اعتماد مردم به اوقاف تقویت شود/ رشد ۱۱۷ درصدی درآمد بقاع و موقوفات خوزستان
کد خبر: 3853915
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵

اعتماد مردم به اوقاف تقویت شود/ رشد ۱۱۷ درصدی درآمد بقاع و موقوفات خوزستان

گروه اجتماعی ــ در دیدار هیئت مدیره اوقاف خوزستان با نماینده، ولی فقیه در استان به مواردی همچون تقویت اعتماد مردم به مجموعه اوقاف و رشد ۱۱۷ درصدی درآمد استان از بقاع و موقوفات اشاره شد.

اعتماد مردم به اوقاف تقویت شود/ رشد ۱۱۷ درصدی درآمد بقاع و موقوفات خوزستانبه گزارش ایکنا از خوزستان، به مناسبت هفته وقف، مدیرکل و کارکنان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان با حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اهواز امروز، 11 آبان‌ماه دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد در این دیدار با بیان اینکه بسیاری از مواردی که اسلام تحت عناوین اقتصادی کمک همچون خمس، زکات، صدقات جاریه و وقف عنوان کرده، با هدف رفع نیاز از اجتماع بوده است، افزود: وقف مصداق آیه «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ؛و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد و هر گونه نيكى كه براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا باز خواهيد يافت آرى خدا به آنچه مى ‏كنيد بيناست(110/بقره).»

وی بیان کرد: اعتمادی که مردم به مجموعه اوقاف دارند باید روز به روز تقویت شود. دلخوش نباشید به اینکه از عملکرد اوقاف همه راضی هستند جز تعداد اندکی. همان میزان اندک هم نباید باشد. چرا که برخی از گزارش‌ها در زمینه سوء عملکرد برخی از مجموعه‌ها، باعث دلسردی مردم می‌شود.

موسوی‌فرد با اشاره به اینکه اکنون که با توجه به مدیریت خوب جامعه اسلامی در زمینه مسائل اقتصادی راهی باز شده که واقفان بتوانند از این حرکت در دنیا و آخرت بهره‌مند شوند، باید از این فرصت استفاده کرد و نکته مهم مدیریت خوب ما در این زمینه است، افزود: آنچه که بیان می‌شود فراهم آمدن زمینه مناسب برای رشد درآمد اوقاف است که می‌توان بیش از پیش در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی از آن بهره جست.

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان هم در این دیدار با اشاره به اینکه 15 هزار رقبه منفعتی در استان خوزستان به ثبت رسیده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم با جدیت به عرصه موقوفات وارد شویم این تعداد به بیش از 30 هزار رقبه می‌رسد.

وی ادامه داد: اما این کمبود نتیجه در عملکرد، به اندک بودن نیروی انسانی بازمی‌گردد. عملاً 45 درصد از چارت اوقاف خالی است. متأسفانه زمانی که برای دستگاه‌های نیروی انسانی جذب شده توجه جدی به دستگاه وقف نبوده است. از سوی دیگر زیرساخت‌های مناسب در شهرستان‌ها برای اوقاف تعریف نشده به طوری که ادارات اوقاف در بیشتر شهرهای استان مستأجر هستند. دولت از لحاظ زیرساختی، منابع انسانی و تجهیزات ساختمانی حمایتی از اوقاف نداشته و همچنان بر اساس همان رویه غلط گذشتگان این اقدام ادامه دارد.

خاکباز با بیان اینکه به دلیل اجرای امینانه نیات در بقاع و موقوفات، اوقاف هیچ‌گونه حق دخل و تصرف در درآمدها را ندارد، افزود: این موضوع باعث عقب‌ماندگی ما از لحاظ زیرساختی و منابع انسانی شده است.

مدیرکل اوقاف خوزستان، گفت: درآمد بقاع و موقوفات استان خوزستان در سال گذشته با احتساب حق دفن، 11 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است که با رشد 117 درصدی در سال جاری مواجه بوده‌ایم؛ این رشد درآمد به عملکرد خوب رؤسای ادارات، معاونت بهر‌ه‌وری و معاونان ستادی بازمی‌گردد که باعث شده موقوفات به روز شوند.

موسوی‌فرد

وی با اشاره به آغاز فعالیت چندین پروژه کلیدی اقتصادی در موقوفات استان خوزستان گفت: بخشی از این افزایش درآمد ما از موقوفات به برخورد جدی با کسانی بوده که بدون پرداخت حق موقوفه در موقوفات سکنی داشتند. به طور مثال در زمینه مکان‌ها و ساختمان‌های موقوفی که در دست نماینده یا فرماندار بوده، مورد داشته‌ایم که یک نماینده 9 میلیارد و 700 میلیون تومان بدهی داشت و طی روند قانونی آن رأی لازم صادر شده و او محکوم به پرداخت بدهی‌اش شده است. این گونه است که شهرستانی که در سال 96 درآمدش 170 میلیون تومان بود در سال گذشته به 1 میلیارد و 300 میلیون تومان رسید.

خاکباز بیان کرد: معتقدم استان خوزستان با توجه به برخورداری از موقوفات مستعد بسیار بزرگ می‌تواند درآمد خود را به 50 میلیارد تومان در سال برساند. آنچه که سازمان اوقاف به عنوان هدف درآمدی برای ما در نظر گرفته بود، ‌15 میلیارد تومان در سال جاری بوده است که ما هم‌اکنون 3 میلیارد تومان از برنامه تعریف شده بالاتر هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، به اقدامات این اداره‌کل در زمان سیل و اربعین حسینی پرداخت و گفت: طبخ 36 هزار پرس غذا و تحویل به هلال احمر و توزیع 70 هزار اقلام فرهنگی از جمله این اقدامات بوده است.

انتهای پیام
captcha