روایت بانوی اتریشی از تشرف به اسلام و زیارت حرم حضرت معصومه(س)
کد خبر: 3851202
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸

روایت بانوی اتریشی از تشرف به اسلام و زیارت حرم حضرت معصومه(س)

گروه بین‌الملل ــ «کاترین برزانتسکی»، مدیر علمی انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی شعبه اتریش، که طی یک دهه اخیر مسلمان شده است، می‌گوید: افرادی را دیدم که افتخار و آرزویشان این بود که بعد از وفات در جوار مزار حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شوند. این امر حاکی از جایگاه و اهمیت زن در اسلام است.

به گزارش ایکنا؛ کاترین برزانتسکی، مدیر علمی انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی شعبه اتریش است که سال‌ها درباره اسلام تحقیق و تفحص کرد و 10 سال پیش آن را به عنوان کاملترین دین شناخت و مسلمان شد.

برزانتسکی از فارغ‌التحصیلان انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی آلمان است و از جمله توانمندترین و فعال‌ترین دانشمندان اتریشی‌ در حوزه آموزش و پژوهش آلمان به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: مدت زمان 30 سال است روند تحولات فکری و فرهنگی در اتریش را دنبال می‌کند و ارتباط تنگاتنگی با مؤسسات، مراکز اسلامی و دانشگاه‌های این کشور دارد.

مسلمان اتریشی، قرآن را به آلمانی برمی‌گرداند/ گزارش

برزانتسکی بیان کرد: خانواده‌اش سالیان بسیاری او را به دلیل مسلمان شدنش نپذیرفتند و طرد کردند. برخی از اعضای خانواده برزانتسکی تا 10 سال با او قطع ارتباط کرده بودند.

در واقع این گونه طرد شدن و قطع ارتباط از سوی خانواده، فقط بخشی از مشکلات راهی بود که برزانتسکی برای پیمودن آن، عزمش را جزم کرده بود؛ وی زندگی عاشقانه‌ای را با شناخت اسلام در پیش گرفت و سختی‌های آن را به جان خرید و تحمل کرد.

تحقیق و جست‌وجو

برزانتسکی درباره تحصیلات و مطالعاتش گفت: بیش از 10 سال است که به شناخت عمیق اسلام می‌پردازم و علاوه بر تحصیل در رشته اسلام‌شناسی، شب و روز در زمینه آموزش اسلام و پژوهش‌های اسلامی وقت صرف کرده‌ام. در این مسیر ضمن تربیت بسیاری از جوانان بومی، چند اثر در تبیین آموزه‌های اسلامی نوشته‌ام.

سال‌ها بعد، پس از آن که خانواده برزانتسکی سلوک و رفتار وی را پس از اسلام آوردن دیدند، به تدریج با او همراه شدند و اکنون به داشتن او افتخار می‌کنند.

مسلمان اتریشی، قرآن را به آلمانی برمی‌گرداند/ گزارش

جایگاه و اهمیت زن در اسلام

وی به قم سفر کرده بود و درباره زیارتش از بارگاه حضرت معصومه(س) گفت: وقتی می‌بینم که مردم چقدر علاقه‌مند به خاندان اهل بیت(ع) و این بانوی بزرگ هستند و حتی بزرگترین و نامدارترین علما با تواضع و احترام بر گرد ضریح او می‌گردند و وی را واسطه بین خود و خدا قرار می‌دهند، به عظمتش پی می‌برم. افرادی را دیدم که افتخار و آرزویشان این بود که بعد از وفات، در جوار مزار آن حضرت به خاک سپرده شوند و این موارد حاکی از جایگاه و اهمیت زن در اسلام است.

این دانشمند به همراه یکی دیگر از اساتید شاخص دانشگاه وین قرار است پروژه‌ای را به سرانجام برسانند که در بخش فعالیت‌های شرق‌شناسی دانشگاه وین با همکاری انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی هامبورگ مطرح شده است. برزانتسکی پروژه ترجمه و تفسیر قرآن به زبان آلمانی را پس از مشورت و تبادل نظر برعهده گرفته است. این تفسیر براساس بررسی و تحقیق از تفاسیری نوشته می‌شود که تاکنون به چاپ رسیده است. 

آثار برزانتسکی

برزانتسکی کتاب‌هایی را به رشته تحریر درآورده است که یکی از آنها «جز زیبایی ندیدم» نام دارد که به معرفی شخصیت زینب کبری(س) به زبان آلمانی می‌‌پردازد. همچنین مؤلف کتاب «فلسفه آفرینش از منظر عرفانی و فلسفی» به زبان آلمانی است. این اثر در 312 صفحه و به کوشش شرکت انتشاراتی IHIW منتشر شده است.

مسلمان اتریشی، قرآن را به آلمانی برمی‌گرداند/ گزارش

جدیدترین کتاب وی با الهام از عرفان و ادب اسلامی به ویژه اشعار مولانا تألیف و تدوین شده است که Langsamkeit der freien Menschen نام دارد. این اثر 19 اکتبر (27 مهر) در انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی اتریش رونمایی شد.

رفتار کاترین براساس تعالیم اسلامی سبب شد که خانواده او از جمله مادر،‌ پدر،‌ خواهر و مادربزرگش نیز در این مراسم حضور یابند. تصویر روی جلد کتاب وی را مادربزرگش کشیده بود. عکاسی مراسم رونمایی از کتاب نیز برعهده پدر برزانتسکی بود و مادرش نیز از مهمانان پذیرایی می‌کرد.

اسلام در اتریش

اسلام یک اقلیت دینی به شمار می‌آید. براساس تحقیقاتی در سال 2010 مشخص شد که 6 درصد مردم این کشور، که 400 هزار نفر را شامل می‌شود، مسلمان هستند. اکثر مسلمانان در دهه 1960 به عنوان کارگران مهاجر از ترکیه، بوسنی و هرزگوین،  کشورهای عربی و پاکستان به اتریش وارد شده‌اند.

اسلام از سال 1912 یکی از دین‌های رسمی اتریش بوده ‌است. قانون اسلام از سوی امپراتور فرانتس یوزف یکم و پس از الحاق بوسنی و هرزگوین به اتریش، به مجموعه قوانین این کشور اضافه شد.

مسلمان اتریشی، قرآن را به آلمانی برمی‌گرداند/ گزارش

از مناطق پرجمعیت مسلمان‌نشین آن می‌توان به ایالت‌های غربی نظیر فورآرلبرگ اشاره کرد که بالاترین سهم مسلمانان را در این کشور با رقم 8.63٪ داراست. وین، پایتخت اتریش، نیز 7.82٪ جمعیت مسلمان دارد و منحصر به ‌فردترین کشور در میان کشورهای اروپای غربی است، زیرا مسلمانان به عنوان یک جامعه دینی به رسمیت شناخته شده‌اند. جمعیت مسلمان ترکیه تشکلی به نام «انجمن اسلامی ترکیه» دارند که امور دینی مسلمانان را اداره می‌کند.

مراکز اسلامی اتریش

در وین مراکز شیعی نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مرکز شیعیان جامع المهدی ویژه شیعیان ترک‌زبان، مؤسسه فرهنگی الزهرا(س) ویژه شیعیان افغانستانی، مرکز العصر ویژه شیعیان پاکستانی و هیئت علی‌اکبر(ع) و مرکز اهل البیت(ع) ویژه شیعیان عرب‌زبان اشاره کرد. همچنین، مجمع اهل‌البیت(ع) اتریش، که همه شیعیان مقیم اتریش براساس ضوابط و آئین‌نامه خاصی در این مجمع نماینده دارند، نیز از دیگر این مراکز است.

مسلمان اتریشی، قرآن را به آلمانی برمی‌گرداند/ گزارش

نحوه برخورد با مسلمانان در اتریش با سایر کشورها تفاوت‌ دارد، چون اسلام در وین دین رسمی است و مسلمانان حقوقی دارند و بعد از کاتولیک‌، اسلام دومین دین محسوب می‌شوند. مسلمانان تعطیلات ویژه خود و قبرستان و کشتارگاه جداگانه دارند. به لحاظ قانونی از فرصت‌های شغلی برابر برخوردار هستند، اما طی 4 سال اخیر با تصویب قانون جدید، محدودیت‌هایی برای مسلمانان اعمال می‌شود.

گزارش از آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha