بازگشت مسابقات به آنتن زنده تلویزیون/ برنامه‌های جنبی که مسابقات را به حاشیه می‌راند
کد خبر: 3846553
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
حاشیه‌نگاری ایکنا از مسابقات سراسری قرآن؛

بازگشت مسابقات به آنتن زنده تلویزیون/ برنامه‌های جنبی که مسابقات را به حاشیه می‌راند

گروه مسابقات ــ سومین روز از مرحله نهایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی آغاز شد که سرانجام از نوبت بعدازظهر و پس از کش و قوس‌های فراوان، مسابقات به روی آنتن زنده شبکه قرآن و معارف سیما رفت؛ این اتفاق طی روزهای گذشته حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت که پس از دیدار مدیر شبکه قرآن با رئیس سازمان اوقاف عملی شد.

بازگشت مسابقات به آنتن زنده تلویزیون / برنامه‌های جنبی که مسابقات را به حاشیه می‌راند

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ به اصفهان، چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از صبح روز سه‌شنبه نهم مهرماه با برگزاری رقابت‌ها در رشته حفظ کل قرآن کریم در بخش سوم آغاز شد و روز چهارشنبه بخش رقابتی این مسابقات پایان خواهد یافت. در ادامه نگاهی گذرا به برخی حواشی این روز خواهیم داشت.
مسابقات این روز با اجرای نماینده استان گیلان در رشته حفظ کل قرآن کریم آغاز شد، امیدرضا رحیمی، حافظ کل قرآن کریم و نماینده استان گیلان و سعید علی اکبری، حافظ کل قرآن و نماینده استان قزوین در این مسابقات، دو روشندل حاضر در مسابقات این دوره هستند که اتفاقاً هر دو آنها سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام و کسب رتبه در این مسابقات را در کارنامه خود دارند. علاوه بر این دو، دارندگان رتبه‌های بین‌المللی دیگری نیز در مسابقات حضور دارند که سیدمصطفی حسینی، مختار دهقان، محمد خاکپور، هادی موحدامین، وحید خزایی تنها بخشی از آنها هستند.
در نوبت صبح و زمانی که حافظان کل باید در جایگاه حاضر می‌شدند، محمد خاکپور، به عنوان چهارمین شرکت‌کننده باید در جایگاه حاضر می‌شد، به درخواست او، نوبت اجرای وی به نفر آخر نوبت صبح جابجا شد، علت این کار هم دیر رسیدن به محل برگزاری مسابقات به دلیل حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی بود. خاکپور طی روزهای گذشته رتبه دوم رشته حفظ کل قرآن کریم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی را کسب کرده است.

برنامه‌های جنبی مسابقات
در این روز همچنین نشست خبری مسابقات کتابت و خوشنویسی قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و احسان پورنعمان، دبیر اجرایی نخستین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم برگزار شد. این مسابقات صبح روز چهارشنبه با رقابت ۲۸ نفر در مسجد جامع اصفهان برگزار می‌شود. این افراد یک صفحه از قرآن کریم را به خط نسخ کتابت خواهند کرد و بلافاصله کار آن‌ها مورد داوری قرار می‌گیرد و نفرات برگزیده نهایی انتخاب خواهند شد. همچنین نشست دیگری که اطلاعات زیادی در مورد آن منتشر نشده نیز در مکانی غیر از سالن محل برگزاری مسابقات برگزار شد، تا برنامه‌های جنبی مسابقات سراسری قرآن در این روز بسیار بیشتر از روزهای قبل باشد؛ برنامه‌هایی که اگر در مورد آن استراتژی درستی اتخاذ نشود، می‌تواند اصل مسابقات را به حاشیه براند.

کیفیت غذای شرکت‌کنندگان که تأثیر منفی زیادی بر اجرایی آنها می‌گذارد، طی روزهای گذشته باعث شد تا شاهد اعتراض برخی از شرکت‌کنندگان به خصوص نسبت به تندی غذا باشیم؛ با این وجود در روز سوم مسابقات اگرچه نه همچون روزهای گذشته، اما کماکان اعتراضاتی مطرح بود.

مسابقات روی آنتن زنده
در این روز و البته در نوبت بعدازظهر، سرانجام و پس از کش و قوس‌های فراوان، مسابقات به روی آنتن زنده شبکه قرآن و معارف سیما رفت، این اتفاق طی روزهای گذشته حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت، پخش زنده تلویزیونی پس از ان حاصل شد که صبح امروز و در تهران، مدیر تازه نفس شبکه قرآن و معارف سیما به دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه رفت تا تعاملی دو جانبه در مورد مسائل داشته باشند. لحظاتی پس از این جلسه بود که مسابقات به روی آنتن رفت. به نظر می‌رسد شیرینی این دیدار به حدی بوده است که شیخ‌اکبری تازه نفس را که تا قبل از جلسه فوق خواهان پخش گزینشی مسابقات بود را ناگزیر از پخش زنده مسابقات کند. برای مشخص شدن اینکه کدام یک از دو طرف از مواضع خود کوتاه آمده‌اند تا مسابقات به روی آنتن زنده برود، باید چند روز صبر کرد.
چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جزء معدود دفعاتی است که در یک مجموعه دانشگاهی برگزار می‌شود؛ موضوعی که مزایا و معایب خاصی را به همراه داشته و دارد. فارغ از بررسی معایب و مزایای چنین انتخابی، اما آنچه مهم‌تر به نظر می‌رسد، حضور اساتید و دانشجویان در سالن مسابقات است. طی روزهای گذشته نشانه‌ای که حاکی از حضور رسمی و برنامه‌ریزی شده اساتید و دانشجویان در سالن مسابقات باشد، مشاهده نشده است.
برگزارکنندگان مسابقات می‌توانستند بخشی از ظرفیت سالن را که معمولاً نیمی از آن خالی است، به دعوت از دانشجویان و اساتید دانشگاه اصفهان اختصاص دهند. این اتفاق اما نه تنها رخ نداده، بلکه بسیاری از دانشجویان از برگزاری چنین رویدادی در دانشگاه خود بی‌اطلاع هستند. شاید تبلیغات محیطی بسیار کم مسابقات حتی در داخل دانشگاه که از وسعت قابل توجهی نیز برخوردار است، یکی از دلایل این بی‌اطلاعی باشد.

انتهای پیام
captcha