سلمان فارسی؛ الگوی حقیقت‌جویی که در بزرگداشت او کوتاهی کرده‌ایم
کد خبر: 3847840
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
حجت‌الاسلام محدثی تأکید کرد:

سلمان فارسی؛ الگوی حقیقت‌جویی که در بزرگداشت او کوتاهی کرده‌ایم

گروه ادب ــ یک پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به نقش‌ مهم سلمان فارسی در عرصه‌های مختلف، گفت: جایگاه او نشان می‌دهد که باید توجه بیشتری به خط فکری و اندیشه سلمان فارسی داشته باشیم، زیرا در بزرگداشت این شخصیت کوتاهی بسیار کرده‌ایم.

به گزاسلمان الگوی حقیقت‌جویی/در بزرگداشت سلمان فارسی کوتاهی کرده‌ایمرش خبرنگار ایکنا، آیین تجلیل از نویسندگان با عنوان «سلمان؛ زلال چون مهتاب» عصر امروز ۱۴ مهرماه با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و جمعی از نویسندگان در سرای کتاب برگزار شد.

نیکنام حسینی‌پور در این آیین گفت: سلمان فارسی مشاوری امین برای پیامبر اکرم(ص) به ویژه در جنگ خندق بود و نقش مؤثری در حفظ اسلام و هویت آن در زمان حیات پیامبر داشت. وی پیش‌بینی می‌کرد که قرآن کمتر از حدیث مورد توجه قرار می‌گیرد و از این رو بسیار دغدغه اسلام داشت و می‌گفت؛ قرآن امکان تحریف ندارد، اما حدیث امکان تحریف دارد، بنابراین باید به قرآن و اسلام راستین بازگشت.
سلمان الگوی حقیقت‌جویی/در بزرگداشت سلمان فارسی کوتاهی کرده‌ایم
 
وی در ادامه تأکید کرد: باید حوزه فکری و اندیشه‌ای سلمان را بیشتر بشناسیم، زیرا امروز بیش از پیش به این امر نیازمندیم و امیدواریم بتوانیم او را به جوانان بشناسانیم که الگوی بسیار خوبی در همه عرصه‌هاست و ویژگی‌هایی همچون پاکدستی سلمان برای همگان درس‌آموز است. زمانی که سلمان فرماندار مدائن بود، سیلی رخ داد و او تمام وسایلش را در بقچه کوچکی جمع کرد و سپس به کمک مردم رفت.
 
اعطای لقب محمدی به سلمان
حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، نویسنده کتاب «سلمان فارسی» نیز در در ادامه این مراسم گفت: روی ضریح کوچک سلمان، سلمان محمدی و نه فارسی نوشته شده و این لقب از ائمه معصوم‌(ع) به وی داده شده است. زمانی که منصور بن بزرج به امام صادق(ع) می‌گوید؛ من زیاد از شما می‌شنوم که دائم یاد سلمان فارسی می‌کنید. فرمود: «فَقَالَ لَا تَقُلْ سَلْمَانَ الْفَارِسِیَّ وَ لَکِنْ قُلْ سَلْمَانَ الْمُحَمَّدِیَّ» سلمان فارسی نگو، بگو سلمان محمدی.
سلمان الگوی حقیقت‌جویی/در بزرگداشت سلمان فارسی کوتاهی کرده‌ایم
 
وی افزود: در ماجرای جنگ خندق که در سال پنجم هجری رخ داد، به پیشنهاد سلمان، پیرامون شهر خندق کندند. هر گروهی می‌خواست سلمان با آن‌ها باشد؛ مهاجران می‌گفتند: سلمان از ما است. انصار می‌گفتند: او از ما است. پیامبر (ص) فرمودند: «سلمان منا اهل‌البیت، سلمان از اهل‌بیت ما است». این نسبت، سببی و نسبی نبوده، بلکه به این معنی بود که خط فکری سلمان با اهل بیت(ع) یکی است و همین جایگاه ایجاب می‌کند که ما ایرانیان به زیارت وی برویم.
 
الگوی حقیقت‌جویی
محدثی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های سلمان، استواری در حمایت از اهل بیت(ع) است و در روایات متعددی آمده است که در زمان پیامبر(ص)، بسیاری غیر از سلمان، ابوذر، مقداد و عمار مسیر دیگری را رفتند. همچنین سلمان در حقیقت‌جویی الگوی خوبی برای همه مسلمانان است، او در ابتدا مدتی آتش‌پرست بود، گذرش از صومعه‌ای افتاد و به آنجا رفت، سپس به کلیسا و در نهایت به حجاز رفت و در آنجا یک یهودی او را می‌خرد، اما با تمهید پیامبر آزاد می‌شود و اسلام و ایمان می‌آورد. سلمان یک الگوی مناسب برای همه ماست که دنبال حقیقت باشیم.
 
وی تصریح کرد: سلمان فارسی نقش‌های زیادی را در عرصه‌های مختلف داشته است؛ نقش سلمان برای نفوذ اسلام در ایران نیز برجسته بود. او بسیار ساده زندگی می‌کرد، فقرا را دوست داشت، دانش‌دوست و دانشمند‌دوست بود و به مردم خدمت می‌کرد. بنابراین جایگاه او نشان می‌دهد که باید توجه بیشتری به خط فکری و اندیشه سلمان فارسی داشته باشیم، زیرا در بزرگداشت این شخصیت خیلی کوتاهی کرده‌ایم.
سلمان الگوی حقیقت‌جویی/در بزرگداشت سلمان فارسی کوتاهی کرده‌ایم
 
در ادامه این مراسم، تعدادی از نویسندگان که کتابی درباره سلمان نوشته بودند، نکاتی را بیان کردند و در پایان از نویسندگانی همچون حجت‌الاسلام جواد محدثی با اهدای هدایایی تجلیل و قدردانی شد.
 
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
انتهای پیام
captcha