دستگاه قضا برای احیای موقوفات مصمم است
کد خبر: 3853587
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴

دستگاه قضا برای احیای موقوفات مصمم است

گروه اجتماعی _ رئیس‌کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد پرونده‌های موجود اداره اوقاف در محاکم نسبت به جمعیت استان زیاد است، تاکید کرد: مردم باید به حقوق موقوفات احترام بگذارند و در این راستا دستگاه قضا رویکرد پیشگیرانه را مهم‌تر می‌داند.

دستگاه قضا برای احیای موقوفات مصمم استبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین اسمعیل صادقی‌نیارکی، ۸ آبان‌ماه در نشست مشترک دادگستری استان با اداره اوقاف و امور خیریه ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول اظهار کرد: دهه اوقاف فرصتی برای معرفی بیشتر خدمات و عملکرد این مجموعه است؛ چرا که سنت حسنه وقف در اسلام نیز جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد که بایستی با تلاش مضاعف مقوله وقف را برای مردم خیر اندیش تببین کرد.

وی با تقدیر از اقدامات ارزشمند اداره اوقاف و امور خیریه استان در امر وقف افزود: با همه این اقدامات بایستی در جهت توسعه وقف تلاش‌های موثری انجام گیرد، چرا که در حکومتی مسئولیت داریم که رهبری نظام یک مرجع عالیقدر است و بر اساس احکام نورانی اسلام اداره می‌شود.

رئیس شورای قضایی استان زنجان با تأکید بر ارائه عملکرد شفاف و صحیح در حوزه وقف به آحاد مردم خاطر نشان کرد: اداره اوقاف باید اقدامات لازم در راستای ارتقای تعداد موقوفات و درآمدها انجام دهد و شناسایی موقوفات مجهول و ثبت آنها برای ادامه کار و تحقق اهداف امری ضروری است‌.

صادقی‌نیارکی ادامه داد: وقف یک صدقه جاریه و باقیات الصالحات است و باید تقویت و حمایت شود. شناسنامه‌دار کردن و در ادامه سند دار کردن موقوفات توسط اداره اوقاف منجر به عدم تعرض و تصرف موقوفه‌ها خواهد شد که این امر نیازمند ثبت در سامانه جامع و نظارت دقیق بر کلیه موقوفات است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد پرونده‌های موجود اداره اوقاف در محاکم استان نسبت به جمعیت استان زیاد است، بیان کرد: در این امر ما نیازمند اقدامات پیشگیرانه هستیم و اینکه مردم به موقوفه‌ها احترام بگذارند و حقوق مالکانه را به موقع پرداخت کنند و در این راستا همکاری اداره اوقاف و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان موثر خواهد بود .

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی استان از هر اقدام و کاری که لازم باشد برای تسریع و تسهیل در فعالیت‌های اداره اوقاف کوتاهی نخواهد کرد، لذا معتقدیم که کمک به این امر کمک برای عموم بوده و مربوط شخص و نهاد خاص نیست.

حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این مجموعه ارائه و خواستار تسریع و تسهیل در رسیدگی به پرونده‌های اوقاف در محاکم استان شدند.

انتهای پیام
captcha