نشست منامه به‌دنبال ایجاد اجماع بین‌المللی و جلوگیری از نزدیکی اعراب به ایران
کد خبر: 3851352
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
بیگدلی بیان کرد:

نشست منامه به‌دنبال ایجاد اجماع بین‌المللی و جلوگیری از نزدیکی اعراب به ایران

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌المللی ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران و جلوگیری از نزدیکی کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی را دو هدف آشکار و پنهان آمریکا از برگزاری نشست امنیت دریایی در منامه بحرین دانست و گفت: اما این نشست که در حقیقت در ادامه نشست سال گذشته در ورشو است، نمی‌تواند اقدامات خاص و مهمی را برای امنیت خلیج فارس انجام دهد.

منامه، پایتخت بحرین، از امروز میزبان نشست دو روزه‌ای با عنوان «امنیت دریانوردی» است که در ادامه نشست سال گذشته ضد ایرانی ورشو می‌باشد.

در بیانیه وزارت امور خارجه بحرین هدف از این اقدام «ایفای نقش برای کمک به برقراری امنیت و ثبات خلیج فارس به دلیل خطراتی است که منطقه را تهدید می‌کند و خطری بزرگ برای دریانوردی و هوانوردی در خاورمیانه است» بیان شده است.

براساس اعلام برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در این نشست ۶۵ کشوری که در نشست ورشو حضور داشتند شرکت می‌کنند.

علی بیگدلی، استاد پیشین دانشگاه شهید بهشتی و تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف واقعی برگزاری این نشست گفت: این نشست دو هدف عمده آشکار و پنهان دارد؛ هدف آشکار این است که آمریکا با برگزاری کنفرانس ورشو با وجود حضور بیش از 60 کشور نتوانست به هدف اصلی خود که ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران بود، برسد و این نشست خیلی موفقیت‌آمیز نبود. حال با جزئی‌تر کردن اهداف نشست ورشو و منطقه‌ای کردن آن نشست منامه با همان اهداف اولیه برگزار می‌شود تا به اجماع بین‌المللی علیه ایران منجر شود.

اهداف آشکار و پنهان برگزاری نشست امنیت دریایی منامه

وی افزود: هدف دوم و پنهان نشست به خاطر تحولات اخیر در منطقه خلیج فارس و اخبار زیادی است که حکایت از نزدیکی کشورهای منطقه به ایران دارد که نگرانی‌هایی برای آمریکا و اسرائیل ایجاد کرده است؛ به ویژه اینکه محمد بن سلمان اخیراً هم اظهاراتی مبنی بر ضرورت تغییر رویکرد نسبت به ایران انجام داد و هم با محمودعباس ملاقات کرد و این‌ها بیش از همه نتانیاهو را نگران ساخته است، لذا این نشست به نوعی به دنبال آن است که امکان نزدیکی کشورهای عربی منطقه خلیج فارس به ایران را متوقف کند.

بیگدلی اظهار کرد: در مجموع این نشست نمی‌تواند اقدامات خاص و مهمی را برای امنیت خلیج فارس انجام دهد. البته هدف دیگر این نشست جلوگیری از نزدیکی روسیه به کشورهای عربی است به ویژه اینکه اخیراً دیدارهایی بین پوتین و بن‌سلمان انجام شد و شاید بن‌سلمان با این اقدامات می‌خواهد آمریکا را به تحریک وادارد تا در مسائل منطقه‌ای فعال‌تر عمل کند و نشان دهد رویکرد منفعلانه آمریکا نسبت به اتفاقات اخیر در خلیج فارس به هیچ‌وجه خوشایند عربستان سعودی نیست.

چرا بحرین؟

این استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی درباره چرایی محوریت بحرین در میزبانی نشست‌های ضد ایرانی و ضد فلسطینی گفـت: پایگاه پنجم دریایی آمریکا در بحرین قرار دارد و بحرین در عمل وابستگی عمیقی به آمریکا دارد. بحرین در واقع با این اقدام در حمایت از منافع اسرائیل و آمریکا وارد عمل شده تا از نزدیکی عربستان به ایران جلوگیری کند، زیرا یک احساس ناامیدی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به حمایت آمریکا از آنها شکل گرفته و بحرین به مانند میزبانی از نشست مربوط به طرح معامله قرن در اینجا هم میزبانی یک نشست ضد ایرانی را برعهده گرفته است. اما همانطور که آن نشست موفق نبود این نشست هم به نتایج خاصی منجر نمی‌شود.

امکان ندارد عرب‌ها آمریکا را رها کنند

بیگدلی درباره تأثیر مطرح‌شدن ابتکار صلح منطقه‌ای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و عدم حمایت امریکا از کشورهای عربی در تحولات خلیج فارس در افزایش احتمال نزدیکی این کشورها به ایران گفت: عرب‌ها امکان ندارد بتوانند آمریکا و انگلیس را رها کنند، زیرا این کشورها روابط تاریخی و عمیق با غربی‌ها دارند. اگرچه آقای پوتین اخیراً به کشورهای این منطقه سفر کرد، اما روسیه نه توان سرمایه‌گذاری بالا و نه توان تکنولوژیک پیشرفته‌ای دارد که بتواند توقعات و انتظارات  کشورهای عربی را برآورده کند.

وی یادآور شد: اساساً فرهنگ حاکمان این کشورها به دلیل اینکه اکثراً تحصیل‌کرده آمریکا هستند نزدیک به آمریکایی‌هاست و لذا با وجود انفعال ایالات متحده در حمایت مؤثر از عربستان و سایر کشورهای عربی در مسائل اخیر در خلیج فارس، آن‌ها دست از آمریکا برنخواهند داشت و همانطور که ذکر شد مانورهای کوچکی که بن‌سلمان با ملاقات با پوتین و ابراز تمایل برای گفت‌وگو با ایران انجام می‌دهد به قصد تحریک آمریکایی‌هاست.      

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha