بنیادی و مبنای هم زیستی و رعایت اصول اخلاقی بین این کشورهای در مسیر جاده بوده است.

گفت‌و‌گوی ادیان در جاده ابریشم اقتصاد را از تبدیل شدن به ابزار استعمار حفظ می‌کند

حدادعادل بیان کرد: در جاده ابریشم تجارت ۲ طرفه بوده است٬ دنیای امروز آنچنان که می‌دانیم تفاوت بر روح حاکم بر جاده ابریشم دارد٬ در این دنیا٬ دنیای غرب. می‌خواهد مجموعه‌ای از کالاهای خود را به کشورهای دیگر و بازرگانان قدیم جاده بفروشد و صرفا به فکر سود یک طرفه است که این مهم در جاده قدیم دیده نمی‌شده است.

حدادعادل تصریح کرد: ادیان بر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس اثر انکار ناپذیری دارد٬ مردم همواره عبادت را باهنر همراه می‌کردند٬ در همه ادیان و همه اعصار تاریخ٬ رابطه انسان با خدا در درجه اول یک رابطه قلبی است٬ نیایش از دل بر می‌خیزد و هنر دستاورد دل است.

رئیس فرهنگستان ادب فارسی گفت: نیایش بهترین قطعات ادبی است٬ قرآن ما کتاب مقدس مسلمانان ادبی‌ترین متن زبان عربی است٬ در سایر ادیان همه مردم با خداوند با زبان پیراسته صحبت می‌کنند و معابد را با بهترین و هنری ترین شکل و معماری می سازند.

وی گفت: بهترین دستاوردهای هنری را مردمان دین دار با عشق و علاقه برای نزدیکی به خدا ساخته‌اند٬ گفت‌وگوی بین ادیان و همکاری آنها می‌تواند بستر مناسبی برای میراث فرهنگی باشد٬ گفت و گوی ادیان در جاده ابریشم می تواند اقتصاد و تجارت را از تبدیل شدن آن به یک ابزار استعمار حفظ کند.

حدادعادل در پایان بیان کرد: کشورهای در مسیر جاده ابریشم این جاده را با گفت و گوی ادیان تلطیف٬ اخلاقی و الهی کنند٬ می توان به جای بحث و جدل و صحبت از اختلافات ادیان و مذاهب به وجوه مشترک ادیان و مذاهب بپردازیم نگاه به وجوه مشترک ادیان امکان همزیستی آنها را بیشتر می‌کند.

انتهای پیام

captcha