مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی برترین‌های مسابقات ملی قرآن
کد خبر: 3846497
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی برترین‌های مسابقات ملی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «برترین‌های قرائت ترتیل و حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء مسابقات ملی قرآن‌ معرفی شدند» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه نهم مهرماه اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «آغاز طرح پائیزی «قرآن کتاب زندگی ۱۴۵۳» از 13 مهرماه» آمده است: احمد فراهانی، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن و دبیر طرح قرآن، کتاب زندگی(۱۴۵۳) در رابطه با آغاز اجرای این طرح از سوی رادیو قرآن گفت: طرح پائیزی قرآن کتاب زندگی(۱۴۵۳) شامل برنامه‌های بسیاری است که از ۱۳ مهرماه در رادیو قرآن اجرایی می‌شود. برنامه‌ای با عنوان «قرآن، کتاب زندگی» با اجرای استاد معتز آقایی تدارک دیده شده که به تکنیک‌های حفظ و مفاهیم قرآن کریم می‌پردازد. همچنین سوال پیامکی به صورت روزانه در چند نوبت پخش و شنوندگان می توانند پاسخ سوالات خود را به شماره ۳۰۰۰۱۴۵۳ ارسال کنند. بر این اساس هر روز ۳ برنده انتخاب و به هر نفر مبلغ یک میلیون ریال به عنوان هدیه به آنها تقدیم می شود. اسامی برندگان فردای هر روز در سایت رادیو قرآن اعلام خواهد شد. حفظ و تثبیت جزء ۲۹ و ۳۰ قرآن کریم از اهداف مهم این طرح است؛ حفظ برای کسانی که تازه همراه این طرح می شوند و تثبیت برای افرادی که در دوره ی گذشته همراه این طرح بودند.
همچنین برنامه «زنگ آسمانی» ویژه دانش‌آموزان سراسر کشور شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با این طرح همراه خواهد بود. برنامه «تصحیح قرائت قرآن» نیز روزهای چهارشنبه با همین رویکرد تقدیم شنوندگان می‌شود. «هدیه‌های آسمانی» از دیگر برنامه‌های این طرح در جهت حفظ جزء سی ام قرآن کریم ویژه کودکان و نوجوانان است که پنجشنبه‌های هرهفته از ساعت ۹ تا ۱۰ با حضور دو تن از حافظان کل قرآن کریم (مریم تقی‌زاده و نجمه شبانی قهرودی) به سمع مخاطبان می‌رسد. برنامه «فهم زبان قرآن» در مدت زمان ۳۰ دقیقه به ترجمه و مفاهیم قرآن کریم می‌پردازد که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ساعت ۱۸:۲۰ از رادیو قرآن موج اف ام ردیف ۱۰۰ مگاهرتز پخش می‌شود.
در خبری دیگر با عنوان «آغاز فینال قرائت و حفظ کل مسابقات سراسری قرآن/ معرفی برگزیدگان ترتیل» آمده است: مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن کریم از صبح امروز در سالن دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شد. در این رقابت‌ها ۲۲ قاری و ۱۷ حافظ کل قرآن با عبور از مرحله مقدماتی خود را فینال رسانده و برای کسب کرسی‌های بین‌المللی با هم رقابت می‌کنند. مسابقات در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود که در نوبت صبح شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل و در نوبت بعد از ظهر شرکت‌کنندگان رشته قرائت باهم رقابت می‌کنند. مسابقات فردا هم به همین صورت ادامه دارد و روز پنجشنبه برترین قاریان و حافظان قرآن کشور جهت حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور‌های مختلف جهان اسلام معرفی می‌شوند. بنابر این گزارش، مسابقات رشته‌های ترتیل و حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء قرآن کریم هم شب گذشته به پایان رسید و برگزیدگان این دو رشته معرفی شدند.

چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «برگزاری اختتامیه مسابقات درس‌هایی از قرآن با حضور حجت‌الاسلام قرائتی»، «مؤلفه‌های پیروزی سپاه اسلام در جنگ احزاب/ آموزه‌هایی برای ایستادگی دربرابر زورگویان»، «ارائه خدمات بیمه‌ای تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به هر زائر اربعین» و «تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۶ قرآن باصدای خلیل الحصری+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز امروز شش خبر قرآنی و معارفی منتشر کرده است. در خبری با عنوان «اولین محفل استانی شعر «قرار» در آستان امام رئوف برگزار می‌شود» آمده است: شعر عاشورایی «لبیک یاحسین» به‌همت محفل شعر «قرار» بسیج شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری ماه صفر برگزار می‌شود. در این برنامه ادبی شاعران آیینی کشور همچون محمد غفورزاده (شفق)، محمود اکبرزاده، احمد بابایی، سیدمحمدجواد شرافت، هادی جانفدا، حامد عسکری، علی زمانیان، حامدخاکی، سیدشهرام شکیبا، فضه‌سادات حسینی و جمعی دیگر از شاعران جوان به شعرخوانی خواهند پرداخت. این برنامه در روز چهارشنبه دهم مهرماه ساعت 19 در رواق امام‌خمینی(ره) حرم رضوی برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند اخبار و اطلاعات مربوط به جلسه را از طریق کانال تلگرامی gharaaar@ دنبال کنند.
پنج خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «تمدن اسلامی از گذرگاه اربعین می‌گذرد»، «شرط مداح شدنم قبولی در کنکور بود/ برخی مداحان از خودشان سلبریتی ساخته‌اند»، «اختتامیه پنجمین جایزه جهانی اربعین برگزار شد»، «بررسی فجایع و رویدادهای واقعه حره/ چگونه توطئه‌های معاویه مانع شناخت مردم از مقام امامت شد؟» و «اهمیت شفافیت در جلب اعتماد عمومی» هستند.

ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز چهار خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «برترین‌های قرائت ترتیل و حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء مسابقات ملی قرآن‌ معرفی شدند» می‌خوانیم: آیین اختتامیه چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم بخش مردان سه‌شنبه شب با معرفی برترینها رشته‌های قرائت ترتیل و ۱۰ و ۲۰ جزء در سالن ابن سینا دانشگاه اصفهان پایان یافت.هیئت داوران این مسابقات در رشته‌ قرائت ترتیل قرآن کریم، رتبه ممتاز را به محمدمهدی بیگی از استان تهران، علی قنبری از استان زنجان و حسام قانعی از استان فارس و رتبه عالی را به محمدرضا عباسیان از استان تهران، محمدحسین حدادزاده از استان یزد و محمد دافعیان از استان اصفهان در نظر گرفتند. در رشته‌ حفظ ۱۰ جز قرآن کریم این مسابقات، امین صیدی از استان کرمانشاه، رتبه ممتاز و و یوسف رحیمی از استان زنجان، علی سبزه از استان خراسان رضوی، شهاب‌الدین خوجملی از استان گلستان و سید حمیدرضا جاوید شفیعی از استان خراسان رضوی رتبه‌ عالی را کسب کردند.
هیئت داوران در همین بخش هادی رضایی از استان کرمان و مهدی کشاورز از استان فارس شایسته‌ تقدیر دانستند. چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم بخش مردان ششم ماه مهر در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی با هدف ترویج معارف قرآنی در جامعه آغاز شد. در این مسابقات ٢١۶ نفر برادر با یکدیگر در رشته‌های یادشده رقابت کردند. بخش خواهران این مسابقات از نوزدهم ماه مهر در اصفهان آغاز می‌شود.
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «مظاهر خیرخواهی امام حسین(ع) را باید با آثار هنری به تصویر بکشیم»، «برگزیدگان پنجمین جایزه جهانی اربعین معرفی و تجلیل شدند» و «رشد ۳۰۰ درصدی آثار ارسالی به پنجمین جایزه جهانی اربعین» هستند.

ایبنا

پنج خبر صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری شامل «هفتمین نشست هم اندیشی علم دینی برگزار می‌شود»، «جایگاه سادات علوی در یزد چگونه بوده است؟»، «کتاب «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن» نقد می‌شود»، «7000 نمایه تخصصی درباره آثار امام موسی صدر رونمایی می‌شود» و «زنان می‌توانند به جایگاه اجتهاد هم برسند» هستند.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز تعداد سه خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «همایش بزرگ اربعین مهدوی در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌شود» آمده است: همایش اربعین مهدوی چهارشنبه دهم مهرماه در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار خواهد شد. قرائت قرآن کریم توسط کریم منصوری و سخنرانی دکتر محمد شجاعی از برنامه‌های این همایش است. صابر خراسانی، مداح اهل بیت(ع) نیز در این برنامه به شعرخوانی خواهد پرداخت. رونمایی از موزیک اربعینی با صدای علی‌اکبر قلیچ و شعری از قاسم صرافان از دیگر برنامه‌های این همایش است. همایش اربعین مهدوی از ساعت ۱۵ تا ۱۷/۳۰ دقیقه روز چهارشنبه دهم مهرماه در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌شود.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «آیا لازم است مرجع تقلید انتخاب کنیم و از او تقلید نماییم؟» و «اجرای سرود ۱۰۰۰ نفری در اربعین حسینی/برگزاری ۸ ویژه برنامه با موضوع اربعین در ۸ استان کشور» هستند.

ایسنا

چهار خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا در روز جاری شامل «اختتامیه پنجمین جایزه جهانی اربعین»، «اربعین فرصتی برای نشان دادن اقتدار اسلام و شیعه است»، «امام حسین (ع) در روز عاشورا نهایت خیرخواهی را به منصه ظهور گذاشت» و «تردد خودروهای شخصی از ۱۵ تا ۳۰ مهرماه در مرزها ممنوع است/فعالیت موکب‌ها از ۱۵ مهرماه» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، تا ساعت 14 امروز هیچ خبری منتشر نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری فقط یک خبر با عنوان «ویژگی شیعه واقعی از منظر امام صادق (ع)» منتشر کرده است.

روزنامه کیهان

صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «راهکارهای مقابله با شایعات از نگاه قرآن» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: شایعات، بیشتر در مسائل مهم و با اهمیتی است که به سبب ابهامات و کمبود اطلاعات و آگاهی درباره آن موضوع به سرعت در اجتماع منتشر می‌شود. در حقیقت اگر اهمیت موضوع و ابهامات نباشد، شایعات نه تولید می‌شود و نه انتشار می‌یابد. بنابراین، این دو ویژگی اهمیت و ابهام از مهم‌ترین عناصر تولید و انتشار شایعات است. روانشناسان اجتماعی بر این باورند که شایعه بر اساس سه رشته از احساسات «ترس، امید و تنفّر» انتشار می‌یابد؛ زیرا انسانها هنگامی که از پدیده‌ای احساس‌ترس داشته باشند یا از موضوعی احساس تنفر کنند و یا به چیزی امید بسته باشند، از آمادگی لازم برای ساخت و رواج شایعه درباره آن، برخوردار هستند. افراد، شایعه را به این دلیل تکرار می‌کنند که بعضی از نیازهای آنان از این طریق، ارضا می‌شود. شایعه‌ای که سوءظن یا تنفّر را به همراه دارد یا شایعه‌ای که‌ترس یا امیدواری را بیان و اثبات می‌کند، قادر به تکرار شدن است و توسط احساسات و هیجان‌های گوینده شایعه تقویت می‌شود.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha