کوتاهی نسبت به اجرای نیات واقفین خیانت محسوب می‌شود
کد خبر: 3853341
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان:

کوتاهی نسبت به اجرای نیات واقفین خیانت محسوب می‌شود

گروه سیاسی - نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان گفت: ملک وقفی از مالکیت واقف خارج می‌شود و تمام و کمال در اختیار مجموعه اوقاف قرار می‌گیرد و کوتاهی نسبت به اجرای نیات واقفین خیانت محسوب می‌شود.

کوتاهی نسبت به اجرای نیات واقفین خیانت محسوب می‌شود

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی زاده، نماینده، ولی فقیه در هرمزگان، شامگاه گذشته،7 آبان در دیدار با مدیرکل و کارکنان اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان ضمن گرامیداشت هفته وقف، اظهار کرد: وقف یکی از فاخرترین بخش‌هایی است که در دین مبین اسلام به آن به‌صورت ویژه توجه شده است.
وی با اشاره به اینکه مأموریت انجام وقف و اجرای نیات واقفین بر عهده مؤمنین گذاشته‌شده است، افزود: خداوند مأموریت بزرگی به عهده کارکنان اداره اوقاف گذاشته که این مأموریت هم برای دنیا و هم برای آخرت مایه خیر است.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تصریح کرد: وقف، امامزاده، قرآن و امور خیریه چهار مأموریت فاخر و بسیار ارزشمند اداره اوقاف و امور خیریه است و کارکنان اداره اوقاف باید برای خدمت در مجموعه‌ای که درراه ترویج دین فعالیت می‌کند شکر گذار خداوند باشند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده بابیان اینکه نامهربانی در حوزه وقف موجب زمین خوردن انسان می‌شود، گفت: موقوفه همانند مال یتیم است که اگر کسی به مال یتیم چشم داشته باشد خداوند سزای او را می‌دهد.
وی افزود: ملک وقفی نیز از مالکیت واقف خارج می‌شود و تمام و کمال در اختیار مجموعه اوقاف قرار می‌گیرد و کوتاهی نسبت به اجرای نیات واقفین خیانت محسوب می‌شود.
نماینده، ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به اینکه وقف یکی از مواردی است که مجازات آن برای قیامت نبوده و در همین دنیا دامن فرد را می‌گیرد، افزود: با توجه به حساسیتی که وقف از این حیث دارد خدمت کارکنان اداره اوقاف در این مجموعه کاری مقدس محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده با اشاره به رویکرد مدیریت جدید اوقاف استان هرمزگان، بیان کرد: توجه ویژه به احیای موقوفات و افزایش بهره‌وری در موقوفات حرکتی ارزشمند و خوب است و همه باید کمک کنند بخش‌های مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری در وقف تقویت شود.
وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها باید متناسب باهدف گذاری‌ها تقویت شود، افزود: توجه به ظرفیت بنیاد توسعه عمران موقوفات خوب است، اما نباید تنها به این مورد بسنده کرد و در کنار آن باید به ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز توجه شود.
نماینده، ولی فقیه در استان هرمزگان نتیجه ورود بخش خصوصی در بخش احیای موقوفات را سبب آبادانی این بخش دانست و بر عدم غفلت از ظرفیت آب‌انبار‌ها تأکید و بیان کرد: کم‌آبی مشکل جدی امروز است و با روش‌های غیرمتعارف نوین درصدد ساخت آب‌شیرین‌کن هستیم درصورتی‌که هزاران آب‌انبار در استان وجود دارد و می‌توان از این ظرفیت عظیم استفاده کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده در ادامه با اشاره به اینکه بخش بعدی امور خیریه است که باید ساماندهی شود، اظهار کرد: هر دستگاهی به‌صورت مستقل برای مؤسسات خیریه مجوز صادر می‌کنند و ضروری است که یک نظارتی در این زمینه صورت گیرد و سازمان اوقاف ورود جدی پیدا کند و این‌ها باید ساماندهی شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان با تأکید بر نظارت اداره کل اوقاف و امور خیریه بر عملکرد مؤسسات خیری، عنوان کرد: دستگاهی باید بر این امور نظارت داشته باشد و اداره کل اوقاف این مأموریت را دارد و باید مسائل مالی این مؤسسات را رصد کند تا میزان درآمد و هزینه آنان مشخص شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده بابیان اینکه نیات واقفین نکته مهم دیگری است که باید توجه ویژه اوقاف و امور خیریه قرار گیرد، تصریح کرد: متأسفانه نیات واقفین مدیریت نشده است و ازاین‌رو باید به واقفین پیشنهاد بدهید و به نیات آن‌ها جهت‌دهی کنید.
وی با بیان اینکه در بحث غدیر و مهدویت نیاز به واقف داریم، عنوان کرد: وقف باید همیشه در خدمت نیاز جامعه باشد و نیاز‌های جامعه نیز متفاوت است، بعضی از نیاز‌ها قابل‌تعمیم است وقتی فردی ملکی را برای فقرا و نیازمندان وقف می‌کند می‌توان این را برای رفع نیاز در مورد تأمین جهیزیه باشد و یا کمک به تحصیل یک دانش‌آموز و ... هزینه کرد.
وی با تأکید بر احصاء نیاز‌های روز جامعه و تشویق واقفین به سمت نیات بخش‌هایی که خلأ وجود دارد، افزود: تنوع نیات واقفین، بهره‌برداری و ایجاد ارزش‌افزوده در موقوفات باید در اولویت برنامه‌های اوقاف و امور خیریه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha