توقع از دیگران در فعالیت‌های قرآنی بی‌معناست/ رقابت اشتباه در مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3853282
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
با یاوران وحی/40

توقع از دیگران در فعالیت‌های قرآنی بی‌معناست/ رقابت اشتباه در مؤسسات قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ به اعتقاد مسئول مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی اهل‌الکسای استان البرز، در مسیری که طرف مقابل شما قرآن و عترت است و در این راه معامله پرسود و منفعتی انتخاب شده، توقع از دیگران معنا ندارد.

پنجشنبه درصورت صلاحدید دبیر محترم///قرائت معنا محوروتدبر درآیات روح بخش قرآن / تلاش برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری برمبنای سبک زندگی اسلامیمؤسسه قرآنی ـ فرهنگی اهل‌الکساء استان البرز، از سال ۱۳۹۳ با کسب مجوز از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره تبلیغات اسلامی و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کار خود را آغاز کرد؛ این مؤسسه در ابتدای امر، ترویج فرهنگ قرآن کریم و توسعه کلام خدا را در میان آحاد مردم برنامه‌ریزی و با آموزش رشته‌های عمومی و تخصصی برای خردسالان، نوجوانان و جوانان کار خود را آغاز کرد.

مؤسسه قرآنی اهل‌الکساء با همت اکرم غلامی از فعالان و قاری قرآن کریم در جهت تربیت نیروهای قرآنی در استان البرز پا به عرصه قرآنی گذاشت. در ذیل گفت‌وگویی درباره چگونگی و اهداف تأسیس مؤسسه با مدیرعامل این مرکز اکرم غلامی در خبرگزاری ایکنا انجام شد.

ایکناــ هدف اصلی راه‌اندازی مؤسسه اهل‌الکساء چه بود؟

ازسال ۱۳۷۴ با همکاری خواهرم اعظم غلامی در راه فراگیری قرآن و آموزش آن به علاقه‌مندان گام برداشته و فعالیت‌های مستمر قرآنی در بخش‌های مختلف را انجام دادیم. فعالیت‌های قرآنی ما طوری بود که در سال ۱۳۹۱ تصمیم گرفتیم که ایده‌ها و تجربیات خود را متمرکز کنیم و در جهت تربیت نیروهای قرآنی قدم برداریم که این تصمیم در ابتدا منجر به برپایی دوره‌های آموزشی در مکان کوچک استیجاری شد. چند سال پس از آموزش قرآن و برپایی محافل و فعالیت‌های قرآنی در استان، در سال ۱۳۹۳ با پیشنهاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر کسب مجوز و برپایی مؤسسه قرآنی، اقداماتی صورت گرفت که در نتیجه به کسب مجوز و آغاز فعالیت‌های قرآنی به صورت متمرکز منجر شد.

ایکنا ــ فعالیت‌های مؤسسه قرآنی بر چه پایه و محوری استوار است؟

در مرحله نخست؛ به منظور جذب مخاطبان، از هنر تلاوت و تخصص در تشکیل و هماهنگی گروه‌های تواشیح استفاده کردیم. به برکت قرآن توان مؤسسه در زمینه صوت و لحن، تجوید، تخصص در آموزش گروه‌ها موفق بود و در این مسیر پیشرفت‌های بالایی صورت گرفت. اما این موفقیت هدف ما در مجموعه قرآنی اهل‌الکساء نبوده و فقط به‌ عنوان قدم ابتدایی در نظر گرفته شده است. گام بعدی، برگزاری جلسات تخصصی و کارگاه‌های ویژه بانوان در موضوعات قرائت معنامحور، تلاوت و تدبر، خودشناسی، وظایف همسر، آیین مهرورزی دراسلام، تربیت فرزند و فرزندپروری و... است که مسئولان مؤسسه بر این موضوعات تمرکز کرده و برای تحقق صددرصدی این موضوعات تلاش خواهد شد.

اگر در جامعه به تربیت خانواده‌ها توجه شود، قطعا بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. در حال حاضر نیاز جامعه بالا بردن آگاهی مادران و دختران جامعه به عنوان اساسی‌ترین افراد در ارکان خانواده‌ها است که ارتقای سطح بینش آنها با توجه به دستورات دین مبین اسلام و سخنان ائمه اطهار(ع) مهم‌ترین وظیفه مراکز قرآنی است. در این راستا اگر تلاش شود که زن‌ها با الگو قراردادن واقعی حضرت زهرا(س) به اهمیت جایگاه و مقام خود رسیده و به خودباوری دست یابند که در خانواده محورکلیدی تربیت هستند، قطعاً تلاش مؤسسه مورد توجه امام عصر(عج) قرار خواهد گرفت و موفقیت حاصل می‌شود.

یکی دیگر از فعالیت‌های این مؤسسه آموزش خردسالان و کودکان ویژه گروه سنی 4 تا 6 سال در زمینه‌های مختلف قرآنی و فرهنگی به منظور تربیت نسل قرآنی است.

 

/قرائت معنا محوروتدبر درآیات روح بخش قرآن / تلاش برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری برمبنای سبک زندگی اسلامی

 ایکناــ  میزان موفقیت شما در رسیدن به اهداف ترسیم شده چه مقدار بوده و افق‌ مؤسسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که زمانی که پس از تألیف المیزان نظر علامه طباطبایی را درباره آن جویا شدند، ایشان فرمودند: مثل کسی هستم که از دور به کف روی دریا نگاه می‌کند! برکت حاصل از کار قرآن را با کار دیگر نمی‌توان مقایسه کرد. قدم برداشتن در راه قرآن و معارف بی‌انتهاست و در این راستا هراندازه به سمت جلو پیش می‌رویم، احساس کم کاری کرده زیرا برکت همنشینی با قرآن قابل توصیف نیست. با توجه به ظرفیت و توان مؤسسه، در تحقق اهدافمان از خداوند می‌خواهیم شرمنده قرآن نشویم؛ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ‌".

افتخاراتی که مؤسسه تاکنون کسب کرده است شامل: منتخب سه دوره با عنوان مؤسسه قرآنی فعال در برگزاری مسابقات قرآن ارگان‌ها و کارگاه‌های تخصصی، آموزشی، برپایی محافل دراستان البرز و سطح کشور است که در حال حاضر در دو شعبه، میدان آزادگان، خیابان مطهری بین خیابان سرو و گلزارشهدا و شعبه 2 در خیابان ساسانی(شهید صدوقی) جنب بانک سپه فعال است. مؤسسه قرآنی اهل‌الکساء تاکنون کلاس‌هایی از جمله آموزش عمومی قرآن کریم روخوانی و روان‌خوانی، آموزش تخصصی صوت و لحن، صداسازی، ابتهال، تواشیح، اذان ومکبری، آموزش با محوریت تفسیر و تدبر در آیات، برگزاری محافل ومسابقات را در کارنامه کاری خود دارد.

تشکیل بزرگترین گروه هم‌خوانی بانوان و برگزاری محافل و مسابقات از فعالیت‌های چشمگیرمؤسسه طی این سال‌ها بوده درواقع می‌توان گفت گروه تواشیح با اجراهای جذاب که در مسابقات ومحافل داشته است، مخاطبان بسیاری را جذب کرد. البته فعالیت‌های مؤسسه در بسترآموزش و آگاهی محقق می‌شود.

ایکنا ــ آیا تاکنون حمایتی از سوی اتحادیه قرآنی کشور انجام شده است؟

با توجه به آیه 159 سوره آل‌عمران «فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُتَوَكِّلينَ» وهمچنین آیه 171 سوره آل‌عمران «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ»، بدون شک پس ازحمایت‌های خداوند متعال، می‌توان از حمایت‌های مردم و مسئولان یاد برد. البته در این مسیر که طرف مقابل شما قرآن وعترت هست و در این راه معامله پرسود ومنفعتی انتخاب شده اما توقع داشتن از دیگران معنا ندارد.

 ایکنا ــ از منظر شما خودکفایی مؤسسات قرآنی چگونه حاصل می‌شود؟

موفقیت در بخش برگزاری محافل و مسابقات باعث شده است که مؤسسه در استان البرز یکی ازمراکز قوی و مورد اعتماد مردم وارگان‌ها باشد. تخصص مجموعه ما باعث شد اعتماد مخاطبان را بدست آوریم و بخشی از هزینه‌های مؤسسه از این طریق مرتفع شده است. البته نباید منتظر حمایت بود و بنده با این سخن مخالف هستم. مؤسسات قرآنی می‌توانند از نیروهای انسانی و متخصص خود بهره برده و به ارائه خدمات اجرایی به صورت کاملاً تخصصی بپردازند تا اینکه با کارکرد موفق بتواند درمیان ارگان و نهادها اعتبار پیدا کنند. تخصصی شدن مؤسسات قرآنی بسیارعالی است اما فواید و معایبی دارد. فایده این مسئله، شناخت مؤسسات تخصصی دررشته مورد نظرو مراجعه شرکت کننده است اما معایب این موضوع دلالت برآن دارد که مؤسسات با تخصص کم پس از تأسیس دچار مشکل خواهند شد. در این زمینه باید مؤسسات قرآنی شناسایی و تخصص هر یک ارزیابی شود. اتحاد و انسجام می‌تواند کارکرد مؤسسات قرآنی را هموار کند اما متاسفانه به جرئت می‌توان گفت که اتحاد و برادری در میان مؤسسات قرآنی کمرنگ است و این مسئله رقابت اشتباه را ایجاد کرد.

ایکنا ــ شما به عنوان فعال قرآنی و مدیرمؤسسه، فعالیت قرآنی استان البرز را چطورارزیابی می‌کنید؟

مؤسسات استان البرز نیز از این امرمستثنی نبوده و ارتباط کمتری را میان آنان شاهد هستیم که این بزرگترین ضعف برای مراکز قرآنی است. تعداد قابل توجهی ازمؤسسات قرآنی در استان البرز فعال بوده و با نیت خیر برای ترویج قرآن کریم تلاش می‌کنند، اما بنده به عنوان عضو علی‌البدل اتحادیه قرآنی استان، شاهد ارتباط کمرنگ میان مؤسسات بوده ام. به دنبال رقابت سالم در مؤسسات، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. موضوع دیگری که مؤسسات ومراکز قرآنی در استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مسئله اقتصادی و تحمل هزینه‌های مرکز است؛ همانطور که قبلاً گفته شد نباید منتظر حمایت بود بلکه باید با خودباوری به کارآفرینی و سودآوری برای مؤسسه تمرکز کرد.

/قرائت معنا محوروتدبر درآیات روح بخش قرآن / تلاش برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری برمبنای سبک زندگی اسلامی

 ایکنا ــ نظر شما به عنوان یک داور درباره رویکرد مسابقات قرآنی چیست؟

 قرآن تنها ظاهر نیست و نباید در امر قرآن به ظاهر آن توجه کرد همانطور که شاهدیم درمسابقات برای صوت و لحن، حواشی و ... بیشترین سرمایه‌گذاری می‌شود و به دنبال کشف صداهای زیبا دراین مسابقات هستیم. البته مسابقات با موازی‌کاری‌هایی نیزهمراه است. موضوع دیگر، همانطور که مقام معظم رهبری بر تدبر و حفظ قرآن کریم سفارش داشته‌اند، مؤسسات ومراکز قرآنی در بخش حفظ و تدبر وتربیت حفاظ باید برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند که در مسابقات بدرخشند.

ایکناـ ـ مهمترین دغدغه‌ای که درحوزه فعالیت‌های قرآنی کشور وجود دارد چیست؟

 دغدغه ما تدبر درقرآن است. هدف از تلاوت قرآن کریم، تنها صدای خوش نیست و اندیشیدن بر آیات و تدبر بر قرآن کریم وعمل به آیات الهی مهم است. معیار و ملاک قرآن تقواست که شناخت، اهمیت و پررنگ کردن تقوا در رأس فعالیت‌ها  قرار گیرد. امید است که بتوانیم در راه قرآن به سفارش مقام معظم رهبری که تربیت حفاظ و تدبر در قرآن کریم است، دست بیابیم. مؤسسه اهل‌الکساء با ترویج حفظ قرآن کریم، تفسیر و سبک زندگی اسلامی تاکنون موفق به تربیت قرآن‌آموزان اسلامی بسیاری شده است. امیدواریم در این راه خداوند و اهل بیت یاری کنند.

انتهای پیام
captcha