سعید مشهدی، رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی، در گفتوگو با
ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر بررسی عملکرد متولیان حوزه دین در حوزه فضای مجازی و راهکارهای تولید محتوای اثربخش دینی، گفت: امروز فضای مجازی میتواند به منزله زیرساخت تمامی بسترهای فرهنگی کشور شناخته شود، در حالی که وضعیت تولید محصولات مجازی در حوزه اسلامی بسیار ضعیف و حتی بیکیفیت است. در مواقعی هم که ظاهر محصولات زیباست اما، محتوای خوب و قابل عرضهای که مخاطبپسند باشد و کاربران را جذب کند در خود ندارد.
وی ادامه داد: قطعا یکی از دلایل وضع موجود فعالیت اقتصادی نامناسبی است که اکثر شرکتها و مراکز تولیدکننده محتوای اسلامی در حوزه دیجیتال دارند و به همین دلیل درگیر شرایط بد اقتصادی هستند. این در حالی است که آینده حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در بستر فضای مجازی تعریف میشود و ما از آن غافل هستیم؛ فعالان و متولیان عرصه دینی در حوزه فضای مجازی باید به فضاها و پلتفرمهای جدید دسترسی داشته باشند تا از قافله کسب و کار و توسعه محتوای این حوزه که باید با چرخش اقتصادی همراه باشد، عقب نمانند.
رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی با بیان اینکه امروز صاحبنظران فضای مجازی مهمترین چالش این فضا در کشور را، کمبود تولید محتوا میدانند، گفت: این در حالی است که حوزههای علمیه به منزله بزرگترین تولیدکنندگان محتوا در زمینه علوم انسانی و اسلامی شناخته میشوند و شاید نخستین ارگان و تشکلی که از آنها انتظار جبران کاستیهای محتوایی در فضای مجازی میرود، حوزههای علمیه باشند. در حوزههای علمیه ظرفیت محتوایی فراوانی وجود دارد که میتوان از آنها به عنوان بزرگترین گنجینه محتوای اسلامی در فضای مجازی نام برد، لذا انتظار این است که طلاب و روحانیون خود را در این بخش تقویت کنند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای دینی جامعه باشند.
حلقه مفقوده در اثربخشی محتوای دینی
مشهدی با تأکید بر اینکه برای اثربخشی فعالیت فرهنگی، اجتماعی و به تبع آن اخلاقی و اعتقادی و همچنین پاسخگویی به شبهات دینی و قرآنی به طلبههای نخبه و فعال در فضای مجازی نیاز داریم، تصریح کرد: حلقه مفقوده در اثربخشی محتوای دینی در فضای مجازی تولید محتوای متناسب با فضا و نیاز روز است؛ لذا ضرورت دارد طلاب و مبلغان در این زمینه بیشتر وارد میدان شوند و حوزه علمیه با توجه به این مسئله مهم، برنامه مشخصی برای تربیت مبلغ در فضای مجازی داشته باشد.
وی با بیان اینکه حوزههای علمیه دارای محتوای بسیار غنی هستند که باید از این محتوا به درستی استفاده کرد، ادامه داد: امروز فعالیتهای مراکز حوزوی در فضای مجازی، در بیشتر نمونهها، به راهاندازی پایگاههای اطلاعرسانی و عرضه متن، صوت و فیلم دروس و یا پخش مستقیم کلاسها در اینترنت خلاصه شده است اما تاکنون حوزههای علمیه آنطور که باید از این محتوا استفاده نکردهاند و حتی برای این موضوع به کسب درآمد هم نزدیک نشدهاند. مراکز دینی و تبلیغی باید از ظرفیت و توان پلتفرمهایی مثل کتاب الکترونیک برای ارائه و تولید محتوای فرهنگی و دینی و عرصه درآمدزایی هم استفاده کنند.
محتوا حکمران فضای مجازی است
رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی با بیان اینکه امروز محتوا حکمران فضای مجازی است، گفت: هدف از طراحی و ساخت پایگاهها و برنامهها در فضای مجازی، رساندن کاربران به محتواست و کاربران هم برای دستیابی به محتوا به فضای مجازی وارد میشوند، در این جریان هر کاربری که به محتوای دلخواهش دست پیدا کند، کامیاب شده و هر توسعه دهندهای هم که بتواند کاربران هدفش را به محتوای مطلوب هدایت کند، پیروز این میدان است.
مشهدی تصریح کرد: یکی از ایراداتی که امروز داریم این است که هرکسی بدون ذائقهسنجی در حوزه محتوا، تولیدات خود را ارائه میدهد که برخی ضعیف و مخرب و برخی هم مناسب هستند. محتوای حوزه دین از سایر محتواهای معمول حساستر و مهمتر است، چرا که در این حوزه کوچکترین اشتباه و خطا بعضا به حساب دین نوشته میشود؛ لذا باید به گونهای فعالیت کنیم که محتوای دیجیتال در حوزه دینی طوری مدیریت و تقویت شود که ضمن اثرگذاری مناسب بر مخاطب، بتواند در تبلیغ دین هم مؤثر باشد.
جایگاه ذائقهشناسی در حوزه تولیدات دیجیتال دینی و قرآنی
وی در ادامه بر جایگاه ذائقهشناسی در حوزه تولیدات دیجیتال دینی و قرآنی هم تأکید کرد و گفت: محتوا را در فضای مجازی سلطان مینامند چرا که همه کاربران این فضا در پی دستیابی به آن هستند. در این میان با توجه به قابلیت مراکز حوزوی، تبلیغی و دینی در تولید محتوا و نیاز به محتوای اسلامی در فضای مجازی، توجه به نشر دیجیتال و تولید محتوا در همه شکلهای آن در فضای مجازی، البته با رعایت اصول تولید محتوا از ضروریات فعلی این حوزه است.
اصول تولید محتوای اثرگذار دینی در فضای مجازی
رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی با اشاره به اصول تولید محتوای اثرگذار دینی در فضای مجازی به ایکنا، گفت: محتواهای دینی که در فضای مجازی عرضه میشوند، باید بهروز باشند و پیوسته و مدام مورد پایش قرار گیرند تا از تأثیر آنها بر مخاطب با توجه به نقاط ضعف و قوت آن آگاهی حاصل شود. امروز کاربران در پی محتوایی هستند که دقیق و صحیح باشد و اگر مخاطب یک یا چندبار به محتواهای نادرست برخورد کند، اعتمادش نسبت به محتوا کم خواهد شد، لذا در تولید و نشر محتوا باید به صحت، دقت و کامل بودن آنها توجه کرد.
انتهای پیام