مهمترین موارد وقف در اردبیل؛ کمک به فقرا، اطعام فقرا و تعزیه سیدالشهدا(ع)
کد خبر: 3853689
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴

مهمترین موارد وقف در اردبیل؛ کمک به فقرا، اطعام فقرا و تعزیه سیدالشهدا(ع)

گروه فرهنگی- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: با اینکه تنوع نیات واقفین بسیار زیاد می‌باشد، اما بیشتر موقوفات در اردبیل برای کمک به فقرا، اطعام فقرا و تعزیه سیدالشهدا(ع) است.

مهمترین موارد وقف در اردبیل؛ کمک به فقرا، اطعام فقرا و تعزیه سیدالشهدا(ع)به گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، عصر امروز، نهم آبان‌ماه در همایش اصحاب وقف خلخال، اظهار کرد:چهار هزار و ۲۰۰ رقبه در استان اردبیل مذهبی وجود دارد که در مقایسه با استانی مثل کرمان که آمار رقبات آن ۸۱ هزار رقبه می‌باشد، در حد پایینی است.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال ۳۰۰ رقبه به مجموع رقبات این استان اضافه می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم تا با احیای فرهنگ وقف تعداد موقوفات و رقبات استان را افزایش داده و زمینه را برای بهره‌مندی عموم مردم از منافع عمومی موقوفات را فراهم کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل بیان کرد: یکی از اولویت‌های امروز اوقاف کمک به وضعیت اقتصادی جامعه و اجرای اقتصاد مقاومتی است، برای همین این اداره آمادگی دارد تا زمین‌های کشاورزی وقفی را در اختیار کسانی که علاقه‌مند به تولید و ایجاد اشتغال در این بخش هستند، قرار دهد.

ستوده تصریح کرد: از مجموع چهار هزار و ۲۰۰ رقبه استان ۲ هزار و ۴۰۰ در بخش کشاورزی فعال بوده و تلاش بر این است که با استفاده از توان و ظرفیت پارک علم و فناوری و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان استان سطح و کیفیت تولید محصولات کشاورزی زمینه اشتغال بخشی از بیکاران را در این رقبات فراهم کنیم.

وی از تشکیل کمیته حقوقی و قضایی به ریاست رئیس کل دادگستری استان اردبیل با هدف صیانت از بیت‌المال و رفع تصرف از موقوفات خبر داد و اضافه کرد: در اولین اقدام این کمیته هفت هزار و ۱۵۰ متر مربع از موقوفات متصرفی در دست افراد به ارزش ۲۸۰ میلیارد ریال در میدان مبارزان شهر اردبیل رفع تصرف شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه از مجموع رقبات استان ۷۰ رقبه مدرسه می‌باشد، اظهار کرد: با اینکه تنوع نیات واقفین بسیار زیاد می‌باشد، اما بیشتر موقوفات در اردبیل برای کمک به فقرا، اطعام فقرا و تعزیه سیدالشهدا(ع) است.

ستوده اجرای نیات واقفان، حفظ و نگهداری موقات، احیای موقوفات و معرفی امامزاده‌ها به عنوان قطب فرهنگی را از دیگر اولویت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برشمرد و افزود: باید لذت وقف به مذاق مردم خوش آمده و اثرات آن در جامعه مشهود باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه عرصه وقف به هیچ وجه قابل واگذاری نیست، ادامه داد: واقفان باید در صورت وقف به هر دستگاهی موضوع را برای ثبت به اداره اوقاف اطلاع دهند تا با گذشت زمان در اجرای نیات آن‌ها انحرافی صورت نگیرد.

وی گفت: امسال ۱۰ مورد وقف در استان به ثبت رسیده و موقوفاتی که به دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های دولتی شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مشخص شود به نیات واقفین در آن تا چه حدی عمل شده است.

وی افزود: بر اساس رقبات انجام شده استان اردبیل هم اکنون جزو استان‌های درجه سه در کشور است که و باید تلاش کنیم با توسعه فرهنگ وقف در جامعه و احیای رقبات اردبیل به جایگاه حقیقی خود برسد.

حجت‌الاسلام ستوده با اشاره به وجود ۱۷۷ بقاع متبرکه و امامزاده در استان اردبیل افزود: با توسعه فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه و امامزاده‌ها، این اماکن مذهبی به مراکز و قطب‌های فرهنگی تبدیل شده‌اند.

وی گفت:با توجه به واقع شدن بیش از ۵۰ درصد از امامزادگان و بقاع متبرکه در خلخال این شهرستان جز مناطق برتر استان از لحاظ وجود قابلیت‌های مختلف مذهبی از جمله امامزادگان و اماکن مذهبی استان محسوب می‌شود.

در این مراسم از واقفان، متولیان، اعضای هیات امنای امامزادگان، خادمان بقاع متبرکه، اصحاب وقف، فعالان عرصه‌های فرهنگی و قرآنی تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha