تشریح فرایند اعتراض و تجدید نظر در رقابت‌های قرآنی/ پیشنهاد نگارش آیین‌نامه اخلاقی
کد خبر: 3850367
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
نشست «بررسی چهل‌ودومین مسابقات سراسری قرآن ویژه بانوان»/2

تشریح فرایند اعتراض و تجدید نظر در رقابت‌های قرآنی/ پیشنهاد نگارش آیین‌نامه اخلاقی

گروه مسابقات ــ در میزگرد «بررسی فرایند اجرایی و فنی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان» به مواردی از جمله نحوه رسیدگی به اعتراضات متسابقان یا همان درخواست تجدید نظر و به حداقل رسیدن آن در این دوره از مسابقات، نگارش آیین‌نامه اخلاقی و انعکاس و پوشش رسانه‌ای پرداخته شد.

میزگرد «بررسی فرایند اجرایی و فنی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان» با حضور حامده نکوفال، رئیس اداره توسعه مهارت‌های تخصصی قرآن و نجمه شبانی‌قهرودی، حافظ کل قرآن کریم و هادی حفاظ در این دوره از مسابقات، در محل خبرگزاری ایکنا(استودیوی مبین) برگزار شد. میزگردی که طی دو بخش بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت. 

این دوره از مسابقات که در بازه زمانی ۶ تا ۱۹ مهرماه ۹۸ به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، طی هفته اول رقابت در بخش آقایان و در هفته دوم رقابت در بخش بانوان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱۰، ۲۰ و کل قرآن، تواشیح و هم‌خوانی و دعاخوانی برگزار شد.

اهم مطالبی که در بخش دوم این میزگرد می‌خوانید؛

فرایند تقاضای تجدید نظر یا رسیدگی به اعتراضات

دعوت از استاد راهنما برای به حداقل رسیدن تقاضای تجدید نظر

انعکاس خبری از مسابقات بانوان می‌توانست بهتر باشد.

پیشنهاد نگارش آیین‌نامه اخلاقی

رشته همسرایی قرآن و همخوانی خیلی کاربردی نیست و با فرهنگ ما عجین نشده است.

پیشنهاد نگارش آیین‌نامه اخلاقی/ نمی‌توان ادعا کرد داوران در مسابقات خطایی ندارند/انعکاس خبری ایکنا سال گذشته پررنگ‌تر بود

ایکنا ــ اعتراضات یکی از مباحث مهمی محسوب می‌شود که در مسابقات مطرح است. چطور به این موضوع رسیدگی می‌شود؟

نکوفال: بحث رسیدگی که ما اسم آن را تقاضای تجدید نظر در مسابقات می‌گذاریم، فرایندی دارد. اولین مرحله آن این است پس از اینکه شرکت‌کننده نتایج را دریافت کرد، به گونه‌ای که امسال، نمراتشان را پیامک می‌کردیم. سپس به آنها کارنامه می‌دادیم و به مدت حداکثر دو ساعت، شرکت‌کننده فرصت داشت تا تقاضای تجدید نظرش را به صورت مکتوب از طریق فرم‌های که آماده شده در اختیار مدیر فنی سالن قرار دهد. مدیر فنی سالن نیز این فرم را پس از مراجعت به اتاق داوران، به سرپرست داوران تحویل و سرپرست هیئت داوران برگه را به داوران مربوطه‌ که رشته را داوری کرده بودند، ارجاع می‌دهد.

ممکن است هنگامی که برگه تقاضای تجدید نظر می‌رسد از چند طریق به این تقاضای تجدید نظر رسیدگی شود، ممکن است با بررسی فرم‌ها باشد، سپس بررسی اشکالات انجام می‌شود و قطعا جواب اعتراضات به صورت مکتوب نوشته می‌شود و در بعضی از مراحل نیاز به بازبینی فیلم باشد که این بازبینی فیلم هم به تشخیص سرپرست هیئت داوران، ممکن است در حضور خود شرکت‌کننده یا در غیاب او انجام شود. کما اینکه چندین بار در مسابقات اتفاق افتاده چون هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که داوران در مسابقات هیچ خطایی ندارند، ممکن است، خطای محاسباتی یا خطایی در بحث داوری انجام شده باشد یا اصلاً آن تقاضای تجدید نظر وارد نباشد که با شرکت‌کننده صحبت شود.

البته به منظور اینکه این تعداد تقاضای تجدید نظر به حداقل برسد از استاد راهنما در مسابقات دعوت می‌شود. نقش استاد راهنما این است که پیش از اینکه شرکت‌کننده بخواهد، تقاضای تجدید نظر کند، اشکالاتش و نقاط قوت تلاوتش را در سالن به او می‌گوید، به این معنا که استاد راهنما هنگامی که متسابق تلاوت می‌کند، یک فرم پنج بخشی در اختیار دارد که تمام آیتم‌های داوری در آن نوشته شده و ایشان نقاط ضعف و قوت را برای متسابق به صورت مکتوب می‌نویسد و شفاهی نیز او توضیح می‌دهد. عمدتاً شرکت‌کننده‌ها در این مرحله متوجه اشکالاتشان می‌شوند، اما آن تعداد محدودی که قانع نمی‌شوند، وارد مراحل بعدی می‌شوند، یا پاسخ‌دهی مکتوب دریافت می‌کنند یا بازبینی فیلم انجام می‌شود.

اما امسال یکی از ویژگی‌ها این بود که تعداد تقاضای تجدید نظرها خیلی کم بود، البته ما داشتیم افرادی که دوست داشتند، رتبه‌های بیشتری داشته باشند و دوست دارند جزء فینالیست‌ها باشند و تقاضاهایی از این دست داشتیم، اما اعتراض به نمره خیلی کم بود. دعوت از دو داور در یک رشته به منزله این بود که یک بار داوری انجام شده، یک بار بازبینی شده زیرا دو داور همزمان داوری می‌کنند، اگر یکی خطا کرد و  یکی غفلت کرد احتمال اینکه دیگری همان غفلت را همان زمان انجام دهد، خیلی کم است. الحمدالله از این بابت مسابقات در وضعیت آرامی بود. اما به داوران در جلسه اول نیز گفتیم که رسیدگی به تقاضاهای تجدید نظر، جزء وظایف داوران است و به شرکت‌کنندگان هم گفتیم که ارائه تقاضای تجدید نظر جزء حقوق شماست. شما می‌توانید این را مطالبه کنید، اما به صورت صحیح و از مجرای قانونی خودش. اصلا مسابقه برای همین است، شما هنگامی که تلاوتی انجام دادید، حق دارید که بدانید نقاط ضعف شما چه بوده؟ چرا از شما نمره کم شده؟ قرار نیست که کسی چیزی را در مسابقات مخفی کند و اصلا چیزی برای مخفی شدن نیست. در مواردی که نیاز هست ما جلسه حضوری بین داور و شرکت‌کننده می‌گذاریم و نکات مربوط به داوری بین آنها توضیح داده می‌شود.

شبانی قهرودی: خودم به عنوان فردی که سال‌ها در مسابقات بودم، همیشه سعی می‌کردم، کمترین اعتراض را داشته باشم و اگر قرار هست که مطلبی را به داورها برسانم با ادب و احترام این کار را انجام دهم، یادم نمی‌آید. همیشه سعی می‌کردم که اگر امسال ضعفی دارم، سال بعد آن ضعف را برطرف کنم. فکر می‌کنم خیلی از مواقع اعتراضات به نقص خودمان بازمی‌گردد، اینکه خود ما باید پیشرفت کنیم و درصدد برطرف کردن ضعف‌ها باشیم.

ایکنا ــ ظاهراً پیشنهاد نگارش آیین‌نامه اخلاقی‌ای را داده بودید. در این باره توضیح بیشتری دهید.

شبانی‌قهرودی: یک بخشی از این آئین‌نامه اخلاقی به نحوه اعتراض برمی‌گردد. یکی از مواردی که در آیین‌نامه آمده است، این است که اگر حافظ یا قاری سر آن ساعتی که باید حضور داشته باشد در مسابقه نباشد، دست دوستان در سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد مسابقات باز است که آن حافظ و قاری را از مسابقات حذف کنند و چه خوب است که آیین‌نامه اخلاقی را جامع کنیم، اگر ما از یک حافظ، سؤالی پرسیدیم یا قاری شروع به تلاوت کرد و در حین تلاوت و یا در حین اینکه شروع به تلاوت می‌کند، اگر صحبت یا اعتراضی داشت این کار را در بین تلاوت انجام ندهد چون ما یک قانونی در مسابقات داریم و آن هم بحث اعتراضات است. متسابق دو ساعت مهلت دارد که هر حرفی دارد آن را انتقال دهد و جواب آن را از داور مربوطه بگیرد.

ایکنا ــ یکی از ابعاد مهمی که مسابقات دارد، پوشش رسانه‌ای و بُعد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی آن است که به نظر می‌آید در بخش بانوان ضعیف‌تر از بخش آقایان است. چنانکه حضور مخاطبان یا بازدیدکنندگان در سالن مسابقات این را نشان می‌د‌هد. پیشنهاد شما در این زمینه چیست؟

نکوفال: از آنجایی که مسابقات ذاتاً یک فعالیت ترویجی است، ان‌شاء‌الله منجر به فرهنگ عمل به قرآن شود، لذا هر چه جنبه ترویجی بودن این فعالیت بیشتر باشد، وجهه و سبقه ترویجی بودن آن، مستلزم نشان دادن و بزرگ کردن و نمایش دادن آن در تمام عرصه‌های است که باید نمایش داده شود. از این رو خیلی مهم است هم در بحث مدعوین سالن و هم در بحث انعکاس رسانه‌ای و بازتاب‌‌های خبری در انواع و اقسام رسانه‌های دیداری و شنیداری مکتوب و غیر آن.

اتفاقی که امسال در مسابقات افتاد در بحث مدعوین سالن این طور نبود که بخواهم بگویم که سالن مسابقات در بخش بانوان خالی بود، نه ما مدعوینی داشتیم و در اکثر ساعات حداقل نیمی از سالن مملو از جمعیت بود و در بخش‌هایی شاهد این موضوع بودیم که افرادی که به سالن می‌آمدند، می‌گفتند «این جرقه‌ای در ما شد که حفظ قرآن را شروع کنیم». این همان چیزی است که از مسابقات توقع می‌رود تا همین جرقه‌ها را ایجاد کنند.

مسابقات در دانشگاه اصفهان برگزار شد، مسابقات برای بعضی از دانشجویانی که به سالن مسابقات می‌آمدند، جذاب بود، حتی افرادی که به عنوان توریست به شهر اصفهان آمده بودند، در سالن مسابقات حضور پیدا کردند و برای آنها جذاب و جالب بود. پس این طور نبود که پوشش رسانه‌ای و یا حضور بازدیدکنندگان در سالن صفر باشد، اما قطعا هم این طور نبود که مطلوب باشد با حد مطلوب فاصله زیادی داشت. در شهر اصفهانی که پتانسیل بسیار بالای در فعالیت‌های فرهنگی، فعالیت‌های قرآنی، تعدد مؤسسات قرآنی، تعدد تمامی مدارس و مقاطع دانشگاه‌ها و رشته‌های مذهبی سایر رشته‌ها و حوزه‌های علمیه دارد، توقع می‌رفت که بهتر و بیشتر از این کار می‌شد.

ایکنا ــ تبلیغات شهری مطلوب بود؟

نکوفال: تبلیغات شهری معمولی بود، به گونه‌ای بود که اگر یک روز در شهر تردد می‌کردید، قطعاً نشانه‌ای از مسابقات را می‌دیدید. می‌توانستند اینها را جذاب‌تر کنند. شاید این تبلیغات شهری به گونه‌ای نبود که جذابیت لازم را برای جذب نظرها داشته باشد. شاید با ایده‌آل‌ فاصله داشت.

ایکنا ــ درباره موقعیت مکانی برگزاری مسابقات، سهولت دسترسی به آن چگونه بود؟

نکوفال: بله داخل شهر بود در محل غیر قابل دسترسی نبود، مهمترین ویژگی که آنجا برای محل برگزاری مسابقات انتخاب شد، این بود که برای شرکت‌کننده به عنوان مخاطب اصلی ویژگی خوبی داشت از جمله سالن مسابقات، محل اسکان و ...  یک مجتمعی بود که همه چیز قابل دسترس بود و شرکت‌کننده حداقل زحمت را می‌کشید برای اینکه به محل اسکان و سالن بیاید. همچنین فضای خوب و سرسبزی داشت تا قاری و حافظ بتوانند از آن فضا بهتر استفاده کنند، ضمن اینکه در یک قطب فرهنگی بود. اما باز معتقدم که خیلی بهتر می‌توانستیم انعکاس خبری داشته‌ باشیم. حتی خبرگزاری ایکنا نیز سال‌های گذشته بهتر و پررنگ‌تر اخبار مسابقات را انعکاس می‌داد. طی سال‌های گذشته هر بار که صفحه نخست ایکنا را مشاهده می‌کردی، از اتفاقات آن روز مسابقات، تیتری می‌دیدی، اما امسال من در اوج برنامه‌ها و شلوغی‌های مسابقات یکی، دوبار به صفحه ایکنا سر زدم، اما مثل سال‌های گذشته ندیدم، هر چند بهتر از دیگر خبرگزاری‌ها کار کرده بود. اما ایکنا به دلیل رسالت تخصصی بودنش، می‌طلبد که به صورت ویژه‌تر به مسابقات بپردازد کما اینکه شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، باید این‌گونه باشند.

پیشنهاد نگارش آیین‌نامه اخلاقی/ نمی‌توان ادعا کرد داوران در مسابقات خطایی ندارند/انعکاس خبری ایکنا سال گذشته پررنگ‌تر بود

این مسابقات سازمان اوقاف نیست، کما اینکه در سال‌های اخیر رئیس مرکز امور قرآنی، رئیس بنیاد مسابقات، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف، همه اتفاق نظر دارند که مسابقات، مسابقات جمهوری اسلامی ایران است و متعلق به سازمان خاصی نیست.

به‌طور کلی فلسفه تشکیل بنیاد مسابقات به شکلی است که مسابقات در کار دولتی و منحصر به سازمان خاص نباشد و توسط همه مردم و ارگان‌ها برگزار شود. اگر این نگاه وجود داشته باشد و همه خودشان را مکلف بدانند که چگونه می‌توانیم به این مسابقات کمک کنیم و چگونه می‌توانیم معایب و اشکالاتش را برطرف کنیم و چگونه می‌توانیم نقاط مثبتش را نشان دهیم، بهتر می‌توانیم در این زمینه کار کنیم. سال‌های گذشته شاهد بودیم انعکاس خبری برخی مواقع بیشتر بود.

مسابقات بانوان مجموعه محدودیت‌هایی در زمینه پخش تلاوت‌ها دارد که به نظر مراجع باز می‌گردد که بحث فقهی و شرعی است و در حال حاضر نمی‌خواهیم واردش شویم، اما مسابقه بانوان فرایندی نیست که صرفا به تلاوت محدود شود، خیلی اتفاقات در مسابقات رخ می‌دهد که قابلیت انعکاس دارد به طور مثال بازدیدهایی که شرکت‌کنندگان انجام می‌دهند، آن حال و هوای متسابقان پیش از اجرای مسابقات، حال و هوای متسابقان بعد از اجرا و حتی حال و هوای راه‌یافتگان به مرحله فینال مسابقات در اتاق قرنطینه که می‌تواند بازتاب خوبی داشته باشد. البته رادیو قرآن همکاری خوبی در زمینه انعکاس رقابت‌های بانوان داشتند و شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز بودند اما با آن عملکرد مطلوبی که باید داشته باشند، فاصله داشتند.

شبانی قهرودی: علاوه بر مواردی که گفته شد، در بخش حُسن حفظ به ویژه در رشته حفظ کل شاهد بخش‌های متفاوتی چون مقدماتی، نیمه نهایی، استقامتی و فینال هستیم که از همه اینها می‌توان گزارش تهیه کرد. معتقدم می‌شود مسابقات بانوان را نشان دهیم، اما با این تفاوت که هنگامی که قرار است فرد به روی جایگاه برای اجرا قرار گیرد، گزارش‌هایی که تهیه شده است به جای تلاوت‌ها نشان داده شود و حال و هوای مسابقات ارائه شود.

ایکنا ــ رشته‌های تواشیح، همخوانی و دعاخوانی در میان بانوان چه میزان شناخته شده است؟

نکوفال: رشته همسرایی قرآن و همخوانی رشته جدیدی نیست، اما خیلی کاربردی نیست و با فرهنگ ما عجین نشده است به ویژه در بخش اجرا که متن عربی است. همه مکلف هستیم قرآن را تلاوت ‌کنیم و فرابگیریم و به دنبال ترجمه، تفسیر و مفاهیم آن برویم که بخش عمده‌ای از جامعه این انس را دارند، اما در رشته تواشیح خیلی این انس وجود ندارد، چنانکه در محافل عمومی هنگامی که تواشیح اجرا می‌شود، خیلی‌ها متن و ترجمه را متوجه نمی‌شوند.

تواشیح ضمن اینکه کاری هزینه‌بر اما کار گروهی پرنشاط با اثر تبلیغی خوب و جذاب است، در بخش بانوان نیز اینگونه است، چنانکه در مسابقات بین‌المللی هنگامی که از گروه‌های تواشیح برتر برای اجرای میان‌برنامه‌ها دعوت می‌کردیم، زمینه شگفتی متسابقان دیگر کشورها را فراهم می‌کردیم که چند نفر از بانوان باهم به این زیبایی و به طور هماهنگ قطعه‌ای را همسرایی می‌کنند. بانوان کارهای فاخری را در این زمینه اجرا می‌کنند اما اینطور نیست که عمومیت داشته باشد و مکان‌های متعددی برای اجرا داشته باشند و محدودیت‌هایی برای تمرین دارند چون فعالیت فردی نیست بلکه فعالیت گروهی است که مستلزم این است که شش نفر اعضای گروه طی هماهنگی برای اجرا حضور داشته باشند. رشته تواشیح و همسرایی سختی‌های خاص خودش را دارد. ساختن متن، آهنگ‌سازی کردن، هماهنگ‌سازی، تمرین‌ها و .. به نوعی باعث می‌شود که کار سخت و هزینه‌بر باشد.

به دلیل اینکه تعداد گروه‌های شرکت‌کننده در رشته تواشیح کم است، همین است. به نظرم می‌شود رشته تواشیح و همسرایی‌ها را با رشته‌هایی که بیشتر تخصصی و کاربردی است، جایگزین کرد البته این امر نیازمند کمک متخصصین، داوران و شرکت‌کنندگان است که برگزاری این رشته از مسابقات چه نقاط قوت و ضعفی دارد و آیا بودنش خوب است و یا جایگزینی آن خوب است و چه رشته‌هایی را می‌توان جایگزین آن کرد. می‌شود رشته جدیدی ایجاد شود که مخاطبان بیشتری داشته باشد و عامه‌پسند‌تر و کاربردی‌تر باشد به هر حال نیازمند همراهی و همفکری در این زمینه هستیم و دعوت می‌کنم از بانوانی که در گروه‌های تواشیح فعالیت می‌کنند، در این زمینه ایده و نظر دهند.

زمانی این ایده مطرح شد که به دلیل هزینه‌بر بودن و مشکلاتی که در این رشته داشت، چند اثر به عنوان آثار الگو معرفی شود و از گروه تواشیح بانوان بخواهیم که این آثار را بخوانند.

پیشنهاد نگارش آیین‌نامه اخلاقی/ نمی‌توان ادعا کرد داوران در مسابقات خطایی ندارند/انعکاس خبری ایکنا سال گذشته پررنگ‌تر بود

ایکنا ــ یعنی کار تقلیدی؟ امسال این گونه بود؟

نکوفال: بله، امسال این شیوه تقلیدی اجرا شد. چند اثر معرفی شد و از بانوان خواستیم که به اجرای این چند اثر بپردازند.

ایکنا ــ این کار مانع نوآوری در این رشته نمی‌شود؟

نکوفال: بله، هر تقلیدی نوآوری را از بین می‌برد. از سوی دیگر هزینه‌بر بودن و محدودیت بانوان به دلیل ارائه آهنگی که ساخته شده بود و دیگر مشکلاتی که ایجاد می‌شد، موجب شد که متسابقان این رشته این پیشنهاد را بدهند و اجرایی شود. این شیوه امسال محاسن و مشکلاتی داشت من جمله اینکه بانوان مدعی بودند که چرا با این کار ما را از بخش آقایان عقب نگه می‌دارید و ما هم می‌توانیم کار جدید بسازیم و در سطح آنها فعالیت کنیم به هر حال نظرات در این زمینه متفاوت است که می‌توان درباره آن بحث و تبادل نظر کرد، اما به هر حال طبق نظرسنجی که سال گذشته از میان داوران و شرکت‌کنندگان انجام شده بود، برآیند آن این بود که تقلید برای بانوان راحت‌تر است و سهولت این کار را بیشتر می‌کند.

ایکنا ــ آیا در این رشته شاهد رشد و حضور گروه‌های جدید هستیم یا گروه‌ها تکراری هستند؟

نکوفال: بله، البته گروه‌های تکراری شرکت‌کننده داریم. به دلیل اینکه گروه تواشیح که شکل می‌گیرد فعالیتشان استمرار دارد و سال‌های بعد نیز در مسابقات حضور پیدا می‌کنند. زمانی این قانون را داشتیم که گروهی که رتبه نخست را کسب می‌کند دیگر نمی‌تواند در مسابقات شرکت کند سپس بنا بر ملاحظاتی، این موضوع برداشته شد و سایر شرکت‌کنندگان نیز موظف هستند خودشان را به آن شرایط گروه‌های ایده‌آل برسانند و سال بعد با آن گروه‌های برتر رقابت کنند.

گاه شاهد هستیم که گروهی که امسال شرکت کرده است، سال بعد دو گروه شده‌اند به این معنا که دو گروه از این اعضا گروه جدیدی را تشکیل داده‌اند و یا اینکه از اول گروه جدید تشکیل می‌شود و به مسابقات اضافه می‌شوند و یا برخی از گروه‌ها بطور کل فعالیتشان تعطیل می‌شود اما گروه تواشیح، هماهنگ کردن اعضا برای اجرا کار سختی است و تمام این موارد در تمرین‌هایشان اثر می‌گذرد.

پیشنهاد نگارش آیین‌نامه اخلاقی/ نمی‌توان ادعا کرد داوران در مسابقات خطایی ندارند/انعکاس خبری ایکنا سال گذشته پررنگ‌تر بود

شبانی قهرودی: نکته‌ای در بخش دعاخوانی است که کار خوبی است که علاوه بر قرآن به دعاها می‌پردازیم، همانطور که در حدیث ثقلین به آن اشاره شده است «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ...» که تنها به قرآن اکتفا نمی‌کنیم و به دعاهایی که از معصومین رسیده است توجه می‌کنیم. از سوی دیگر اینکه برگزاری رشته دعاخوانی در مسابقات به دلیل اجرای محدود بانوان در مجالس بانوان، موجب شناخته‌تر شدن آنها می‌شود و خودشان را پرورش دهند و پیشرفت کنند. اگر قرار بود که حفاظ و قراء قرآن به تنهایی و بدون حضور در مسابقات پیشرفت کنند، شاید به این حد از تلاوت نمی‌رسیدیم. در بخش دعاخوانی نیز همینگونه است اگر قرار بود تنها در مجالس زنانه به دعاخوانی و روضه‌خوانی بپردازند شاید به آن پیشرفت کامل نمی‌رسیدند اما زمانی که وارد مسابقات می‌شوند خودشان را پرورش می‌دهند و در این زمینه رشد می‌کنند.

ایکنا ــ برای اینکه هر ساله شاهد حضور چهره‌های تکراری در مسابقات نباشیم پیشنهاد شما چیست؟

شبانی قهرودی: به نظرم باید بر روی اخلاق قرآنی کار کنیم. یک قاری قرآن و حافظ باید به آن حد برسد که هدفش از خواندن قرآن، تنها مسابقات و کسب رتبه نباشد. هدفمان از قرائت قرآن و حفظ آیات بهره‌وری از آیات کلام وحی باشد. یکی از دوستان هنگامی که وارد بخش استقامتی در مسابقات شدند، به من گفتند «خوش به حالتان شما داور هستید»، به این موضوع خیلی فکر کردم، زمانی که من شرکت‌کننده بودم به این موضوع آنقدر فکر نکردم که واقعا از آیات قرآن بهره‌ ببرم. یک حافظ قرآن مدام با آیات قرآن همراه است، اما آیا به بهر‌ه‌وری از آن نیز توجه می‌کنیم، این مهم‌ترین کار است که بر روی اخلاق قرآنی کار کنیم و هدفمان را مسابقات و داوری‌ها قرار ندهیم. اینکه باید به این حد برسم که قرآن بالاتر از آن است و باید به آن توجه و عمل شود.

ایکنا ــ نظرتان درباره راه‌اندازی بنیاد مسابقات قرآن، با وجود اینکه یکسال از فعالیتش گذشته است، چیست؟

نکوفال: تشکیل بنیاد مسابقات برای این است که همه مسابقات از سوی بخش دولتی انجام نشود، بلکه خصوصی‌سازی و استفاده از پتانسیل‌های مردمی در مسابقات قرآن مد نظر قرار گیرد به مانند دیگر بخش‌ها که این موضوع برای آنها مطرح شده است. این طور نیست که بنیاد مسابقات در بخش بانوان و یا آقایان مستقل است. برگزارکننده مسابقات چه مرکز امور قرآنی به صورت مستقیم باشد و چه ادارات اوقاف در مراحل استانی و یا شهرستانی باشد، یکی است. یعنی آن مرجع تصمیم‌گیری و ستاد برگزاری واحد است و هر تصمیمی‌ که اتخاذ می‌شود در هر دو بخش بانوان و آقایان یکسان است. مسئله‌ای که هست این است که شکل گیری بنیاد مسابقات، با دلایل خوب و مثبت و موجهی بوده است، اما چون تازه شکل گرفته و هنوز یک شیوه نوین است و اجرایی نشده است و هنوز آزمایشش را پس نداده است و ملاحظاتی دارد. لذا اگر بنیاد مسابقات در حال حاضر بخواهد مرحله سختی را پشت سر بگذارد طبیعی است، چون شیوه نوینی از برگزاری مسابقات است و کمک گرفتن از بدنه مردمی کار راحتی نیست و همکاری گرفتن از مؤسسات در برگزاری مسابقات کار خوب و ایده‌آلی است، اما خیلی راحت نیست و باید ملاحظات خاص خودش را در نظر گرفت که به چه بخش‌هایی واگذار شود و چه بخش‌هایی مورد نظارت قرار گیرد. اما پس از یکسال راه‌اندازی بنیاد مسابقات تغییر جدی در فرایند مسابقات نداشتیم تا این دوره از مسابقات کشوری که امسال انجام شد و مرحله مقدماتی توسط بنیاد مسابقات به طور کلی در قم انجام شد و مرحله کشوری، یعنی در آغاز راه است.

امیدواریم اگر بدنه مردمی وارد مسابقات شود، واقعا مسابقات ارتقا پیدا کند و بتواند از تجارب قرآنیان و مشورت آنها و کمک و توان و حتی نفس حق آنها بهره‌مند شود.

ایکنا ــ اگر پیشنهادی درباره فرایند مسابقات دارید، بگویید.

شبانی قهرودی: زمانی که من جزء شرکت‌کنندگان مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه بودم، امتیازات 50، 50 در بخش حسن حفظ محاسبه می‌شد. یک حافظ در کنار اینکه حفظ خوبی داشت باید قرائت خوبی می‌داشت تا بتواند رتبه بیاورد در حال حاضر بخش حسن حفظ 70، 30 شده است که کار درستی است، اما جای مطلبی خالی است و آن هم این است که حفاظ به بحث قرائتشان خیلی اهمیت نمی‌دهند. پیشنهادم این است که هر سال علاوه بر اینکه در بخش حسن حفظ این امتیاز محاسبه می‌شود و افراد منتخب انتخاب می‌شوند، بررسی انجام دهیم و ببینیم اگر قرار است نمرات 50، 50 می‌شد کدام فرد اول می‌شد، لذا از آن شخص تجلیل کنیم و به این موضوع هم پرداخته شود.

همچنین در بخش آئین‌نامه اخلاقی که پیشنهاد دادم تنها مربوط به متسابق نبود، بلکه آئین‌نامه اخلاقی برای تمامی متسابقان، داوران و کادر اجرایی مسابقات مد نظر قرار گرفته و تدوین شود.

ایکنا ــ خانم نکوفال درباره فعالیت اداره توسعه مهارت‌های تخصصی قرآن کریم، که به تازگی به این سمت منصوب شده‌اید، توضیحاتی دهید.

نکوفال: مرکز امور قرآنی از ابتدا دو معاونت تبلیغ و ترویج مسابقات و معاونت آموزش داشت که هر کدام از این معاونت‌ها اداراتی داشتند، اما به دلیل تمرکز در بحث مسابقات، بحث آموزشی در سازمان، مغفول و یا کمرنگ بود. بعد از اینکه مسابقات به بنیاد مسابقات سپرده شد، فرصتی در مرکز امور قرآنی ایجاد شد که به فعالیت‌های آموزشی پرداخته شود این بود که به تازگی این اداره فعال شده و فعالیت‌های آموزشی به صورت تخصصی پررنگ‌تر از گذشته اجرا شد. این یکی از زمینه‌ها است که از مخاطبان می‌خواهم که با این اداره همفکری کنند تا سازمان اوقاف و امور خیریه در چه زمینه‌هایی در بحث آموزش‌های تخصصی ورود پیدا کند که در وهله اول با دیگر سازمان‌ها تداخل نداشته باشد و خلائی را نیز پر کند. متأسفانه در میان جامعه و دستگاه‌های قرآنی شاهد انجام کارهای مشابه و موازی‌کاری هستیم و یک کاری را هیچ فردی انجام نمی‌دهد و زمین مانده است. بنابر این هدف ما این است که کار زمین‌مانده را انجام دهیم، لذا این کار نیازمند آغاز و تعاریف و عناوین آموزشی و محتوای آموزشی است تا با این همفکری سعی کنیم در این زمینه کار کنیم تا نقطه اتصال آموزش و مسابقات که تاکنون حلقه مفقوده‌ای بوده است به گونه‌ای که مسابقات را انجام می‌دادیم و کار آموزش را افرادی انجام می‌دادند که با مسابقات بیگانه بوده‌اند یا ارگان دیگری آموزش داوران را انجام می‌داد و...، اگر این خط‌کشی‌ها به درستی انجام شود و هر فردی در حیطه فعالیت و وظایف خود به خوبی کار کند، تمام فعالیت‌ها در مسیر خوب خودش انجام می‌شود.

ایکنا ــ آیا برنامه‌های جنبی چون دیدار با آیات عظام یا بازدید از اماکن تاریخی و زیارتی شهر اصفهان و برگزاری محافل ویژه بانوان و ... در نظر گرفته شده بود؟

نکوفال: بله انجام شد، به طوری که محافلی را هم در سالن مسابقات و هم برای بازدید داشتیم که علاقه‌مندان برای حضور در آن ثبت‌‌نام می‌کردند که این برنامه به همت اوقاف و امور خیریه اصفهان در نظر گرفته شد. این برنامه در اندازه مطلوب انجام شد. حتی دو نشست یکی نشست شرکت‌کنندگان با مسئولان مسابقات با حضور حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی و حجت‌الاسلام مقنی، رئیس سابق بنیاد مسابقات قرآن و ... بود که نظرات و انتقاد و پیشنهادها درباره مسابقات دریافت شد و نشست دیگر نیز با چهره‌های قرآنی بانو اصفهان با مسئولان و دریافت نظرات آنها درباره دریافت الگوهای فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف بود. این افراد در حوزه‌های مختلف تدریس می‌کردند و یا مدرس و پژوهشگر بودند که در مجموع 50 نفر بودند، برخی عنوان می‌کردند که تاکنون این چنین جلسه‌ای برای بانوان قرآنی در شهر اصفهان نبوده است.

شبانی‌قهرودی: کاش در میان برنامه‌های حاشیه‌ای دیدار با علمای عظام اصفهان چون دیدار با آیت‌الله ناصری را می‌گنجاندند؛ چرا که می‌توانستیم از بیانات آنها در زمینه اخلاق قرآنی بهره‌مند شویم و نَفَس و نصایح آنها اثرگذارتر است.

انتهای پیام
captcha