اجرایی شدن طرح سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی
کد خبر: 3846526
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷

اجرایی شدن طرح سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اجرایی شدن طرح سازگاری با کم آبی به صورت پایلوت در خراسان جنوبی، افزود: این طرح برای ارتقاء بهره وری از آب برنامه ریزی و پروژه‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای در این سند تعریف شده است.

اجرایی شدن طرح سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی، امروز 9 مهر، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: به این سازمان هفت وظیفه ابلاغ شده که سیاست گذاری و نظارت بر عملکرد و فعالیت‌ها، انجام امورات پژوهشی و آموزش که شامل ارتقاء سطح دانش بهره برداران بخش کشاورزی و ورود تکنولوژی جدید به این بخش بوده، از جمله این وظایف است.

وی با بیان اینکه انجام امورات فنی و زیربنایی از دیگر وظایف این سازمان است، افزود: باید این وظایف در ارتقا سطح تولید محصولات زراعی و باغی خود را نشان دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: هدف اصلی ما در بخش کشاورزی بهره وری، تثبیت اشتغال، ایجاد امنیت شغلی، حفاظت از منابع پایه و جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی و خوداتکایی در محصولات کشاورزی است که باعث استقلال مملکت و افزایش ضریب امنیت غذایی کشور می‌شود.

قوسی تصریح کرد: با توجه به بررسی‌ها و سند توسعه‌ای که برای بخش کشاورزی تدوین شده متناسب با شرایط اقلیمی کشت محصولات انجام می‌شود تا بهره وری را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح سازگاری با کم آبی به صورت پایلوت در خراسان جنوبی، افزود: این طرح برای ارتقاء بهره وری از آب برنامه ریزی و پروژه‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای در این سند تعریف شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و سیستم‌های آبیاری کم فشار، تصریح کرد: امسال 800 هکتار از اراضی استان باید به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شود که تاکنون 2100 هکتار اجرایی شده است.

قوسی با بیان اینکه امسال اعتبارات خوبی برای اجرایی شدن سند سازگاری با کم آبی به استان داده شده است، افزود: تاکنون 72 میلیارد تومان برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری به استان ابلاغ شده و قول داده شده است تا 120 میلیارد تومان به استان ابلاغ شود.

وی با اشاره به وجود ۶۲۵۲ رشته قنات در استان، تصریح کرد: باید برنامه ریزی کرده و درست از این منابع آبی محافظت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف گذاری شده سالانه 30 درصد این قنوات را مرمت، بازسازی و حفاظت کنیم، اظهار کرد: در این خصوص سال گذشته 8 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار ملی داشته‌ایم که امسال به 14 و نیم میلیارد تومان رسیده است و با قول‌هایی که داده شده، جمعا نزدیک ۲۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استاتی گذاشته‌ایم.

قوسی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های هدف گذاری شده بحث گلخانه‌ها است، افزود: قطعا اگر برنامه ریزی کنیم می‌توانیم توسعه کشت‌های گلخانه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال جاری میزان تعهد ما 60 هکتار توسعه کشت گلخانه‌ای است و در این راستا خوشبختانه تاکنون برای 30 هکتار از اراضی طرح آماده شده و در شش هکتار از اراضی کشت گلخانه‌ای انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برای سیل سال گذشته 100 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده است و برای خسارات ناشی از سیل ابتدای امسال نیز 8650 پرونده در سامانه سجاد ثبت شده که 41 درصد پرونده‌ها آماده دریافت تسهیلات است.

قوسی یادآور شد: 87 میلیارد و 500 میلیون تومان خسارات ناشی از سیل سال جاری آماده پرداخت است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های اصلاح نژاد دام، تغذیه دام، ارتقاء محصولات زراعی از جمله پروژه‌های است که در طرح سازگاری با کم آبی طراحی و پیگیری می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha