اربعین؛ چالش فردگرایی غرب در مقابل جمع‌گرایی اسلام/گردهمایی مسلمانان دروازه ورود به تمدن‌سازی
کد خبر: 3850877
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
منطق حسینی/9

اربعین؛ چالش فردگرایی غرب در مقابل جمع‌گرایی اسلام/گردهمایی مسلمانان دروازه ورود به تمدن‌سازی

گروه معارف ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان اربعین را دروازه ورود به تمدن‌سازی خواند و گفت: این گردهمایی شیعیان، فردگرایی و مصرف‌گرایی غرب را به چالش می‌کشد.

اربعین؛ چالش فردگرایی غرب در مقابل جمع‌گرایی اسلام/گردهمایی مسلمانان دروازه ورود به تمدن‌سازیحجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی، لایه‌های پیوسته در راستای گسترش اسلام ناب محمدی در دنیا است و مکتب حسینی چشم‌انداز این لایه‌ها را روشن می‌سازد.
وی با اشاره به اینکه امروز هسته‌های مقاومت در دنیا در کشورهای اسلامی و حتی در حیات خلوت غربی‌ها شکل گرفته است، ابراز کرد: امروز ما به عینه این هسته‌های مقاومت را در کشورهایی چون یمن، لبنان، عراق و سوریه می‌بینیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، اربعین را دروازه ورود به تمدن‌سازی اسلامی خواند و گفت: اربعین به صورت پویا به سمت جلو در حال حرکت است و این حرکت رفته‌رفته عظمت خود را نشان می‌دهد، هر چند ممکن است ما در بستر اربعین بوده اما از حرکت عظیم آن غافل باشیم.
این مسئول با اشاره به اینکه هنوز زوایای مختلف ظرفیت اربعین برای ما کشف نشده است، تصریح کرد: بی‌تردید اربعین بستری برای تمدن‌سازی است و می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد وحدت بین مسلمانان باشد، به همین خاطر باید به سمتی برویم که آن تمدن بزرگ اسلامی را شکل دهیم.
احمدی یادآور شد: پیاده‌روی اربعین، حرکت به سوی امام و بازگشت به فطرت توحیدی در بستر ولایت و امامتی است که در اینجا شکل می‌گیرد، لذا وقتی انسان این ظرفیت را بررسی می‌کند، اربعین در راستای وحدت‌بخشی مسلمانان جهان با محوریت امام تجلی می‌کند.
وی با بیان اینکه اربعین، ظرفیت تمدنی دارد، بیان کرد: یکی از پیام‌هایی که اربعین دارد، این است که نقطه مواجهه با غرب را مشخص می‌کند؛ در واقع اربعین فرهنگ فردگرایی غربی را با فرهنگ جمع‌گرایی خود به چالش کشیده است و بی‌تردید این مهم، هویت جمعی شیعه و مسلمانان را نشان می‌دهد.
 
اربعین بیانگر هویت جمعی شیعی
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان ادامه داد: اربعین یک هویت جمعی داشته و مومنان را با محور امام در این دریای خروشان جمع و به سمت کربلای معلی حرکت می‌دهد، لذا اولین پیامی که پیاده‌روی اربعین در مواجهه با فرهنگ غربی دارد، این است که اربعین فرهنگ فردگرای غربی را به چالش می‌کشد.
وی بعد رسانه‌ای اربعین را مهم دانست و افزود: اربعین صدای مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است و اگر بعد رسانه‌ای این حرکت عظیم لحاظ شود، می‌توانیم فرهنگ غنی و فاخر شیعی و اسلام ناب را به کل دنیا مخابره کنیم، لذا اربعین بستری برای صدور فرهنگ ناب اسلامی و انقلاب اسلامی است.
این مسئول خاطرنشان کرد: در کل دنیا اگر بخواهیم در یک گردهمایی سیاسی و اجتماعی، جمعیت قابل توجهی را جمع کنیم، باید به دنبال بهانه‌های مختلف باشیم اما امروز شاهد سیل خروشان جمعیت به سمت سیدالشهدا هستیم.
احمدی با اشاره به اینکه نکته دیگر پیاده‌روی اربعین، به چالش کشیدن فرهنگ مصرف‌گرایی و اشرافیت غرب است، تصریح کرد: این همه زائر در بستر سادگی و صمیمیت مدیریت می‌شوند و این سادگی و بی‌تکلف بودن اربعین یک نوع سبک زندگی را به مردم می‌آموزد.
وی ادامه داد: شوق پذیرایی از زائران و ساده‌زیستی می‌تواند الگویی برای سبک زندگی ما در کشور باشد، بنابراین اگر این پیام‌ها خوب رصد شود، ظرفیت فرهنگ‌سازی دارد.
انتهای پیام
captcha