پیشنهادی جامع برای ارتقای مسابقات سراسری تواشیح
کد خبر: 3847417
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰

پیشنهادی جامع برای ارتقای مسابقات سراسری تواشیح

گروه مسابقات ــ یکی از فعالان حوزه تواشیح به ارائه پیشنهادی برای ارتقای مسابقات تواشیح پرداخت و از جمله ویژگی‌های چنین طرحی را کاهش هزینه برگزاری مسابقات با کاهش یک مرحله از آن بیان کرد.

پیشنهادی جامع برای ارتقاء مسابقات سراسری تواشیح

به گزارش ایکنا؛ برگزاری مسابقات سراسری هم‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم طی روزهای گذشته در شهر اصفهان با انتقاداتی از سوی برخی گروه‌های شرکت‌کننده در این مسابقات مواجه شد، انتقاداتی که بیشتر متوجه داوری این مسابقات و شیوه اجرای آن بوده است.
علیرضا عظیمی‌فر، از فعالان این حوزه در یادداشتی که آن را در اختیار ایکنا قرار داده است به ارائه پیشنهاداتی برای برگزاری مسابقات هم‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم پرداخته است. مشروح این یادداشت در ادامه آمده است:

پیشنهادی جامع برای ارتقای مسابقات تواشیح
با توجه به حاشیه‌هایی که هر ساله پیرامون برگزاری مسابقات تواشیح در جریان برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه ایجاد می‌شود، پیشنهاد جامعی جهت رشد گروه‌های تواشیح و بهتر شدن روند برگزاری مسابقات اوقاف مطرح می‌شود؛‌
مسابقات تواشیح به جای ضبط و ارسال اثر، به مسابقات منطقه‌ای تبدیل شده و گروه‌های برتر هر منطقه به مرحله نهایی بیایند. به این صورت که کشور به چهار منطقه جغرافیایی تقسیم شده (جنوب، شمال، غرب، شرق)، به جای اینکه گروه‌ها در یک محیط استودیویی و بی‌روح و بدون حضور مردم و دیگر متسابقین به ضبط برنامه بپردازند، در خلال برگزاری مسابقات قرآن، گروه‌های فعال در همان منطقه جغرافیایی به طور متمرکز در یک استان جمع شده و در یک روز اجرای برنامه داشته باشند. در همان مرحله هم داوران همان منطقه به داوری بپردازند و نه داوران مناطق دیگر.
در مرحله منطقه‌ای، هر تعداد گروه از استان‌های آن منطقه که یک اثر همخوانی قرآن و یک اثر تواشیح داشته باشند، بتوانند در مسابقه مورد ارزیابی قرار بگیرند و اجرا داشته باشند. در این مرحله محدودیتی از جهت تعداد گروه‌های شرکت‌کننده در نظر گرفته نشود تا همه گروه‌های علاقه‌مند و فعال، بتوانند اجرا داشته باشند. اجراها نیز از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان محل برگزاری ضبط می‌شود تا در صورت وجود اعتراض، اجرای گروه‌ها قابل ارزیابی مجدد باشد.
در پایان مرحله منطقه‌ای، از هر منطقه سه گروه که بیشترین امتیازها را کسب کرده‌اند، به مرحله پایانی دعوت شوند. برای ایجاد انگیزه جهت حضور مردم می‌توان از هر منطقه یک گروه منتخب و برگزیده مردمی را هم که در روز مسابقه انتخاب می‌شود، به مرحله نهایی دعوت کرد. در نهایت به صورت بالقوه ۱۶ گروه در مرحله پایانی حضور پیدا می‌کنند.
ضمن اینکه نگرانی بابت اینکه مثلاً یک منطقه از کشور تعداد گروه‌های بیشتری دارد و گروه‌ها حرفه‌ای‌تر هستند و باید سهمیه داشته باشند، با این روش از بین می‌رود؛ چرا که در روش قبل سهمیه بندی‌ها، برای بیش از ۱۵ استان کشور فقط سه سهمیه وجود داشت و انگیزه حضور و فعالیت از گروه‌ها گرفته می‌شد، در حالی که برای یک استان غیرفعال، به طور تقریباً نامحدودی سهمیه حضور وجود داشت. اما در این روش، همه می‌توانند به رقابت پرداخته و شانس خود را برای حضور در مرحله نهایی ارزیابی کنند و گروه‌های حرفه‌ای هم بدون نگرانی به اجرای حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر خواهند پرداخت.
برگزاری مسابقات به این روش دارای مزیت است و اولین آنها اینکه؛ یک مرحله از سه مرحله قبلی که برگزار می‌شد، حذف می‌شود و صرفه‌جویی مادی هم اتفاق می‌افتد. (یک مرحله منطقه‌ای و یک مرحله نهایی).
ثانیاً نواقص طرح قبلی مانند سهمیه‌های نامتوازن، سلب انگیزه از گروه‌های کوچک و نوپا، عدم حضور مردم در هنگام اجراها و ... از بین می‌رود.
ثالثاً کیفیت اجرای گروه‌ها بالاتر می‌رود و آنها تلاش می‌کنند تا بیش از پیش کارهای زیباتر و جذاب‌تری را ارائه دهند و نه اینکه صرفاً به دنبال کارهای خشک و فنی باشند.
امید که این پیشنهاد مورد توجه اهالی تواشیح و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که از قضا فراخوان طرح ایده را نیز طی روزهای گذشته منتشر کرده بودند، قرار بگیرد و با برگزاری مسابقه اوقاف با این روش، شور و شوق گذشته را به مسابقه تواشیح برگردانند.

انتهای پیام 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فریدون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۰:۳۱
0
0
این پیشنهاد عالیه
captcha