یاد مرگ عامل پویایی است
کد خبر: 3847026
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

یاد مرگ عامل پویایی است

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه بهترین کار برای پربودن دست انسان در هنگام مرگ، کسب علم است، تصریح کرد: ما در حوزه و دانشگاه معلوماتی فرا می‌گیریم که اگر این علوم زنده بود عالم هم زنده است، لذا اگر در دانشگاه بگوییم زمین این چنین است و حرکت وضعی و .. و دریا و کوه و ... دارد، لاشه علم است ولی اگر از اینکه چه کسی و چرا آفرید بحث شد، علم است.

جوای د/ تکمیلیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی جوادی آملی، امروز 11 مهرماه در جمع دانشجویان شرکت‌کننده در سی و چهارمین جشنواره قرآن و عترت سراسر کشور و درس اخلاق خود با بیان اینکه نهج‌البلاغه به مقداری که سید رضی جمع‌آوری کرده است برای محققان مطلوب نیست، گفت: کسی که می‌خواهد تحقیق جامع داشته باشد باید به تمام نهج‌البلاغه دسترسی پیدا کند.

وی با بیان اینکه آغاز و فرجام بسیاری از خطبه‌های نهج‌البلاغه مشخص نیست،  لذا سند برای محقق نیست افزود: به ما فرموده‌اند کسی با انبیاء و اولیاء قابل مقایسه نیست ولی گفته‌اند اهل تحقیق باشید تا وقتی به بارگاه آنان راه یافتیم خطاب کنیم که «انی محقق لما احققتم» یعنی من محقق و پژوهشگرم لذا دست انسان باید باز باشد از این رو تا در خدمت کل قرآن و نهج‌البلاغه نباشد چگونه می‌تواند مدعی شود که من به عنوان محقق آمده‌ام.

این مفسر قرآن با بیان اینکه این مقام برای ما دست یافتنی است، تصریح کرد: در یکی از بیانات امام علی(ع) در نهج‎البلاغه آمده است که هر نفسی که انسان سپری می‌کند یک گام به مرگ نزدیک می‌شود لذا اگر روی هوس پا بگذاریم پای دوم داخل بهشت است؛ حال اگر با هر نفسی که می‌کشیم در برابر آن علمی نگیریم غبن و زیان خواهد شد.

آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه محققانی باید دسترسی به تمام نهج‌البلاغه را برای محققان تسهیل کنند، تصریح کرد: امام در این جمله به مرگ اشاره کرده است نه برای اینکه انسان نومید شود بلکه یاد مرگ عامل پویایی است زیرا اولین چیزی که بعد از عمر از انسان می‌پرسند این است که «عمرک فی ما افنیت»؟.

یاد مرگ عامل پویایی است

این مرجع تقلید با بیان اینکه بهترین کار برای پربودن دست انسان در هنگام مرگ، کسب علم است، تصریح کرد: ما در حوزه و دانشگاه معلوماتی فرا می‌گیریم که اگر این علوم زنده بود عالم هم زنده است؛ لذا اگر در دانشگاه بگوییم زمین این چنین است و حرکت وضعی و .. و دریا و کوه و ... دارد لاشه علم است ولی اگر از اینکه چه کسی و چرا آفرید بحث شد، علم است؛ در روایت بیان شده که برخی افراد در طول زندگی جنازه عمودی هستند و وقتی مردند جنازه افقی می‌شوند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه وقتی معلوم و علم لاشه باشد، عالم هم مرده است، بیان کرد: برای این نوع عالمان حضرت نفرمود: «العلماء باقون مابقی الدهر» بلکه این تعبیر را حضرت برای عالمان حی و زنده بیان کرد؛ در روایات کم نداریم که فرموده‌اند زمین زنده است و در قیامت شهادت می‌دهد که مثلاً همسایه مسجد به مسجد رفته یا نرفته است؟.

این مفسر قرآن اظهار کرد: در برخی کتب تفسیری از جمله شیخ طوسی و زمخشری نقل کرده‌اند که پیامبر(ص) فرمود من قبل از نبوت از کنار سنگی عبور می‌کردم و همیشه این سنگ به من سلام می‌کرد پس زمین زنده است.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه امام علی(ع) فرمودند روزی که من چیزی نیازموزم آن روز مقبول من نیست، تصریح کرد: این تعبیر از امامی است که شعارش این است که «سلونی قبل ان تفقدونی» است.  

این مفسر قرآن با بیان اینکه در فرمایش امام علی(ع) آمده است هر چیزی که معدود و قابل شمارش باشد ناقص و هر چیز ناقصی هم ماندگار نیست و تمام شدنی است، ادامه داد: معارف و علم، روح و معنویت قابل شماره نیست و چون قابل شماره نیست ماندگار و جاودانه است و عالمی هم جاودانه می‌ماند که این علوم را داشته باشد.

وی تصریح کرد: انسان موجودی ماندگار و ابدی است و اگر می‌خواهد اینگونه بماند باید بداند که این کار با رنگ و ریا سازگار نیست.

انتهای پیام
captcha