ایجاد هسته اولیه اندیشکده بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی روان‌شناسی
کد خبر: 3845987
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
رئیس سازمان نظام روانشناسی خبر داد:

ایجاد هسته اولیه اندیشکده بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی روان‌شناسی

گروه جامعه ــ رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه هسته اولیه اندیشکده‌ای بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی در حال ایجاد است و امیدواریم تا اواخر امسال این اندیشکده شکل گیرد، به شیوه‌های نظارت بر عملکرد مراکز روانشناسی و مشاوره اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی فضای مجازی و اثر آن برجامعه، توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های این حوزه داریم و آن را تقویت و با جدیت رصد می‌کنیم.

هسته اولیه اندیشکده بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی روان‌شناسی ایجاد می‌شود/ تقویت نظارت بر فعالیت‌های مجازیمحمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر روند بومی‌سازی روان‌شناسی اسلامی در کشور و سرنوشت اندیشکده اسلامی بومی‌سازی رشته روان‌شناسی و مشاوره مبتنی بر فرهنگ دینی، اظهار کرد: همه ما علم روانشناسی را قبول داریم و اساتید و بزرگان این علم را تدریس می‌کنند، اما برای خدمات‌دهی به مردم کشور آن‌هم با استفاده از تجربیات چهل‌ ساله باید علمی داشته باشیم که مبتنی بر فرهنگ این مملکت باشد؛ امروز روانشناسی‌ای که در آمریکا و غرب به مردم ارائه می‌شود، نمی‌تواند در ایران کارکردی داشته باشد و باید آن علم را با فرهنگ خودمان بومی کنیم تا اثربخش باشد؛ لذا تلاش می‌کنیم تا روانشناسان کشور هم علمی را به رسمیت بشناسند که مبتنی بر فرهنگ و شاخصه‌های دینی ما باشد و براساس آن به مردم خدمات ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نوشته شده است که روانشناسی‌ای که مبتنی بر فرهنگ آن جامعه نباشد بی‌اثر خواهد بود و رسمیت ندارد، ادامه داد: برهمین اساس به دنبال این هستیم تا اندیشکده‌ای بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی برای روان‌شناسی در کشور ایجاد کنیم. راه‌اندازی این مرکز درواقع پاسخی به سخنان و دغدغه‌های مقام معظم رهبری خواهد بود، چرا که مسئله، سلامت و رفتار سالم است و دغدغه اصلی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هم رفتار سالم است که آن نیز مربوط به جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور است؛ به عبارتی دغدغه سازمان همان حرفی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌ خود در مشهد بیان کردند و آن نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی ایرانی است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اضافه کرد: امروزه در تمام شیوه‌ها و مداخلات روانی که در دنیا صورت می‌گیرد، سبک زندگی و شیوه مداخله یک اصل مهم و اساسی است که در اختلالات جسمی مورد توجه قرار می‌گیرد، حال این سؤال پیش می‌آید که ما در کشور چقدر به این موضوع توجه کرده‌ایم و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را آموزش داده‌ایم؟ آموزشی که باید از سنین پایین و در مدرسه و از کتب درسی شروع شود و تا دانشگاه و بزرگسالی ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر درصدد هستیم که هسته اولیه اندیشکده‌ای بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی را ایجاد کنیم و به دنبال قولی که داده‌ایم برویم تا این کار را عملیاتی کنیم؛ لذا امیدواریم تا اواخر امسال هسته اولیه این اندیشکده شکل گیرد و به زودی مقدمات راه‌اندازی آن فراهم شود.

حاتمی در ادامه به نحوه نظارت این سازمان بر عملکرد مراکز مشاوره و روانشناسی و فعالیت روانشناسان نیز اشاره کرد و گفت: این سازمان به‌ منزله ناظر و معیار استاندارد‌ساز مسائل روانشناسی و مشاوره در کشور است و با توجه به این مسئله بر تمام فعالیت‌های روانشناسان و مشاوران کل کشور نظارت دارد.

رئیس سازمان روانشناسی ادامه داد: قطعاً سلامت روان در افراد و به تبع آن جامعه، همواره مورد توجه مسئولان و مردم بوده است، اما ساختار نامناسبی که در گذشته وجود داشت منجر شد تا افراد بسیاری بدون داشتن تخصص اقدام به ارائه خدمات مشاوره کنند و نظارتی بر فعالیت آن‌ها وجود نداشت. متأسفانه عدم دانش لازم و نبود سیستم نظارتی قدرتمندی که بتواند رصد جامعی داشته باشد از مشکلات موجود است. موازی‌کاری و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در اجرای سیاست‌های این حوزه، موضوع دیگری است که مطرح است و همین پراکندگی در اجرای قوانین و برنامه‌های تدوین شده و ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره توسط دستگاه‌ها و افراد مختلف، باعث ناهماهنگی در ارائه خدمات شده است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره وظیفه ارائه مجوز و نظارت بر فعالیت‌های این حوزه را بر عهده دارد، به ایکنا گفت: امروزه باتوجه به گستردگی فضای مجازی و اثر آن بر جامعه، توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های این حوزه داریم و آن را تقویت و با جدیت رصد می‌کنیم. طی مشاهدات انجام شده تذکرات فراوانی را به افرادی که بدون مجوز اقدام به فعالیت کرده بودند دادیم که بیش از هزار نفر بودند، همچنین با افراد بسیاری هم برخورد جدی شد و تعدادی هم به دادگاه فراخوانده شدند.

حاتمی با تأکید بر اینکه سازمان نظام روانشناسی مسئولیت دادن مجوز به افراد واجد شرایط را دارد، تصریح کرد: ما قطعاً به‌ کسی که صلاحیت لازم را ندارد پروانه نمی‌دهیم. جریان ارائه پروانه هم به این شکل است که پس از اینکه فرد در دانشگاه در مقطع فوق لیسانس فارغ‌التحصیل شد، برای درخواست پروانه ابتدا باید عضو سازمان روانشناسی و مشاوره شود و در کمیسیون‌های چهارده‌گانه متناسب با رشته تحصیلی مصاحبه شود. در این مسیر اگر صلاحیت فرد براساس مدارک احراز شد، به او پروانه فعالیت داده می‌شود؛ سخت‌گیری‌ای هم که در این پروسه انجام می‌شود به نفع فرد و مردم است و نباید از سختگیری‌های سازمان گلایه‌مند بود.
 
انتهای پیام
captcha