محبت و مودت اهل بیت از شروط قبولی زیارت اربعین
کد خبر: 3850533
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

محبت و مودت اهل بیت از شروط قبولی زیارت اربعین

گروه فرهنگی - نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی گفت: اربعین ریشه در معارف دین دارد و باید ریشه‌های آن را در معارف ناب اسلامی جستجو کرد، در این راستا باید برای جوانان تبیین شود و این در حالیست که محبت و مودت و ولایت اهل بیت سه شرط قبولی زیارت اربعین است.

پیاده‌روی اربعین تجلی محبت و مودت نسبت به اهل‌بیت است

گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان، امروز ۲۴ مهرماه در درس اخلاق حوزه علمیه استان که با موضوع اربعین برگزار شد، با اشاره به آیه «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا مودّت فی القربی»، اظهار کرد: اربعین ریشه در معارف دین دارد و باید ریشه‌های آن را در معارف ناب اسلامی جستجو کرد، بنابراین باید در جامعه برای جوانان تبیین شود.
وی افزود: براساس این آیه شریفه ما نسبت به دو مورد مودت اهل‌بیت و محبت اهل‌بیت مأمور هستیم و از سوی دیگر دو مورد دیگر را نیز می‌توان به آن اضافه کرد، ولایت اهل‌بیت و اطاعت اهل‌بیت.
یعقوبی یادآور شد: این به آن معنا است که شیعه بودن چهار مرحله دارد، مودّت یعنی اینکه ما عشق اهل‌بیت را در نهاد و وجود و دل خود داشته باشیم و محبت به این معنا که محبت در دل ما پنهان است ولی وقتی به صحنه بیاییم و این محبت را بروز بدهیم مودّت متجلی می‌شود.
وی بیان کرد: قرآن نفرموده محبت اهل‌بیت، بلکه فرموده مودت اهل‌بیت؛ یعنی شما اگر مودت داشته باشید یقیناً محبت دارید.
یعقوبی اظهار کرد: خیلی‌ها در دل اهل‌بیت را دوست دارند ولی درصحنه عمل حضور ندارند، مثلاً حاضر نیستند مالشان را در راه اهل‌بیت خرج کنند، حاضر نیستند جانشان را به خطر بیندازند و فقط یک عشق و علاقه درونی دارند.
وی ادامه داد: قرآن می‌خواهد کلاس پیروی از اهل‌بیت را بالاتر بیاورد درنتیجه می‌فرماید پیغمبر اکرم یک چیز از شما خواسته و آن هم مودت به ذی القربی است؛ یعنی علاوه بر آن محبتی که دارید مودت هم داشته باشید به این معنا که محبت را ظاهر کنید و به صحنه بیاورید تا دیگران ببینند شما به کدام مکتب وصل هستید.
رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی اظهار کرد: یک معنای اربعین این است که شما آن محبت را به میدان آورید آن هم به‌صورت دست جمعی؛ پس در حقیقت اربعین همان مودتی است که قرآن فرموده است.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی گفت: همایش میلیونی اربعین حسینی و شرکت عاشقان مکتب اباعبدالله (ع) در آن، درواقع تجلی محبت و مودت نسبت به اهل‌بیت است.

سه شرط انجام زیارت بامعرفت در سفر اربعین

یعقوبی اظهار کرد: برای اینکه فرق محبت با مودت روشن‌تر شود به این نکته توجه کنیم که ما دو واژه داریم؛ یکی خضوع و دیگری خشوع، فرق خضوع با خشوع این است که انسان اگر خاضع شد خاشع می‌شود.
وی افزود: اول دل آدم در برابر عظمت خدا نرم می‌شود و «ان تخشع قلوبهم لذکر الله»؛ اما خضوع یعنی اینکه در عمل نشان بدهی که این نرم‌دلی وجود دارد، بنابراین علامه طباطبایی فرموده مودت مثل خضوع است نسبت به خشوع.
یعقوبی اضافه کرد: اربعین یعنی آن محبتی که ما نسبت به اهل‌بیت داریم در دل نگا ه نمی‌داریم؛ بلکه به میدان عمل می‌آوریم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان‌شمالی افزود: بر این اساس این عزاداری، این به سر و سینه زدن و ... نشانه مودت است، یعنی هم عشق داریم و هم عشقمان را به دیگران اظهار می‌کنیم و نشان می‌دهیم که ما به کجا وصل هستیم.
وی با بیان اینکه بعد از محبت و مودت، مرحله سوم ولایت است، تصریح کرد: اگر مودت و محبت درست شد نتیجه‌اش ولایت می‌شود و نتیجه این سه، عنوان چهارمی به نام اطاعت می‌شود؛ «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم».
یعقوبی اظهار کرد: یک مسئله در اربعین مهم است و آن هم زیارت بامعرفت است، زیرا این مردمی که به راه‌پیمایی اربعین می‌روند با پای پیاده و بامعرفت می‌روند، اینکه در گرما و سرما می‌روند این‌ها همه نشانه عشق است.
وی با بیان اینکه زیارت بامعرفت سه رکن دارد که هر کس این ارکان را رعایت کند زیارت بامعرفت دارد، افزود: ما در زیارت‌نامه‌ها می‌خوانیم «اشهد انّک تشهد مقامی و تسمعُ کلامی و تردُّ سلامی»؛ یعنی ای امامی که به زیارتت آمدم میدانم که تو من را می‌بینی یعنی در محضر امامیم، حرف من را می‌شنوی و جواب سلام من را می‌دهی.
امام جمعه بجنورد گفت: برای زیارت بامعرفت باید بدانی در محضر امام قرار داری، بدانی حرف تو را می‌شنود و آگاه باشی که امام جواب سلام را می‌دهد؛ ازاین‌رو اگر کسی این سه نکته را داشته باشد زیارتش بامعرفت می‌شود.
یعقوبی با اشاره به حدیث «من زار الحسین عارفاً بحقه وجبت له الجنّة»، اظهار کرد: بر این اساس کسی که معرفت در زیارت داشته باشد بهشت بر او واجب می‌شود.

انتهای پیام
captcha