گام‌به‌گام با امام موسی صدر/ انتشار 7 هزار نمایه موضوعی تخصصی
کد خبر: 3847075
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶

گام‌به‌گام با امام موسی صدر/ انتشار 7 هزار نمایه موضوعی تخصصی

گروه فناوری اطلاعات ــ بیش از هفت هزار نمایه موضوعی تخصصی در مجموعه «گام به گام با امام موسی صدر» به کمک جدیدترین فناوری‌های روز دنیا تهیه و در دو بستر وب و دسکتاپ پیاده‌‎سازی و منتشر شده است.

به گزارش ایکنا؛ امام موسی صدر، فرزند آیت الله العظمی سید صدرالدین صدر، از شخصیت‌های اثرگذار علمی، سیاسی و اجتماعی نیمه دوم قرن ۲۰ میلادی و نیمه دوم قرن ۱۴ هجری قمری در منطقه خاورمیانه و حتی در سطح بین المللی به شمار می‌آید، که فعالیت‌های اصلاح‌گرانه او در کشور لبنان، منتج به مکانت و تشخص اجتماعی شیعیان و همگرایی و همنوایی آنان با سایر مسلمانان و مسیحیان و پیروان ادیان و مذاهب مختلف لبنان و کل منطقه شامات شد و او را به عنوان رهایی‌بخش محرومان و رهبر بی‌بدیل شیعیان لبنان به جهان معرفی کرد.

از جهت اجتماعی، شیوه همگرایی و زندگی مسالمت‌آمیز همه هموطنان لبنانی و از جهت سیاسی، تشکیل جبهه مقاومت در برابر تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی و از جهت علمی و فرهنگی پیشتازی در آموزش‌های نوین معارف دینی و علوم و فنون جدید و روش تقریب بین مذاهب اسلامی و بین الادیانی، از ویژگی‌های بارز این روحانی شیعه ایرانی - لبنانی و تحصیل کرده حوزه علمیه قم است.

بر همین اساس مجموعه ۱۲ جلدی کتاب «گام به گام با امام موسی صدر» (ترجمه مجموعه «مسیره الامام السید موسی صدر») به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و بنا به درخواست مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، به روش نمایه‌سازی موضوعی - ترکیبی، سازماندهی و اطلاعات آن در قالب یک پایگاه اطلاعاتی با نام «پایگاه بازنمایی آثار امام موسی صدر» (تحت وب) عرضه شده است.

ازجمله ویژگی‌های محتوایی این پایگاه می‌توان به مدیریت اطلاعات پایگاه بازنمایی آثار امام موسی صدر، براساس اصطلاح نامه(تزاروس) و به روش نمایه موضوعی ترکیبی است. در پایگاه بازنمایی آثار امام موسی صدر به خاطر وجود اطلاعات گوناگون علمی و تداخل بین رشته‌ای در مجموعه کتاب ۱۲ جلدی گام به گام با امام موسی صدر، امکان برقرای روابط کامل معنایی بین اصطلاحات نبوده و تنها از رابطه هم‌ارزی میان اصطلاحات (که بین مترادف‌ها و شبه مترادف‌ها وجود دارد) بهره جسته‌اند.

‌در پایگاه «بازنمایی آثار امام موسی صدر» علاوه بر نمایه‌سازی موضوعی، ترکیب چند اصطلاح و واژگان نمایه‌ای برای ارائه یک نمایه موضوعی خطی (چکیده نما)، به طوری که هر نمایه ترکیبی گویای یک موضوع کامل است و در آن اجمال و اهمال راه ندارد ایجاد شده است. تعداد مجلدات نمایه شده در این پایگاه ۱۲ جلد از مجموعه گام به گام با امام موسی صدر و تعداد نمایه‌های موضوعی ترکیبی هفت هزار و ۲۳۸ است. همچنین تعداد اصطلاحات بدون تکرار هفت هزار و ۴۷۶ و تعداد اصطلاحات با تکرار ۳۷ هزار و ۱۳۹ است.

این پایگاه تخصصی به دنبال اجرایی شدن تفاهم‌نامه پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و در مدت ۳۰ ماه فعالیت علمی بیش از هفت هزار نمایه موضوعی تخصصی را از مجموعه «گام به گام با امام موسی صدر» با بهره گیری از تجارب سه دهه کارعلمی و کارشناسان فنی به کمک جدیدترین فناوری‌های روز دنیا تهیه، تولید و در دو بستر وب و دسکتاپ پیاده‌‎سازی و منتشر شده است.

کاربران می‌توانند با ورود به پایگاه تحت وب یا استفاده از نرم افزار دسکتاپ به تمامی متون ۱۲ جلد گام به گام با امام موسی صدر دسترسی پیدا کرده و در تمامی متون، اصطلاحات و نمایه‌ها به تفکیک جست‎وجو کنند.
 
شما می‌توانید برای بهره‌مندی از این پایگاه و دریافت اطلاعات بیشتر بر روی این لینک کلیک کنید.
انتهای پیام
captcha