پیام استقبال مردمی از کلاس‌های سبک زندگی قرآنی؛ مسئولان دقت خود را افزایش دهند
کد خبر: 3905628
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
با یاوران وحی / 46

پیام استقبال مردمی از کلاس‌های سبک زندگی قرآنی؛ مسئولان دقت خود را افزایش دهند

مرکز فرهنگی قرآن و عترت تسنیم واقع در محله حصارک شهر کرج، نزدیک به سه دهه فعالیت دارد. در ابتدا در حیطه آموزش قرائت قرآن فعالیت خود را آغاز کرد، اما هم‌اکنون برگزاری کلاس‌های آموزش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، سواد رسانه‌ای، سبک زندگی قرآنی را همراه با تأسیس خیریه‌ای برای کمک به ایتام پیش می‌برد.

محمود مقیم بیگینخستین هدفی که نشست‌ «با یاوران وحی» دنبال می‌کند، معرفی فردی است که آستین همت را بالا زده و برای ترویج و تبلیغ آموزه‌های قرآنی اقدام به تأسیس مرکزی آموزشی کرده است. این‌گونه، فعالیت‌های این مؤسسه قرآنی نیز تشریح می‌‌شود تا اهالی شهر، محله یا منطقه‌‌ای که مؤسسه در آن دایر است، با آن آشنا شوند. همچنین در لابه‌لای این گفت‌وگو موانع بر سر راه فعالیت این مراکز را بیشتر می‌شناسیم و مسئولان ذی‌ربط را نیز برای حل آن مطلع می‌کنیم. نتیجه دیگری که در این گفت‌وگوها حاصل می‌شود، ایجاد فرصتی برای بیان تجربیات برای دیگر فعالان مؤسسات قرآنی و کسانی است که تازه به این عرصه ورود داشته‌اند یا در آینده خواهند داشت. قطعاً در این نشست نمی‌توان به همه ابعاد فعالیت یک مؤسسه پرداخت، اما اینگونه اندک قدردانی از زحمات این خادمان قرآن خواهد شد.

در چهل‌‌وششمین نشست «با یاوران وحی» اهداف و فعالیت‌های مؤسسه تسنیم استان البرز با مدیریت محمود مقیم‌بیگی را جویا شدیم.

ایکنا - در ابتدا درباره چگونگی تأسیس مؤسسه قرآنی تسنیم و فعالیت‌های آن توضیح دهید.

از سال 1365 به برپایی جلسات آموزش قرآن اقدام و برای تکمیل اطلاعاتم در دوره‌های تربیت مربی شرکت کردم. هم اکنون نیز نکات و احکام تجوید را تدریس ‌می‌کنم و در این مسیر نزد اساتیدی همچون سیدمهدی سیف، محمود سلطان‌پناه، باستان، عظیمی، مولازاده و ... آموزش‌ها را فرا گرفتم. البته از دانشکده علوم قرآنی تهران نیز مدرک کارشناسی دریافت کردم.

اولین مکان برپایی جلسات آموزش قرآن نیز در منازل علاقه‌مندان که به اصطلاح جلسات خانگی نامیده می‌شود، بود. همسرم نیز که مربی صوت و لحن قرآن است در این مسیر مرا همراهی می‌کند.

پس از مدتی با فعالیت‌های قرآنی اداره تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آشنا شدم و این ارتباط منجر به انگیزه ایجاد مؤسسه قرآنی در سال 1372 و دریافت مجوز از این دو نهاد شد. البته در ابتدا مکان آموزشی مؤسسه در مسجد جامع شهر و پس از مدتی، مکان مؤسسه را به طبقه دوم منزل شخصی خودم منتقل کردم. برپایی دوره‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به طور رایگان همچنان در این مکان به قوت خود باقی است.

پس از شروع برپایی کلاس‌های آموزش قرآن و استقبال خوب مردم حصارک، خیری پیشنهاد ساخت طبقه سوم را داد و اینگونه دو طبقه از منزل مسکونی من به آموزش قرآن اختصاص یافت و پس از مدتی تمامی سه طبقه در اختیار مؤسسه قرار گرفت و 27 مربی قرآن نیز مشغول به فعالیت شدند و طی یک هفته حدود 45 کلاس آموزش قرآن برای همه مقاطع سنی در مؤسسه تسنیم شکل گرفت. با توجه به اینکه در منطقه حصارک، افراد با سطح مالی پایین و کم‌برخوردار زندگی می‌کنند، دغدغه بنده فعالیت فرهنگی و ترویج فرهنگ انس با قرآن با بهره‌مندی از اعتبارات فرهنگی و قرآنی بود.

این مرکز پس از آموزش قرآن، بیشترین توجه را به آموزش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه دارد به طوری که برخی از قرآن‌آموزان حکمت‌ها و نامه‌های نهج‌البلاغه را حفظ هستند.

مؤسسه قرآن و عترت تسنیم، دومین مؤسسه قرآنی، پس از مؤسسه بنت الهدی در منطقه حصارک است.

ایکنا_ پس از گذشت دو دهه از راه‌اندازی مؤسسه، به اهداف ترسیم شده خود دست یافتید؟

قطعاً به هدف نهایی نرسیده‌ایم و نتیجه تنها رضای خداست. اما امیدوارم با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد به نتیجه برسیم. شعار مؤسسه از فرمایشات مقام معظم رهبری است که فرمودند: «قرآن نور است».

مؤسسه قرآن و عترت تسنیم در منطقه حصارک با تبلیغ در مساجد و همکاری آموزش و پرورش، اقدام به جذب و آموزش دانش‌آموزان مدارس محدوده خود کرد و با اعطای مدرک و گواهینامه در میان مدارس، مورد اعتماد قرار گرفت.

محمود مقیم بیگی

ایکنا_ طی این سال‌ها از چه حمایت و اعتبار دولتی بهره‌مند شدید؟

در سال‌های قبل، کمک‌هایی به مؤسسه صورت گرفت، اما در حال حاضر بیشتر حمایت‌ها معنوی است تا مالی. با توجه به اینکه بنده نزدیک 40 سال است که در منطقه حصارک سکونت دارم و به عنوان مربی قرآن و مدیر موسسه در منطقه شناخته شده‌ام، کمک‌ مالی خیرین و پرداخت شهریه با رضایت خانواده‌ها در هزینه‌های جاری مؤسسه کمک‌کننده است. مربیان در قالب هدیه از ما مبلغی را دریافت می‌کنند و حقوق به آن معنا برایشان بی‌معنی است، زیرا می‌دانند، مؤسسه هدفش کسب درآمد نیست.

ایکنا_ رابطه مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تسنیم با دیگر مؤسسات و خانه‌های قرآن و مساجد منطقه حصارک و شهر کرج چگونه است؟

چند نفر از مربیان قرآن موسسه پس از مدتی، خود اقدام به تاسیس جلسات و مراکز قرآنی کردند و ما همچنان در اجرای طرح‌های قرآنی به طور رایگان به این عزیزان کمک می‌کنیم. همچنین در مسجد جامع حصارک طی روزهای سه‌شنبه، مسجد حضرت ابوالفضل(ع) روزهای یکشنبه، در منطقه خرمدشت روزهای یکشنبه، مسجد جامع کمال‌شهر روزهای جمعه به علاقه‌مندان به ویژه نوجوان آموزش قرآن را ارائه می‌دهم.

ایکنا_ قطعاً طی این‌ سال‌ها به شناخت خوبی از نیازهای فرهنگی و قرآنی استان البرز که از حیث فرهنگی نیاز به توجه بیشتری دارد، رسیدید، توصیه شما به مسئولان فرهنگی این استان چیست؟

باتوجه به شعار قرآن نور است. زمانی که فرزندان، معنوی تربیت شوند، متعاقباً در خانواده نیز نورانیت به وجود می‌آید و محیط خانواده به رشد و تعالی معنوی می‌رسد و در ادامه جامعه نیز به آن رشد خواهد رسید. بیشترین دغدغه ما در این منطقه این است که چرا در جامعه‌ای که اسلام حاکم است، شاهد دروغگویی، بدحجابی، دزدی، اعتیاد و رفتارهای نادرست هستیم؟ زمانی که همه مردم به دنبال قرآن و فرامین الهی پیش بروند همه امورات در جهت تعالی آنان دنبال می‌شود. در مواسات و همدلی که در ایام اوج کرونا و در ماه مبارک رمضان به وجود آمد، بسیاری از مردم به خانواده‌های نیازمند یاری رساندند. اگر همه قرآنی شوند و کلام خدا را بفهمند، آن زمان متوجه خواهیم شد که جامعه به سهولت رشد خواهد کرد. دغدغه اصلی ما در منطقه، تربیت افراد در محیط خانواده است. بنابر این موسسه اقدام به برپایی کلاس‌های سبک زندگی اسلامی، معارف فاطمی در بیانات رهبر معظم انقلاب، سواد رسانه‌ای و حتی کلاس‌هایی برای استفاده صحیح از شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی دایر کرده است.

برای ایجاد انگیزه و تشویق قرآن‌آموزان امکاناتی نیاز است که متاسفانه به دلیل نبود اعتبار، انجام نمی‌شود. البته به غیر از حمایت‌های مالی، حمایت فکری نیز از فعالان قرآنی وجود ندارد. تعداد کارشناسان مجرب و حرفه‌ای در حوزه قرآن کریم در استان کم نیست، اما به دلیل نبود حمایت مالی از این عرصه مهم خارج شده‌اند. اتحاد بین خود فعالان قرآنی، مسئولان خانه‌های قرآن و حمایت ادارات قرآنی از مؤسسات و مراکز قرآنی می‌تواند مسیر راه قرآن را هموار کند.

نکته دیگری که لازم است درباره منطقه حصارک عرض کنم. توجه بیشتر به نقش مساجد است که باید برنامه‌ریزی برای حضور اکثریت مردم در این سنگر مهم فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم. استقبال از کلاس‌های سبک زندگی نشان می‌دهد که این آمادگی از سوی مردم وجود دارد.

ایکنا- درباره افتخاراتی که مؤسسه تسنیم تا کنون به دست آورده است، بگویید.

مؤسسه تسنیم در مجموع 120 قرآن‌آموز ثابت(حضوری) و 200 قرآن‌آموز (غیر حضوری) دارد. از افتخارات مؤسسه قرآن و عترت تسنیم می‌توان به انتخاب دو دوره به عنوان مؤسسه برتر کشوری یاد کرد. همچنین قرآن‌آموزان بسیاری در مسابقات قرآن در سطح ملی و کشوری، رتبه‌های ممتاز و برتر را کسب کردند و در مسابقه تلویزیونی اسراء جز نفرات برتر شناخته شدند.

ایکنا_ مرکز خیریه‌ای که در مؤسسه دارید از چه زمانی شکل گرفت و چه ارتباطی بین آموزش قرآن و کارهای عام المنفعه می‌بینید؟

تا مسیرم به در خانه‌ات افتاد حسین(ع) / خانه‌آباد شدم، خانه‌ات آباد حسین(ع)

زمانی که فعالیتی درست باشد و در مسیر اهل بیت(ع) شکل گیرد به طور حتم، ائمه اطهار(ع) کمک خواهند کرد. به دنبال درخواست و همکاری در جهت تدریس قرآن به کارکنان کمیته امداد، پیشنهاد راه‌اندازی مرکز موسی بن جعفر(ع) ارائه شد و با تأسیس این مرکز برکات کثیر شامل حال مؤسسه شد. از ابتدای سال، تاکنون مبلغ یکصد و پنجاه میلیون تومان برای تهیه بسته‌های غذایی بین خانواده‌های نیازمند از طرف خیرین و عموم مردم به این خیریه کمک شد.

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری بر اجرای رزمایش مواسات و همدلی، توزیع سبدهای غذایی، بسته‌های مواد بهداشتی به خانواده‌های نیازمند در دستور کار مؤسسه و خیریه موسی بن جعفر(ع) قرار گرفت. همچنین بسیج دانشجویی با استقرار در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، مقدمات کار تولید ماسک را برعهده داشت که مؤسسه نیز با همکاری اعضاء و مربیان در تولید ماسک و تهیه بسته‌های خوراکی به جهادگران سلامت، وارد عمل شد. تولید قسمتی از ماسک‌ها نیز با همکاری بانوان در خانواده‌های بی‌بضاعت انجام شد و روزانه هفت هزار ماسک تولید شد.

همچنین سپاه پاسداران، کمیته امداد نیز برای تأمین بسته‌های غذایی در ایام کرونا به این مرکز خیریه کمک‌رسانی داشتند. اهم فعالیت‌های این مرکز شامل توزیع غذای گرم در همه شب‌های ماه رمضان برای 350 خانواده، اهدای بسته‌های غذا، توزیع پوشاک، تهیه وسایل تحصیلی دانش‌آموزان، یاری به ایتام، شناسایی و معرفی خانواده‌های آسیب‌پذیر به کمیته امداد خمینی (ره) و... بود.

ایکنا- نظر شما درباره این پیشنهاد که مؤسسات هر چقدر تخصصی‌تر شوند، از حیث کاهش نیازهای مالی نیز برای آنان مفیدتر است، چیست؟

سطح‌بندی مؤسسات قرآنی امری شایسته بود، اما این اتفاق که وعده آن داده شده بود، رخ نداد و مراکز قرآنی به حال خود رها شدند. متاسفانه 50 درصد از مؤسسات قرآنی به فکر درآمدزایی هستند به طوری که تنها اقدام به برگزاری کلاس‌های پیش‌دبستانی می‌کنند. با توجه به اینکه به عنوان بازرس اداره تبلیغات اسلامی از خانه‌های قرآن بازدید دارم، بیشتر شاهد برگزاری کلاس‌های پیش‌دبستانی هستم و متاسفانه برخی از مؤسسات و خانه‌های قرآنی هزینه‌های بالایی دریافت می‌کنند. اگر مؤسسات قرآنی سطح‌بندی شده و تخصص‌ها جدا شوند، در آن زمان مؤسسات قرآنی با قدرت و قوت وارد میدان می‌شوند. مؤسساتی که هم آموزش‌های عمومی و هم تخصصی دارند، توانمند نیستند و در همه زمینه‌ها نمی‌توان ممتاز و شاخص بود.

ایکنا- نظر شما به عنوان مربی قرآن، درباره چگونگی افزایش جذابیت روش‌های آموزش قرآن و توجه به تغییر ذائقه مردم چیست؟

معلم قرآن باید خلاق، شاعر، نقاش، خطاط باشد و با بیان شیوا دانش‌آموز را جذب کند. در استان البرز از سوی اداره تبلیغات اسلامی کلاس‌هایی با موضوع «چگونه تدریس کنیم؟ چگونه قرآن‌آموزان را شناسایی کنیم؟» ویژه مربیان در حال برگزاری است که کار درستی است. مربیان باید پرورش پیدا کنند و بتوانند در کلاس‌های قرآن با روش‌های نوین قرآن‌آموز را جذب کنند و اگر این اتفاق بیافتد، کلاس دیگری چون زبان انگلیسی و غیره، جایگزین آموزش قرآن نمی‌شود. متاسفانه سلایق برخی از خانواده‌ها بر فرهنگ غربی پیش رفته است، اما مربیان باید در کلاس‌ها به آسیب‌شناسی بپردازند تا قرآن‌آموز را مشتاق و تشنه یادگیری قرآن کریم کنند. در این چهل سال نتیجه کارمان خوب نبود و باید خوبان‌مان خوب عمل کنند.

از آنجایی که اداره تبلیغات اسلامی زیر نظر رهبر معظم انقلاب فعالیت دارد، بنابر این اجرای طرح‌ها و راه‌اندازی موسسات قرآنی رونق گرفت. البته تشکیل مؤسسات قرآنی با دغدغه خوبی همراه بود، اما در حال حاضر دغدغه‌ها ضعیف شدند، در حال حاضر، مؤسسات قرآنی جزئی از ادارات تبلیغات اسلامی و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و باید به این مراکز رسیدگی شود. حمایت‌های اندک از مؤسسات، عدم همکاری شهرداری و مراکز فرهنگی با مؤسسات قرآنی در جهت برپایی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و غیره را می‌توان از عوامل تضعیف مراکز قرآنی برشمرد.

محمود مقیم بیگی

ایکنا- به نظر شما افزایش تعداد زیاد مؤسسات قرآنی امری لازم است؟ در برخی مناطق با تعداد زیادی مؤسسه مواجه هستیم.

نباید اینطور باشد، راه‌اندازی مؤسسه به این تعداد اشتباه است. اعطای مجوز به مراکز قرآنی باید همراه با شناسایی دقیق و بررسی سوابق مدیران و مربیان قرآنی باشد. آیا قاری  و یا حافظ قرآن حتما می‌تواند مدیر موفقی نیز باشد؟ متاسفانه به ادارات مجوزدهنده این بی‌دقتی‌ها وارد است.

ایکنا- مطلب آخر و سخن پایانی را بگویید.

درخواستی که از مسئولان دارم، این است که قرآنی فکر کنند و مواسات داشته باشند. همچنین از نظر من ادغام اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز که امری کمک‌کننده به ما خواهد بود، رخ نخواهد داد. زمانی این اتفاق خواهد افتاد که اتحادیه‌ها از من، خارج شده و به اصطلاح نیم‌من شوند، تا زمانی که هر مدیری، به سمت و سوی خود می‌رود، این موضوع تحقق نمی‌یابد. باید قرآن وزارتخانه داشته باشد و یک وزیر و یک نماینده در مجلس حضور داشته باشد که از امور قرآنی دفاع کند. امیدواریم در مجلس یازدهم شاهد اتفاق‌های خوبی باشیم.

گفت‌وگو از سمیه عیادی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha