«توجه به فطرت و عقل انسان» نقطه اشتراک ادیان ابراهیمی و شرقی است
کد خبر: 3845390
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

«توجه به فطرت و عقل انسان» نقطه اشتراک ادیان ابراهیمی و شرقی است

گروه معارف ـ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با بیان اینکه ادیان در علوم به دو دسته ادیان ابراهیمی و شرقی تقسیم می‌شود٬ گفت: ادیان شرقی با آنکه خود ادعای وحیانی ندارند اما دارای نقاط مشترک با ادیان ابراهیمی دارد و آن توجه به فطرت و عقل انسان است.

شعبانیبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، امروز 6 مهرماه در نشست گفت‌وگوی ادیان و مذاهب اجلاس جهانی راه ابریشم در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، اظهار کرد: گفت‌وگو همواره مبتنی بر نقاط مشترک شکل می‌گیرد.

وی افزود: ادیان در علوم به ۲ دسته ادیان ابراهیمی و شرقی تقسیم می‌شود که جامع‌ترین کتاب در مورد ادیان توسط یک دانشمند غربی نوشته‌شده است.

وی با بیان اینکه ادیان ابراهیمی به مسیحیت، یهودیت، اسلام و زرتشت گفته می‌شود که ادعای وحیانی بودن دارند، افزود: پیدا کردن نقاط مشترک در ادیان ابراهیمی بسیار آسان است و مسلمانان مسیحیت و یهودیت را کامل‌کننده ادیان قبلی خود می‌دانند و اسلام استمرار و تکمیل‌شده دو دین گذشته است.

شعبانی ادامه داد: اسلام در اصل خود تفاوت بنیادین با مسیحیت و یهودیت ندارد و وجود تفاوت‌های ظاهری در مسیر تکامل بشر امری طبیعی است٬ ادیان در ۱۴۰۰ سال پیش توجه به نقاط مشترک نشان داده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان ابراز کرد: بخش دوم ادیان٬ ادیان شرقی است که باآنکه خود ادعای وحیانی ندارند اما دارای نقاط مشترک با ادیان ابراهیمی دارد و آن توجه به فطرت و عقل انسان است.

وی عنوان کرد: بسیاری از ادیان در کشورهای شرقی برخاسته از فطرت انسانی است٬ ما اگر به دنبال عملیاتی نمودن این مهم و تبدیل این گفت‌وگو به یک مدیریت در جهان هستیم باید دو موضوع مهم یعنی عقل و فطرت در انسان تقویت شود.

راه‌حل رسیدن به گفت‌وگو، توجه به عقل است
وی بیان کرد: امام حسین(ع) به‌عنوان یکی از امامان شیعه قیام کرد تا بشر را به عقلانیت برساند، امروز یکی از مظلومیت‌های عقل که عزلت‌نشین شده است تعریف درست این واژه است راه‌حل دررسیدن به گفت‌وگو٬ توجه به عقل است.

امام‌جمعه همدان گفت: امام علی(ع) در نامه‌ای به یکی از حاکمان از او می‌خواهد که بارحمت و مهربانی با دیگران برخورد کند چراکه انسان‌ها با یکدیگر در دو رکن مهم انسانیت و دین وجه مشترک دارند.

وی با اشاره به اینکه عقلانیت باید محور مشترک تعاملات باشد، گفت: همه انسان‌ها دارای نقاط مشترکی با یکدیگر هستند و آن فطرت و انسانیت است فطرتی که ما از آن به حسن و قبح یاد می‌کنیم.

شعبانی با اشاره به اینکه انسانیت باید برای انسان موضوعیت پیدا کند، ابراز کرد: امروز باید عقلانیت و انسانیت در مدیریت جهانی مدنظر و موردتوجه قرار گیرد.

مدیریت جهانی عادلانه؛ گمشده امروز بشر

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: اگر بشر عاقل باشد به اسم دین آثار تاریخی در سوریه را تخریب نمی‌کند٬ تخریب آثار در اقصی نقاط دنیا به دلیل عدم توجه به عقلانیت و فطرت واحده انسان است.

وی گفت: در اسلام مساجد به‌صورت نیم‌دایره ساخته‌شده است٬ اماکن مذهبی و آثار اسلامی ما در ادیان مختلف دارای ساختار و معمار اسلامی متفاوتی با ایران است که این معیارها نشأت گرفته از تفکرات دینی است.

شعبانی ابراز کرد: اسلام معتقد است حیات بشر حیات دوار است٬ بشر در مسیر رفت‌وبرگشت قرارگرفته است ما در ادیان معتقدیم زندگی انسان از یک نقطه شروع و در آنجا به پایان می‌رسد ازآنجاکه حرکت انسان دوار است معمار اسلامی نیز با این اصول پیش می‌رود و آن معماری نیم‌دایره تداعی‌گر حیات بشری است‌.

وی گفت: امام علی(ع) می‌فرماید:«خدا رحمت کند کسی که به سه سؤال مهم خود مبنی بر اینکه از کجا آمده به کجا می‌رود و در کجاست» پاسخ دهد که این سؤال به مبدأ٬ آینده و حیات بشری اشاره دارد. امیدواریم گفت‌وگوی ادیان موجب مدیریت جهانی عادلانه ( گمشده امروز بشر) و عقلانی شود.
انتهای پیام

captcha